2025/04/18 更新

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マツダ ダイ
松田 大
MATSUDA DAI
所属
工学研究院 機械工学部門 助教
工学部 機械工学科(併任)
工学府 機械工学専攻(併任)
職名
助教
連絡先
メールアドレス
プロフィール
噴霧・燃焼分野を専門とし,噴霧のレーザ計測とモデリングを中心に研究を行っている.International Journal of Engine Researchに「Modeling of primary breakup considering turbulent nozzle flow, internal turbulence and surface instability of liquid jet using turbulence decay theory」と題したが掲載された.これはディーゼル噴霧の分裂現象に対して乱流特性の影響を定式化し,低計算負荷ながら高精度の噴霧シミュレーションを可能にする微粒化モデルを提案したものである.また,Fuelに「Experimental analysis of spray impingement wall film at cold temperatures for Direct-Injection spark ignition engines」と題した論文が掲載された.低温環境下でのガソリンエンジンの始動時において粒子状物質(PM)の由来となる噴霧壁面衝突による燃料液膜を対象とし,レーザ誘起蛍光法を応用したTIR-LIF method(: total internal reflection laser-induced fluorescence method)を用いて液膜厚さ,液膜温度を計測したものである.

研究分野

  • ものづくり技術(機械・電気電子・化学工学) / 熱工学

学位

  • 博士(工学) ( 2024年3月 同志社大学 )

経歴

  • 九州大学 大学院工学研究院 機械工学部門 助教 

    2025年4月 - 現在

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  • 国立研究開発法人産業技術総合研究所 再生可能エネルギー研究センター エネルギー・環境領域 水素キャリア利用チーム 研究員 

    2024年4月 - 2025年3月

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  • 同志社大学 理工学研究科 Teaching Assistant   

    2023年9月 - 2024年3月

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  • 大阪工業大学 工学部 非常勤講師 

    2023年9月 - 2024年3月

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  • 日本機械学会, RC299, 研究協力者   

    2023年4月 - 2024年3月

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  • 国立研究開発法人産業技術総合研究所  技術実習 

    2023年3月 - 2023年8月

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  • 大阪工業大学  非常勤講師(工学部) 

    2022年9月 - 2023年3月

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  • 独立行政法人日本学術振興会  特別研究員-DC2 

    2022年4月 - 2024年3月

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  • 同志社大学 理工学研究科 Teaching Assistant 

    2022年4月 - 2022年9月

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  • JST「次世代研究者挑戦的研究プログラム」  同志社大学大学院博士後期課程次世代研究者挑戦的研究 プロジェクト支援対象学生 

    2021年10月 - 2022年3月

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  • 大阪工業大学  非常勤講師(工学部) 

    2021年9月 - 2022年3月

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  • 日本機械学会 RC292 研究協力者 

    2021年4月 - 2023年3月

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  • 同志社大学 理工学研究科 Teaching Assistant 

    2021年4月 - 2022年3月

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学歴

  • 同志社大学   大学院理工学研究科   博士課程(後期課程)

    2021年4月 - 2024年3月

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研究テーマ・研究キーワード

  • 研究テーマ: 微粒化

    研究キーワード: 微粒化

    研究期間: 2025年

  • 研究テーマ: 噴霧燃焼

    研究キーワード: 噴霧燃焼

    研究期間: 2025年

  • 研究テーマ: 分裂モデル

    研究キーワード: 分裂モデル

    研究期間: 2025年

  • 研究テーマ: 内燃機関

    研究キーワード: 内燃機関

    研究期間: 2025年

  • 研究テーマ: 光学計測

    研究キーワード: 光学計測

    研究期間: 2025年

  • 研究テーマ: 液膜形成

    研究キーワード: 液膜形成

    研究期間: 2025年

  • 研究テーマ: 混合気形成

    研究キーワード: 混合気形成

    研究期間: 2025年

受賞

論文

  • Experimental analysis of spray impingement wall film at cold temperatures for Direct-Injection spark ignition engines 査読

