Updated on 2025/06/06

Information

 

写真a

 
YOSHIMURA TAKAYUKI
 
Organization
Faculty of Human-Environment Studies Department of Human Sciences Professor
Graduate School of Human-Environment Studies Center for Clinical Psychology and Human Development(Concurrent)
Graduate School of Human-Environment Studies Department of Clinical Psychology Practice(Concurrent)
School of Education (Concurrent)
Title
Professor
External link

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Clinical psychology

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology

Degree

  • Doctor of Psychology

Research History

  • Kyushu University Faculty of Human-Environment Studies Professor 

    2024.4 - Present

      More details

    Country:Japan

    researchmap

Education

  • Kyushu University   Graduate School of Human-Environment Studies   Department of Human Coexistence System, Clinical Psychology Course

    2007.4 - 2010.3

      More details

    Country:Japan

    Notes:Master course

  • Kyushu University   Graduate School of Human-Environment Studies   Department of Human Coexistence System, Clinical Psychology Course

    2005.4 - 2007.3

      More details

    Country:Japan

    Notes:Doctor courseDoctor course

  • Health Sciences University of Hokkaido   School of Nursing and Social Services   医療福祉学科臨床心理学専攻

    1995.4 - 1999.3

      More details

    Country:Japan

Research Interests・Research Keywords

  • Research theme: Clinical psychology

    Keyword: Clinical psychology

    Research period: 2024

  • Research theme: 学級の荒れ

    Keyword: 学級の荒れ

    Research period: 2024

  • Research theme: School Psychology

    Keyword: School Psychology

    Research period: 2024

  • Research theme: School Counseling

    Keyword: School Counseling

    Research period: 2024

  • Research theme: いじめ防止対策推進法

    Keyword: いじめ防止対策推進法

    Research period: 2024

  • Research theme: Bullying

    Keyword: Bullying

    Research period: 2024

Awards

  • 奨励賞

    2012.3   日本心理臨床学会  

Papers

  • チーム学校におけるスクールカウンセリングと小学校における学級の荒れの回復 Reviewed

    吉村隆之

    心理臨床学研究   36 ( 4 )   441 - 451   2018.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • スクールカウンセラーが学校に入るプロセス Reviewed

    吉村隆之

    心理臨床学研究   30 ( 4 )   536 - 547   2012.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 教員がスクールカウンセラーに相談するプロセス―スクールカウンセリング活動の透明性 Reviewed

    吉村隆之

    心理臨床学研究   28 ( 5 )   573 - 584   2010.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • A study on evaluation of school counseling by junior high school students and parents Reviewed

    SHIMODA Yoshiyuki, YOSHIMURA Takayuki, HIRATA Yutaro, ISHIKAWA Etsuko, KUBOTA Yuki

    Journal of Japanese Clinical Psychology   42 ( 6 )   535 - 546   2025.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    researchmap

  • An examination of the features of the revised guidelines for investigations on serious situations of bullying (1): Focusing on the comparison with the previous version of the chapter on investigation organizations

    Shimoda Yoshiyuki, Yoshimura Takayuki, Hirata Yutaro

    佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要   9   245 - 263   2025.3   ISSN:24325074

     More details

    Language:Japanese   Publisher:佐賀大学大学院学校教育学研究科  

    「いじめの重大事態の調査に関するガイドライン」(改訂版)の調査組織に関する章の特徴につ いて,旧版との比較を通して検討した。改訂版では調査の概要及び目的の章が新設されていたほか,調 査組織の設置,重大事態調査の進め方の記載量が大幅に増えていた。また,調査委員の第三者性や公平 性・中立性,聴き取り,事実関係の整理,事案への対処や再発防止策,再調査の必要性や再調査の目的 に関する言及が,それぞれ増えていた。

    DOI: 10.34551/0002000853

    CiNii Research

  • An examination of the features of the revised guidelines for investigations on serious situations of bullying (2): Focusing on the comparison with the previous version of the chapter on schools and school establishers

    Shimoda Yoshiyuki, Hirata Yutaro, Yoshimura Takayuki

    佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要   9   264 - 282   2025.3   ISSN:24325074

     More details

    Language:Japanese   Publisher:佐賀大学大学院学校教育学研究科  

    「いじめの重大事態の調査に関するガイドライン」(改訂版)の学校や学校の設置者に関する章 を旧版と比較した。改訂版では,学校や学校の設置者の平時の備えの章が新設され,また,事実関係の 明確化,被害者側の申立ての重視,記録の保存,被害者側への説明や意向確認,関係生徒等への情報提 供に関する同意,加害者の成長支援,警察への通報や相談,再発防止策の実施などが強調されており, 不登校重大事態の説明も増えていた。