    Matsuda, D; Adachi, A; Shimono, A; Matsumura, E; Senda, J

    FUEL   374 ( 132407 )   2024年10月   ISSN:0016-2361 eISSN:1873-7153

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    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Fuel  

    Wall film formed by wall impingement spray on the wall causes pooled combustion, resulting in exhaust gas particulate matters of internal combustion engines. There are several physical processes involved in the amount of wall film adhesion by wall impingement spray. When a certain amount of fuel is injected, some of it impinges on the wall, some of it adheres to the wall, and the amount of wall film that does not breakup is the final amount. The ratio of these factors depends greatly on the physical properties of the fuel, as well as the injection and wall conditions. To effectively control emissions, it is important to understand the process of wall film formation at cold temperatures systematically, but the relationship between the phenomenon and mass is not clear. This research aims to clarify the relationship between phenomena and mass in the process of wall film formation. The spray impingement ratio on the wall was analyzed using the absorption method. The amount of wall film adhesion was analyzed by calculating the mass from the temperature estimation of the fluorescence intensity distribution obtained in a time series by TIR-LIF method(: total internal reflection laser-induced fluorescence method). Some of the experimental results are cited from literature, and systematically summarized the wall film formation process. The results showed that cold fuel increases the ratio of spray impingement, resulting in an increase in the ratio of wall adhesion. The mass ratio of each fuel form in the wall film formation process by wall impingement spray was experimentally revealed.

    添付ファイル: 1-s2.0-S0016236124015552-main.pdf

    DOI: 10.1016/j.fuel.2024.132407

    Web of Science

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    その他リンク: https://www.eurekalert.org/news-releases/1055769

  • Modeling of primary breakup considering turbulent nozzle flow, internal turbulence and surface instability of liquid jet using turbulence decay theory 査読 国際誌

    Matsuda, D; Kimura, I; Matsumura, E; Senda, J

    INTERNATIONAL JOURNAL OF ENGINE RESEARCH   25 ( 8 )   1476 - 1490   2024年3月   ISSN:1468-0874 eISSN:2041-3149

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    担当区分:筆頭著者, 責任著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:International Journal of Engine Research  

    In heat engines utilizing fuel injection, the processes of atomization and spray formation have a significant impact on the combustion process, thereby determining both efficiency and emission characteristics. Accurate prediction and control of spray formation in fuel injection systems play a key role in improving the efficiency and environmental performance of thermal engines, especially with the emergence of carbon-neutral fuels. To achieve accurate prediction of spray mixture formation, it is imperative to refine the atomization model for the liquid jet within numerical simulations. This requires a phenomenological representation of the atomization process that avoids reliance on computational constants obtained from spray experimental results. Consequently, the present study attempts to mathematically model the turbulent nozzle flow and liquid jet atomization process, leading to the development of a novel primary breakup model. The construction of the primary breakup model involves an analysis of the turbulence at the nozzle inlet. By merging this turbulence with the turbulence resulting from wall shear flow within the nozzle, the model provides insight into the internal turbulence and surface instability of the liquid jet, encompassing the turbulence spectrum. Consequently, the influence of nozzle length on the turbulent flow within the nozzle can be understood, and the droplet formation characteristics of the liquid jet can be predicted along with its multi-wavelength dispersion characteristics. The model effectively captures the experimental results in terms of breakup length and droplet dispersion characteristics, thus adding a higher level of accuracy to numerical simulations. Ultimately, the in-depth study of this model, coupled with its comparison with experimental results, enhances the understanding of the liquid jet atomization process.