    DOI: 10.34551/0002000854

    CiNii Research

  • 【教科書には書いておらず,大学院でも教えてもらえない,現場で学ぶしかないありふれた臨床テクニック集】中堅たちの自由 学校から学んだ「コツ」と「技」 Invited

    吉村 隆之

    臨床心理学   25 ( 1 )   63 - 67   2025.1   ISSN:1345-9171

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(株)金剛出版  

  • Characteristics of Words Related to the Effects of Bullying on Suicide in Third-Party Reports on Suicide Case in Children Potentially Resulting from Severe Bullying Reviewed

    SHIMODA Yoshiyuki, YOSHIMURA Takayuki, HIRATA Yutaro

    Japanese Journal of Clinical Psychology   23 ( 2 )   221 - 225   2023.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:金剛出版  

    The impact of bullying to suicide may be more likely to be identified when the process is confirmed as repeated bad words that deny personality and existence, and when the victim is isolated and cornered. When the impact of bullying to suicide is identified, it tends to be expressed in relative terms, inferring that bullying is one of the factors or causes of suicide. It is expected that the third-party committee will seek a common understanding of the purpose and scope of the investigation while taking into account the common sense regarding the evaluation of the impact of bullying to suicide, and that psychologists will bring their expertise to bear in this process.

    researchmap

  • 自殺事案の重大事態調査結果におけるいじめの影響に関する語句の特徴

    下田 芳幸, 吉村 隆之, 平田 祐太朗

    臨床心理学   23 ( 2 )   221 - 225   2023.3   ISSN:1345-9171

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(株)金剛出版  

    ・人格や存在を否定する悪口が繰り返される,被害者が孤立し追い詰められるといったプロセスが確認されると,いじめから自殺への影響は認定されやすくなる可能性がある。・いじめから自殺への影響が認定される際には,いじめは自殺の要因や原因の一つと推測する,といった相対的な表現が用いられる傾向にある。・第三者委員会は,いじめから自殺への影響の評価に関する議論を考慮しつつ調査の目的や範囲の共通理解を図ること,心理職はその中で専門性を発揮することが期待される。(著者抄録)

  • 公立中学校におけるスクールカウンセラーの配置時間および研修に関する現状分析

    下田芳幸, 平田祐太朗, 吉村隆之

    佐賀大学教育学部研究論文集   7 ( 1 )   149 - 161   2023.1

     More details

    Authorship:Last author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • スクールカウンセリング体験が生徒・保護者のスクールカウンセラーへのニーズに与える影響の検討

    平田 祐太朗, 下田 芳幸, 吉村 隆之

    日本教育心理学会総会発表論文集   65 ( 0 )   292   2023   ISSN:2189-5538 eISSN:2424-1571

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.65.0_292

    researchmap

  • いじめ対策:現状と対策の課題

    下田芳幸, 吉村隆之, 平田祐太朗

    臨床心理学   21 ( 5 )   552 - 556   2021.9

     More details

    Language:Japanese  

    いじめ防止対策推進法にもとづく重大事態調査の報告書を収集して分析し、その結果を踏まえて調査委員会の設置の仕方や調査、報告のあり方等について、現状と課題としてまとめた。

  • 教育の場における安心・安全と『学級の荒れ』 Invited

    吉村隆之

    児童青年精神医学とその近接領域   61 ( 4 )   7 - 12   2021.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 災害支援研究の現状と課題 : 日本心理臨床学会大会発表論文集から

    窪田由紀, 小林哲郎, 石川悦子, 緒方登士雄, 香野毅, 佐藤由佳利, 湯野貴子, 吉村隆之

    心理臨床学研究   38 ( 1 )   66 - 81   2020.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 荒れる学級・学校への対応—特集 緊急事態における学校の対応