    添付ファイル: matsuda-et-al-2024-modeling-of-primary-breakup-considering-turbulent-nozzle-flow-internal-turbulence-and-surface.pdf

    DOI: 10.1177/14680874241233795

    Web of Science

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  • 噴流形態の異なる条件における燃料噴霧の微粒化特性 査読

    下野 星, 西村 佳那子, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎, 井上 欣也, 倉田 和郎

    自動車技術会論文集   55 ( 5 )   817 - 822   2024年8月   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    本研究は,噴霧の噴流形態と微粒化特性の解明を目的としている.本報では,噴流形態が変化する範囲で燃料噴射圧力を変化させ,シャドウグラフ撮影による噴霧の時系列計測および超高解像度撮影による噴霧液滴の粒径計測により噴霧発達過程および微粒化特性を解析し,噴流形態の変化が噴霧特性へ及ぼす影響について調査した.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.55.817

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  • 2 波長エキサイプレックス蛍光法(2 波長LIEF 法)を用いた壁面衝突蒸発ディーゼル噴霧の混合気温度の定量化 査読

    清水 幹斗, 吉川 稜人, 鷲田 和樹, 木村 一平, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    自動車技術会論文集   55 ( 4 )   779 - 784   2024年4月   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    ディーゼル機関の燃焼特性は,混合気の状態に依存しており,混合気形成過程における蒸気温度・濃度分布の定量的解析が必要である.そこで,壁面衝突噴霧の混合気形成過程の解析を目的とした.本報では,壁面衝突噴霧を2波長エキサイプレックス蛍光法により計測し,蛍光強度の比から混合気温度を定量化した結果を報告する

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.55.779

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  • ディーゼル噴霧の着火領域における混合気濃度分布の定量的解析,

    鷲田 和樹, 清水 幹斗, 吉川 稜人, 木村 一平, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    自動車技術会論文集   55 ( 4 )   771 - 778   2024年4月   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    ディーゼル噴霧の着火現象を明らかにするため,着火遅れ等の計測が行われている.しかし,着火領域における混合気の分布の定量的特性は明らかにされていない.本研究では,OH自発光撮影により噴霧火炎の着火領域と着火時期を計測し,その領域における混合気濃度分布をエキサイプレックス蛍光法により定量的に解析した.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.55.771

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  • レーザ計測による燃料噴霧の時空間濃度解析および噴霧微粒化のモデリング

    松田 大

    2024年3月

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    記述言語:日本語   掲載種別:学位論文(博士)  

    application/pdf

    DOI: 10.14988/0002000440

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  • 吸気管内燃料噴射式火花点火機関を想定した流動条件下における燃料噴霧の壁面付着特性(第二報) 査読

    稲崎 健太朗, 一色 駿輔, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎, 倉田 和郎, 井上 欣也

    自動車技術会論文集   55 ( 1 )   113 - 120   2024年1月   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    本研究では吸気管内燃料噴射式火花点火機関の冷機始動を想定し,マルチサイクルの燃料噴射による液膜形成過程の把握を目的とした.本報では,風洞装置にて燃料噴射圧力と管内流動速度を変化させ,壁面に形成される液膜厚さを計測した.また,拡大撮影より取得した噴霧液滴群のウェーバー数分布より液膜形成過程を考察した.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.55.113

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  • 噴霧全領域を対象とした高解像度画像の取得と被写体深度校正による燃料噴霧液滴の解析 査読

    松田 大, 稲崎 健太朗, 一色 駿輔, 松村 恵理子, 千田 二郎

    日本機械学会論文集   89 ( 927 )   23 - 00141   2023年11月   eISSN:2187-9761

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    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:一般社団法人 日本機械学会  