    吉村 隆之

    教育と医学 / 教育と医学の会 編   67 ( 5 )   384 - 391   2019.5

     More details

    Language:Japanese  

  • 学校の見立てと入り方—特集 対人援助職の必須知識 スクールカウンセリングを知る ; スクールカウンセリングに必要な基礎知識

    吉村 隆之

    臨床心理学 = Japanese journal of clinical psychology   13 ( 5 )   624 - 628   2013.9

     More details

    Language:Japanese  

  • 公立中学校の教員によるスクールカウンセラーの活動の評価 : 満足度をもとにした質的調査研究

    吉村 隆之, 田嶌 誠一

    九州大学心理学研究   14   59 - 70   2013.3

     More details

    Language:Japanese  

    What schoolteacher evaluated to the activities of school counselors of a public junior high school : Qualitative research based on teacher’s satisfaction
    This study was conducted to understand how teachers evaluated and acknowledged the school counselors (SCs) of their schools, and to determine a possible approach for their future collaboration. The participants consisted of 21 teachers from public junior high schools who were asked how and why they were either satisfied or dissatisfied with the 62 SCs they had worked with in the past. The data was analyzed using the KJ method, and was categorized by perspectives that may have influenced the overall degree of satisfaction. As a result, four aspects were identified: 1) interactions with the SCs; 2) attitude toward collaboration; 3) support provided by the SCs and the ease of receiving that support by the teachers; and 4) the level of support. After the results were verified by the teachers, discussions were conducted on how the SCs and teachers could collaborate while sharing their results.

    DOI: 10.15017/26135

  • 共感性が対人ストレスコーピングおよびストレス反応の表出に及ぼす影響—Influence of empathy on interpersonal stress coping and psychological stress response

    下田 芳幸, 黒山 竜太, 吉村 隆之

    富山大学人間発達科学部紀要   6 ( 1 )   171 - 180   2011.10

     More details

    Language:Japanese  

    本研究は,共感性が対人ストレスコーピングおよびストレス反応に及ぼす影響について検討するものである。本研究は,多次元的な視点で捉えられた共感性が,対人ストレスコーピングおよびストレス反応に及ぼす影響について探索的に検討することを目的とした。なお共感性,対人ストレスコーピングおよびストレス反応とも,得点に男女差が報告されていることから(共感性については BaronCohen&Wheelwright,2004;植村ら,2008など,対人ストレスコーピングについては加藤,2000,ストレス反応については鈴木ら,1997),関連性に男女差が示される可能性を考慮しつつ検討を行った。

    DOI: 10.15099/00000793

  • 心理的ストレス反応の表出における先延ばし傾向と対人ストレスコーピングの関連性についての検討—The relationship between procrastination and interpersonal stress coping

    下田 芳幸, 黒山 竜太, 吉村 隆之

    心理臨床学研究 / 日本心理臨床学会学会誌編集委員会 編 = Journal of Japanese clinical psychology / Association of Japanese Clinical Psychology   29 ( 1 )   114 - 118   2011.4

     More details

    Language:Japanese  

  • 催眠を用いた解離性障害の記憶の回復—The recovery of memory of dissociative disorder that uses hypnosis—特集 催眠療法をスーパーバイズする

    吉村 隆之, 有吉 祐, 松原 慎

    臨床催眠学 = Japanese journal of clinical hypnosis / 日本臨床催眠研究会編集委員会 編   8   5 - 15   2007.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 書痙の心身医学的治療に催眠を利用した一入院治療例

    吉村 隆之, 赤嶺 真理子, 松原 慎

    催眠学研究 = Japanese journal of hypnosis / 日本催眠医学心理学会編集委員会 編   48 ( 1 )   1 - 9   2004.12

     More details

    Language:Japanese  

▼display all

Books

  • 文部科学省令和5年度いじめ対策・不登校支援等推進事業報告書 スクールカウンセラー及びスクールソーシャルワーカーの常勤化に向けて調査研究

    石川悦子 吉村隆之 下田芳幸 平田祐太朗 窪田由紀 高野久美子 中谷敬明 元永拓郎 石津憲一郎 伊藤亜矢子(Role:Joint editor)

    2024.12 

     More details

  • いじめ防止対策推進法における重大事態に係る心理職のためのガイドライン

    吉村隆之, 平田祐太朗, 樋渡孝徳, 小正浩徳, 下田芳幸, 山下陽平

    一般社団法人日本心理臨床学会  2021.4 

     More details

    Responsible for pages:総ページ数:92, 担当ページ数:19   Language:Japanese  

    いじめ防止対策推進法では,子どもの自死等の重大事態が生じた際に,専門家を含めた調査委員会を設置して調査を行い,事実解明や再発防止のための提言をまとめることを求めている。本ガイドラインは,調査委員会に参加することの多い心理職のための指針や方針をまとめたものである。

  • 文部科学省令和4年度いじめ対策・不登校支援等推進事業報告書

    石川悦子, 高田晃, 窪田由紀, 高野久美子, 中谷敬明, 元永拓郎, 奥井智一郎, 下田芳幸, 平田祐太朗, 松岡靖子, 吉村隆之

    一般社団法人日本臨床心理士会  2023.3 

     More details

    Responsible for pages:総ページ数:147, 担当ページ数:58‐61   Language:Japanese  

    スクールカウンセラー及びスクールソーシャルワーカーの常勤化に向けた調査研究の報告書である。全国のスクールカウンセラー5,213名を対象に調査を行い、「標準的なスクールカウンセラー業務に関するガイドライン」および「自己点検チェックリスト(試案)」を収載している。

  • 文部科学省令和4年度いじめ対策・不登校支援等推進事業報告書

    石川悦子, 高田晃, 窪田由紀, 高野久美子, 中谷敬明, 元永拓郎, 奥井智一郎, 下田芳幸, 平田祐太朗, 松岡靖子, 吉村隆之(Role:Contributor第Ⅲ部第3章第3節,第6節)

    一般社団法人日本臨床心理士会  2023.3 

     More details

    Total pages:147   Responsible for pages:58‐61   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

    スクールカウンセラー及びスクールソーシャルワーカーの常勤化に向けた調査研究の報告書である。全国のスクールカウンセラー5,213名を対象に調査を行い、「標準的なスクールカウンセラー業務に関するガイドライン」および「自己点検チェックリスト(試案)」を収載している。

    researchmap

  • 文部科学省令和3年度いじめ対策・不登校支援等推進事業報告書

    石川悦子, 高田晃, 窪田由紀, 中谷敬明, 元永拓郎, 奥井智一郎, 阪口裕樹, 下田芳幸, 平田祐太朗, 松岡靖子, 吉村隆之

    一般社団法人日本臨床心理士会  2022.3 

     More details

    Responsible for pages:総ページ数:249, 担当ページ数:150‐158,179‐189   Language:Japanese  

    スクールカウンセラー及びスクールソーシャルワーカーの常勤化に向けた調査研究の報告書である。各自治体の教育委員会や職能団体,および関係者への調査をもとに作成され,「標準的なスクールカウンセラー業務に関するガイドライン(試案)」も収載されている。

  • 文部科学省令和3年度いじめ対策・不登校支援等推進事業報告書

    石川悦子, 高田晃, 窪田由紀, 中谷敬明, 元永拓郎, 奥井智一郎, 阪口裕樹, 下田芳幸, 平田祐太朗, 松岡靖子, 吉村隆之(Role:Contributor第Ⅲ部第2章第3節,第6節)

    一般社団法人日本臨床心理士会  2022.3 

     More details

    Total pages:249   Responsible for pages:150‐158,179‐189   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

    スクールカウンセラー及びスクールソーシャルワーカーの常勤化に向けた調査研究の報告書である。各自治体の教育委員会や職能団体,および関係者への調査をもとに作成され,「標準的なスクールカウンセラー業務に関するガイドライン(試案)」も収載されている。

    researchmap

  • 心の専門家養成講座⑦学校心理臨床実践

    窪田由紀, 平石賢二, 吉村隆之

    ナカニシヤ出版  2018.3 

     More details

    Responsible for pages:総ページ数:190, 担当ページ数:75-80   Language:Japanese  

    学校領域における心理臨床実践の理論、知識、実践の過程と現状をまとめて、解説したテキストである。

  • 現実に介入しつつ心に関わる[展開編]多面的援助アプローチの実際

    田嶌誠一, 吉村隆之

    金剛出版  2016.2 

     More details

    Responsible for pages:総ページ数:402, 担当ページ数:234-242   Language:Japanese  

  • 不登校―ネットワークを生かした多面的援助の実際

    田嶌誠一, 吉村隆之

    金剛出版  2010.9 

     More details

    Responsible for pages:総ページ数:305, 担当ページ数:254‐260   Language:Japanese  

▼display all

Presentations

  • Evaluation of School Counselling by Students in Japan

    YOSHIMURA Takayuki, HIRATA Yutaro, SHIMODA Yoshiyuki

    44th Annual Conference of the International School Psychology Association  2023.7 

     More details

    Event date: 2023.7

    Language:English  

    Venue:Bologna, Italy   Country:Italy  

  • Evaluation of School Counselling by Students in Japan

    YOSHIMURA Takayuki, HIRATA Yutaro, SHIMODA Yoshiyuki

    44th Annual Conference of the International School Psychology Association  2023.7  International School Psychology Association