    <p>The atomization process of fuel spray injection in internal combustion engines affects the spray mixture formation process, the combustion characteristics, and the formation of toxic substances. Therefore, several optical measurement procedures have been developed and applied to capture spray features, including imaging methods and laser diagnostics. It has been concluded that the spatial resolution of fine spray droplets detection in imaging with silver halide film is much better than with a CCD imaging device. Therefore, the authors previously developed a novel imaging technique called Super High Spatial Resolution Photography (SHSRP), which allows for whole spray imaging while maintaining the spatial resolution of tiny droplets. This is a wide-field, high-resolution imaging method that can measure the entire spray area at the droplet scale. However, the image analysis method analyzes the intensity gradient of the outer edge of the droplet, and the accuracy of droplet analysis deteriorates as the droplet diameter is small. In this study, a new image analysis method with wide-field and high-resolution images acquired by SHSRP was developed to improve the analysis accuracy of spray droplets. The analysis method of depth of object field, which depends on droplet size, was changed from one-dimensional analysis of the intensity gradient of the outer edge of the droplet to two-dimensional analysis using the intensity deviation of the entire droplet area. For the developed analysis method, analysis of error based on scattering theory was conducted and the droplet capture ratio in diesel spray was analyzed to verify the accuracy. As a result, it was found that the particle size distribution obtained has no peaks due to noise effects, and that the presented analysis method is accurate enough to characterize the particle size distribution of diesel spray.</p>

    DOI: 10.1299/transjsme.23-00141

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  • Atomization Model in Port Fuel Injection Spray for Numerical Simulation

    Nishimura K., Matsuda D., Matsumura E., Senda J.

    SAE Technical Papers   2023年9月

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    出版者・発行元:SAE Technical Papers  

    Computational Fluid Dynamics (CFD) simulation is widely used in the development and validation of automotive engine performance. In engine simulation, spray breakup submodels are important because spray atomization has a significant influence on mixture formation and the combustion process. However, no breakup models have been developed for the fuel spray with plate-type multi-hole nozzle installed in port fuel injection spark ignition (SI) engines. Therefore, the purpose of this study is to simulate spray formation in port fuel injection precisely. The authors proposed the heterogeneous sheet breakup model for gasoline spray injected from plate type multi-hole nozzle. The novel breakup model was developed by clarifying the phenomenological mechanism of the spray atomization process. In this paper, this model was improved in dispersion characteristics and evaluated by the comparison of the model calculation results with experimental data. As the results, the heterogeneous sheet breakup model can describe accurately spray atomization feature of the spray injected from the plate type multi- hole nozzle in port fuel injection condition.

    DOI: 10.4271/2023-32-0091

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  • Mixture Formation Process Analysis in Spray and Wall Impingement Spray under Evaporating Conditions for Direct injection S.I. engines

    Matsuda D., Kimura I., Nishimura K., Matsumura E., Senda J.

    SAE Technical Papers   2023年9月

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    出版者・発行元:SAE Technical Papers  

    In this study, the authors analyze the concentration distribution of an evaporative spray mixture with LIEF (Laser induced exciplex fluorescence) method, which is a type of optical measurement. LIEF method is one of the optical measurements for obtaining the spray concentration distribution for separating vapor/liquid phases based on the fluorescence characteristics. In this paper, a quantitative concentration distribution analysis method for wall impingement spray in heterogeneous temperature field has been proposed. Then, a series of experiments were performed in varying injection pressure and ambient density. As a result, a two-dimensional concentration distribution was obtained for the free spray and wall impingement spray.

    DOI: 10.4271/2023-32-0015

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  • 低温環境下における直噴ガソリンエンジン用噴霧の壁面衝突と液膜形成過程の解明(第3報) 査読

    安達 晃, 松田 大, 前川 楓馬, 松村 恵理子, 千田 二郎, 大隈 正寛

    自動車技術会論文集   54 ( 4 )   711 - 717   2023年7月   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    担当区分:責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    本研究では噴霧‐壁面間干渉による液膜形成過程を考察するため,壁面衝突距離および壁面温度をパラメータとして壁面衝突噴霧による液膜の付着量,付着面積ならびに液膜温度の解析を行った.そし,実機関を想定し雰囲気から液膜に与えられる熱移動量,液膜の蒸発に必要な熱量を算出しPM排出過程に関する考察を行った.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.54.711

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  • 低温環境下における直噴ガソリンエンジン用噴霧の壁面衝突と液膜形成過程の解明(第2報) 査読