     More details

    Event date: 2023.7

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:Bologna, Italy   Country:Italy  

    researchmap

  • 学級の荒れへのスクールカウンセリング-小学校における回復の仕組みづくり-

    吉村隆之

    日本心理臨床学会第35回大会 

     More details

    Event date: 2016.9

    Language:Japanese  

    Venue:パシフィコ横浜   Country:Japan  

  • 教員はスクールカウンセラーの何を評価したのか―仮説モデルの妥当性検討

    吉村隆之

    日本心理臨床学会第31回秋季大会 

     More details

    Event date: 2012.9

    Language:Japanese  

    Venue:愛知学院大学   Country:Japan  

  • スクールカウンセラーが学校へ「入る」プロセス―スクールカウンセラーを活用するシステムの違いから見た留意点

    吉村隆之

    日本心理臨床学会第30回秋季大会 

     More details

    Event date: 2011.9

    Language:Japanese  

    Venue:九州大学   Country:Japan  

  • スクールカウンセラーが教員から相談を受けるプロセス―相談を受けるための「土台作り」

    吉村隆之

    日本心理臨床学会第29回秋季大会 

     More details

    Event date: 2010.9

    Language:Japanese  

    Venue:東北大学   Country:Japan  

  • いじめが自死に転じるプロセスの自殺の対人関係理論からの理解

    下田芳幸, 吉村隆之, 平田祐太朗

    日本心理臨床学会  2024.8 

     More details

    Event date: 2024.8

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • The process of classroom disruptions in public elementary schools in Japan

    YOSHIMURA Takayuki, HIRATA Yutaro

    33rd International Congress of Psychology  2024.7 

     More details

    Event date: 2024.7

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 重大事態につながるいじめと関連要因に関する検討

    日本教育心理学会第63回総会  2021.9  日本教育心理学会

     More details

    Event date: 2023.8 - 2023.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:オンライン  