    松田 大, 安達 晃, 前川 楓馬, 松村 恵理子, 千田 二郎, 大隈 正寛

    自動車技術会論文集   54 ( 4 )   704 - 710   2023年7月   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    本研究ではPM,PN排出低減のため噴霧‐壁面間干渉による液膜形成過程の詳細な把握を目的とした.本報では,定容容器を用いて壁面温度のみを変化させ,壁面に衝突する特性が同一の噴霧液滴群により形成される液膜の液膜温度と液膜厚さを計測することで液膜の温度変化が液膜形成過程に与える影響を解析した.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.54.704

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  • 直接噴射式火花点火機関用ノズルにおける非蒸発噴霧の運動量交換過程 査読

    宮奥 晃希, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    日本機械学会論文集   89 ( 921 )   23 - 00037   2023年5月   eISSN:2187-9761

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    担当区分:責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:一般社団法人 日本機械学会  

    <p>Direct fuel injection spray is used to improve thermal efficiency and environmental performance in SI engines. A mixture is formed through momentum exchange between fuel droplets and ambient gas, along with mixing accompanied by droplets evaporation and diffusion. Both the droplets development derived from the liquid fuel atomization and the entrainment ambient air predominate the mixture formation process. The purpose of this study is to elucidate the momentum exchange characteristics of the spray formed by a single-hole injector for direct injection gasoline engines. To clarify the momentum exchange characteristics of spray droplets, the spray was visualized by optical experiments and the spray development process was analyzed. The parameters are injection pressure and ambient density. A comparison of experimental results and a model analysis of a single droplet movement was conducted, and different of deceleration characteristics were evaluated. In the case of the fuel spray, the induced ambient air by the spray tip droplets decreases the relative velocity between the spray droplets and the spray internal flow. A model for predicting the temporal variation of the spray tip penetration from the different of momentum exchange characteristics between the spray and the droplet was proposed.</p>

    DOI: 10.1299/transjsme.23-00037

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  • ディーゼル噴射弁の低ニードルリフト時における非定常高分散噴霧のモデリング 査読

    木村 一平, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    自動車技術会論文集   54 ( 3 )   473 - 479   2023年4月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

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  • 吸気管噴射用マルチホールノズルの噴霧微粒化過程(第4報) 査読

    西村 佳那子, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    自動車技術会論文集   54 ( 1 )   8 - 13   2022年12月   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    本研究の目的は,吸気管噴射用マルチホールノズルの噴霧微粒化過程の解明および分裂過程の数値解析による高精度な予測である.本報では,既報での現象論に基づく液膜分裂過程のモデル解析に加え液糸端が表面張力により収縮する影響を考慮した数値解析における噴霧分裂過程を表現するサブモデルを開発した.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.54.8

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  • 吸気管内燃料噴射式火花点火機関を想定した流動条件下における燃料噴霧の壁面付着特性 査読

    一色 駿輔, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎, 倉田 和郎, 井上 欣也

    自動車技術会論文集   54 ( 1 )   14 - 20   2022年12月   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    担当区分:責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    本研究では,機関の始動および冷機状態の吸気管内における燃料噴霧の壁面付着特性の把握を目的としている.本報では,静止場および流動場における燃料噴霧特性を散乱光撮影により解析し,燃料噴霧の壁面付着特性をTIR-LIF法により解析した結果を報告する.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.54.14

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  • 低温環境下における直噴ガソリンエンジン用噴霧の壁面衝突と液膜形成過程の解明 査読

    安達 晃, 前川 楓馬, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎, 大隈 正寛, 齋木 優佑

    自動車技術会論文集   53 ( 6 )   1192 - 1197   2022年11月   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    直噴ガソリンエンジンでは零度を下回る冷間始動時でのPM排出低減が重要性を増している.本研究では,低温環境下における壁面衝突噴霧により形成された燃料液膜に対して噴霧液滴の影響を受けずに計測できるTIR-LIF法を適用し燃料および壁面温度を同時冷却した際の衝突期間中を含めた液膜形成過程の結果を報告する.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.53.1192

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  • Droplet Breakup Model in Spray Combustion Simulation Based on Measurements of Droplet Disintegration Mechanisms 査読

    Yamashita T., Matsuda D., Kimura I., Nishimura K., Matsumura E., Senda J.