    researchmap

  • 中学校における学習支援を軸とした包括的支援プログラムの実践―小集団を対象とした予防的介入―

    山中大士, 吉村隆之

    日本心理臨床学会第39回大会 

     More details

    Event date: 2020.11

    Language:Japanese  

    Venue:Web大会   Country:Japan  

  • 教育の場における安心・安全と「学級の荒れ」 Invited

    野村れいか, 吉村隆之, 佐藤信太郎

    第60回日本児童青年精神医学会総会 

     More details

    Event date: 2019.12

    Language:Japanese  

    Venue:沖縄コンベンションセンター   Country:Other  

  • 調査委員等の経験に関する学会の調査結果と2号事案の対応について

    吉村隆之, 下田芳幸, 窪田由紀

    日本心理臨床学会第38回大会 

     More details

    Event date: 2019.6

    Language:Japanese  

    Venue:パシフィコ横浜   Country:Japan  

  • いじめ防止対策推進法における重大事態にどう向き合うか

    吉村隆之, 下田芳幸

    日本心理臨床学会第37回大会 

     More details

    Event date: 2018.8 - 2018.9

    Language:Japanese  

    Venue:神戸国際会議場   Country:Japan  

  • 災害支援から学ぶ日常臨床―いざというとき、私にできること

    上山真知子, 川畑直人, 湯野貴子, 吉村隆之

    日本心理臨床学会第34回秋季大会 

     More details

    Event date: 2015.9

    Language:Japanese  

    Venue:神戸国際会議場   Country:Japan  

  • リワークプログラムにおける身体感覚への着目とアプローチ

    吉村隆之, 有吉祐

    日本産業精神保健学会第21回大会 

     More details

    Event date: 2014.7

    Language:Japanese  

    Venue:北九州ウェルとばた   Country:Japan  

  • 行動誘発性睡眠不足症候群の発達的特徴と治療について

    吉村隆之, 有吉祐, 内村直尚

    日本睡眠学会第39回大会 

     More details

    Event date: 2014.7

    Language:Japanese  

    Venue:あわぎんホール/ホテルクレメント徳島   Country:Japan  

  • ネットワークを活用して支えた統合失調症の一例―学校と他機関によるコラボレーションのプロセスに着目して

    吉村隆之

    日本学校心理学会第11回大会 

     More details

    Event date: 2009.8

    Language:Japanese  

    Venue:北翔大学   Country:Japan  

  • 過眠症における心理的アプローチ

    有吉祐, 吉村隆之, 内村直尚

    日本睡眠学会第31回定期学術集会 

     More details

    Event date: 2006.6

    Language:Japanese  

    Venue:大津プリンスホテル   Country:Japan  

  • ミルトン・エリクソンのモデルを適用した解離性健忘の一例

    吉村隆之, 有吉祐

    日本臨床催眠学会第7回大会 

     More details

    Event date: 2005.12

    Language:Japanese  

    Venue:大阪国際大学守口キャンパス   Country:Japan  

  • 心身医学的治療の一環として催眠が奏功した書痙の一例

    吉村隆之, 赤嶺真理子, 菅原英世, 久保千春

    日本催眠医学心理学会第49回大会 

     More details

    Event date: 2003.9

    Language:Japanese  

    Venue:九州大学医学部   Country:Japan  

  • 心療内科における怒り尺度の使用(第1報)―内容的妥当性の検討

    吉村隆之, 富岡光直, 志村翠, 安藤勝己, 菅原英世, 十川博, 瀧井正人, 久保千春

    日本心身医学会総会第44回大会 

     More details

    Event date: 2003.5

    Language:Japanese  

    Venue:沖縄コンベンションセンター   Country:Japan  

  • 描画における催眠効果―PRISMを用いた検討

    松原慎, 吉村隆之, 荒木登茂子, 久保千春

    日本催眠医学心理学会第48回大会 

     More details

    Event date: 2002.9

    Language:Japanese  

    Venue:北海道大学   Country:Japan  

  • 病棟集団OTの試み(第3報)

    吉村隆之, 荒木登茂子, 高柳茂美, 市岡陽子, 徳冨五月, 庄子雅保, シャーニー明子, 瀧井正人, 野崎剛弘, 久保千春

    日本心身医学会九州地方会第41回大会 

     More details

    Event date: 2002.2

    Language:Japanese  

    Venue:九州大学医学部   Country:Japan  

  • 当科における集団自律訓練法の効果(第2弾)―心理テストによる検討

    吉村隆之, 富岡光直, 開原千景, 久保千春

    日本自律訓練学会第24回大会 

     More details

    Event date: 2001.11

    Language:Japanese  

    Venue:九州大学病院   Country:Japan  

  • 催眠療法が奏功した身体表現性障害の二例

    吉村隆之, 東孝, 久保千春

    日本心身医学会九州地方会第40回大会 

     More details

    Event date: 2001.1

    Language:Japanese  

    Venue:アクロス天神   Country:Japan  

▼display all

MISC

  • Essential for Licensed Psychologists! Evidence-Based Practices in Education and Special Support Learned Through Case Studies

    YOSHUIMURA Takayuki

    Journal of Japanise Clinical Psychology   42 ( 4 )   402 - 403   2024.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

    researchmap

  • 3年間の「スクールカウンセラー及びスクールソーシャルワーカー常勤化に向けた調査研究」

    石川 悦子, 吉村 隆之, 下田 芳幸, 平田 祐太朗

    日本臨床心理士会雑誌   33 ( 1 )   28 - 29   2024.7   ISSN:1880-4942

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(一社)日本臨床心理士会  

  • スクールカウンセラーの常勤化に向けた全国の現状と課題 Invited

    吉村 隆之

    一般社団法人日本臨床心理士会雑誌   96   32 - 33   2024

  • 新しい時代におけるスクールカウンセラーの業務と課題

    安藤麻紀, 吉村隆之, 福島美由紀, 小林雅彦, 福田憲明, 高田晃, 冨永良喜

    心理臨床学研究   41 ( 3 )   275 - 290   2023.8   ISSN:0289-1921

     More details

    Authorship:Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

    researchmap

  • 催眠心理面接法

    吉村隆之

    催眠学研究   60,61   88 - 89   2022.7

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

    researchmap

  • 神田橋條治 スクールカウンセラーへの助言100

    吉村隆之

    心理臨床学研究   40 ( 2 )   170 - 171   2022.6

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

    researchmap

  • 文部科学省令和4年度調査委託スクールカウンセラー等の効果検証に係る報告書

    吉村隆之, 下田芳幸, 平田祐太朗, 石川悦子, 窪田由紀

    2022.6

     More details

    Language:Japanese  

  • 【自殺学入門-知っておきたい自殺対策の現状と課題】いじめ自殺 現状と対策の課題

    下田 芳幸, 吉村 隆之, 平田 祐太朗

    臨床心理学   2021.9

     More details

    Language:Japanese  

  • 令和2年度 鹿児島大学心理臨床相談室活動報告

    吉村隆之

    鹿児島大学心理臨床相談室紀要 第17号   2021.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 令和元年度 鹿児島大学心理臨床相談室活動報告

    吉村隆之

    鹿児島大学心理臨床相談室紀要 第16号   2020.3

     More details

    Language:Japanese  

  • いじめの第三者委員会

    吉村隆之

    心理臨床の広場   2017.8

     More details

    Language:Japanese  

    いじめ防止対策推進法の成立にともない,法律にもとづく第三者委員会が設置され,その中には心理職も委員として参画することが増えてきている。法にもとづく第三者委員会の種類と,求められる要件や心理職の役割について概説した。

  • スクールカウンセラーから見た学校経営 : 学校はいかにして変わっていったのか—特集 スクールカウンセラーのこれからの課題

    吉村 隆之, 渡邉 安朗

    教育と医学 / 教育と医学の会 編   2014.2

     More details

    Language:Japanese  

▼display all

Professional Memberships

  • Japanese Association of Certified Public Psychologists

    2022.9 - Present

      More details

  • Japanese School Psychology Association

    2008.4 - Present

      More details

  • Japanese Society of Certified Clinical Psychologists

    2008.4 - Present

      More details

  • The Japanese Association of Educational Psychology

    2008.4 - Present

      More details

  • The Association of Japanese Clinical Psychology

    2005.4 - Present

      More details

  • The Japanese Society of Hypnosis

    2000.6 - Present

      More details

▼display all

Committee Memberships

  • 一般社団法人福岡県臨床心理士会   いじめ・第三者委員対応PT 代表   Domestic

    2025.5 - 2027.4   

      More details

    Committee type:Academic society

    じめ防止対策推進法にもとづく委員推薦要件や手続きの見直しと第三者委員対応全般の在り方の検討、及び会員の研修を担当。

  • 一般社団法人日本臨床心理士会   教育領域委員会 委員  

    2023.9 - Present   

      More details

  • 一般社団法人日本心理臨床学会   編集委員  

    2022.9 - Present   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 一般社団法人日本臨床心理士会   公認心理師制度関連プロジェクトチーム  

    2021.10 - 2024.3   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • Japanese Society of Clinical Hypnosis   Editor  

    2013.4 - Present   

      More details

Research Projects

  • スクールカウンセラーの活動や支援の質を向上させる「包括的支援記録システム」の開発

    Grant number:25K00883  2025.4 - 2030.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    吉村 隆之

      More details

    Grant type:Scientific research funding

    CiNii Research

  • いじめ自殺の調査報告書の内容分析を通した中学校でのいじめ防止等の実践

    Grant number:23K02963  2023 - 2026

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Early-Career Scientists

      More details

    Grant type:Scientific research funding

  • いじめ防止対策推進法の組織を活用した学校の生徒指導システムへの包括的支援の検討

    Grant number:20K14007  2020 - 2023

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Early-Career Scientists

      More details

    Grant type:Scientific research funding

Class subject

  • 【M1用】臨床心理関連行政論

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学演習Ⅰ(心理支援に関する理論と実践)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 生涯発達学特論

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 教育臨床心理学特論(教育分野に関する理論と支援の展開)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理学原論演習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 総合的事例研究演習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 【専門職】臨床心理関連行政論

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅳ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅱ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理地域援助学実習Ⅱ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理査定学実習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 教育臨床心理学指導論Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 教育臨床心理学指導論Ⅰ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学演習Ⅰ(心理支援に関する理論と実践)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 生涯発達学特論

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 教育臨床心理学特論(教育分野に関する理論と支援の展開)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理学原論演習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 総合的事例研究演習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 【専門職】臨床心理関連行政論

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅳ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学演習Ⅰ(心理支援に関する理論と実践)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 生涯発達学特論

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 教育臨床心理学特論(教育分野に関する理論と支援の展開)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理学原論演習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 総合的事例研究演習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 【専門職】臨床心理関連行政論

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅳ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学演習Ⅰ(心理支援に関する理論と実践)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 生涯発達学特論

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 教育臨床心理学特論(教育分野に関する理論と支援の展開)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理学原論演習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 総合的事例研究演習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 【専門職】臨床心理関連行政論

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅳ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅱ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理地域援助学実習Ⅱ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理査定学実習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 教育臨床心理学指導論Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 教育臨床心理学指導論Ⅰ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 特別研究

    2024.4 - 2025.3   Full year

  • 博士論文指導演習

    2024.4 - 2025.3   Full year

  • 特別研究

    2024.4 - 2025.3   Full year

  • 博士論文指導演習

    2024.4 - 2025.3   Full year

  • 発達臨床心理学演習(心理学的支援法)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 【M2用】臨床心理実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 【M1用】臨床心理基礎実習

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅰ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 臨床心理地域援助学実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 臨床心理地域援助学実習Ⅰ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 【M2用】臨床心理実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 【M1用】臨床心理基礎実習

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 【M2用】臨床心理実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 【M1用】臨床心理基礎実習

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 【M2用】臨床心理実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 【M1用】臨床心理基礎実習

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅰ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 臨床心理地域援助学実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 臨床心理地域援助学実習Ⅰ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 組織・集団支援学特論(産業・労働分野に関する理論と支援の展開

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • カウンセリング特論

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 臨床心理事例研究演習Ⅱ

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • スクールカウンセリング特論

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 教育臨床心理学研究Ⅱ

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 教育臨床心理学研究Ⅰ

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 公認心理師の職責

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 【実践】臨床心理関連行政論

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 臨床心理面接学演習Ⅰ(心理支援に関する理論と実践)

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅳ(心理実践実習)

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅲ(心理実践実習)

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅱ(心理実践実習)

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 臨床心理査定学実習Ⅱ

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 臨床心理学原論演習Ⅱ

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 臨床心理地域援助学実習Ⅱ(心理実践実習)

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 総合的事例研究演習Ⅱ

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 生涯発達学特論

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 教育臨床心理学特論(教育分野に関する理論と支援の展開)

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 教育臨床心理学指導論Ⅱ

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 教育臨床心理学指導論Ⅰ

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • スクールカウンセリング演習Ⅰ(心理学的支援法)

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 【臨床心理学指導・研究コース】臨床心理関連行政論

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 博士論文指導演習

    2025.4 - 2026.3   Full year

  • 特別研究

    2025.4 - 2026.3   Full year

  • カウンセリング特論

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅰ(心理実践実習)

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • 臨床心理実習Ⅲ(心理実践実習)

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • 臨床心理基礎実習

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • 臨床心理地域援助学実習Ⅲ(心理実践実習)

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • 臨床心理地域援助学実習Ⅰ(心理実践実習)

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • 臨床心理事例研究演習Ⅱ

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • 組織・集団支援学特論(産業・労働分野に関する理論と支援の展開

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • 教育臨床心理学研究Ⅱ

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • 教育臨床心理学研究Ⅰ

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • 公認心理師の職責

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • スクールカウンセリング講義Ⅰ(教育・学校心理学)

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • スクールカウンセリング特論

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • 【M1用】臨床心理関連行政論

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学演習Ⅰ(心理支援に関する理論と実践)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅳ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅱ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理査定学実習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理学原論演習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 臨床心理地域援助学実習Ⅱ(心理実践実習)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 総合的事例研究演習Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 生涯発達学特論

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 教育臨床心理学特論(教育分野に関する理論と支援の展開)

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 教育臨床心理学指導論Ⅱ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 教育臨床心理学指導論Ⅰ

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 【専門職】臨床心理関連行政論

    2024.10 - 2025.3   Second semester

  • 博士論文指導演習

    2024.4 - 2025.3   Full year

  • 特別研究

    2024.4 - 2025.3   Full year

  • 【M1用】臨床心理基礎実習

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 臨床心理面接学実習Ⅰ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 臨床心理地域援助学実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 臨床心理地域援助学実習Ⅰ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 臨床心理事例研究演習Ⅱ

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 組織・集団支援学特論(産業・労働分野に関する理論と支援の展開

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 発達臨床心理学演習(心理学的支援法)

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 教育臨床心理学研究Ⅱ

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 教育臨床心理学研究Ⅰ

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 公認心理師の職責

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • スクールカウンセリング特論

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • カウンセリング特論

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 【M2用】臨床心理実習Ⅲ(心理実践実習)

    2024.4 - 2024.9   First semester

▼display all

Visiting, concurrent, or part-time lecturers at other universities, institutions, etc.

  • 2024  福岡大学大学院  Classification:Intensive course  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:夏季集中講義

Outline of Social Contribution and International Cooperation activities

  • As part of community engagement activities, we organize student volunteer placements in collaboration with the Board of Education and conduct training programs for school staff and teachers.
    As part of international collaboration activities, we engage in research presentations and academic exchange at international conferences and symposia on topics such as the effectiveness of school counseling, classroom disruption, and bullying.

Social Activities

  • 下関市中核市研修教育相談研修会の実施

    Role(s):Lecturer

    下関市教育委員会  チーム学校におけるスクールカウンセラーと連携した教育相談体制の構築について  2025.5

Activities contributing to policy formation, academic promotion, etc.

  • 2025.6 - 2026.3   一般社団法人日本ソーシャルワーク教育学校連盟

    令和7年度文部科学省いじめ対策・不登校支援等推進事業「いじめ・不登校等の未然防止に向けた魅力ある学校づくりに関する調査研究」運営協議会委員

  • 2025.4 - 2026.3   こども家庭庁

    令和7年度こども家庭庁「研修カリキュラム等の検討に関する実務者作業チーム」委員