    International Journal of Automotive Engineering   13 ( 4 )   155 - 162   2022年9月   ISSN:2185-0984 eISSN:2185-0992

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    A breakup model used in spray combustion simulations was developed to predict the breakup process of spray droplets, which has large influences on the mixture formation and the combustion process in internal combustion engines. Taylor Analogy Breakup (TAB) Model is widely used as a droplet breakup model. Improved TAB (ITAB) Model has been developed by improving model constants and the breakup/non-breakup boundary condition of TAB Model. ITAB Model reproduces the dimensionless breakup time based on the observation results of the single droplet breakup behavior and CFD simulation results. In this study, calculation methods of droplet diameter and droplet velocity after breakup in ITAB Model are modified to avoid fitting model constants during spray analysis. Droplet diameter after breakup is determined by calculating Sauter Mean Diameter and using the droplet diameter distribution after breakup based on the observation results of the single droplet breakup behavior. The calculation constant for Sauter Mean Diameter is a function of Weber number to reproduce the breakup phenomenon of single droplets. Droplet velocity after breakup is calculated based on the energy conservation law of droplets used in Enhanced TAB Model. This model shows that Sauter Mean Diameter after breakup is almost same and perpendicular motion of droplets after breakup is more active than TAB Model. This model also considers the effects of the fuel physical properties on breakup characteristics. Model analysis shows that droplet diameter after breakup of the high boiling point component fuel is larger under same conditions and the effect of temperature change is larger than that of the low boiling point component fuel

    DOI: 10.20485/jsaeijae.13.4_155

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    その他リンク: https://www.jstage.jst.go.jp/article/jsaeijae/13/4/13_20224546/_article/-char/ja

  • Diesel Spray Simulation under Non-evaporating Condition with WAVE and Modified Improved TAB Model

    Yamashita T., Matsuda D., Matsumura E., Senda J.

    COMODIA 2022 - 10th International Conference on Modeling and Diagnostics for Advanced Engine Systems   89 - 97   2022年7月

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    出版者・発行元:COMODIA 2022 - 10th International Conference on Modeling and Diagnostics for Advanced Engine Systems  

    In spray combustion simulation, many breakup models have been developed and introduced into CFD simulation to predict the breakup process of spray droplets, which is very important for the mixture formation process. Theoretical models such as Taylor Analogy Breakup (TAB) Model are widely used as a droplet breakup model. To make TAB Model an experimental model, Improved TAB (ITAB) Model has been developed based on the observation results of the single droplet breakup process. In this study, Modified Improved TAB (MITAB) Model was developed as the new droplet breakup model. The model modifies calculation methods of droplet diameter and droplet velocity after breakup in ITAB Model based on observation results of the single droplet breakup process. WAVE-MITAB Model which combined with WAVE Model and MITAB Model was introduced into KIVA as the new spray breakup model, and CFD analysis was performed. In addition, the applicability of WAVE-MITAB Model to non-evaporating diesel spray was investigated by varying the calculation constant of WAVE Model and comparing with other spray breakup models.

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  • 吸気管噴射用マルチホールノズルを用いた減圧沸騰噴霧の噴霧特性解析 査読

    西村 佳那子, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    微粒化   31 ( 103 )   29 - 34   2022年7月   ISSN:1341-6022

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    J-GLOBAL

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  • 直噴ガソリン噴霧の壁面衝突による低温液膜形成過程の解析 査読

    松田 大, 西村 佳那子, 前川 楓馬, 安達 晃, 松村 恵理子, 千田 二郎

    日本機械学会論文集   88 ( 910 )   21 - 00379   2022年6月   eISSN:2187-9761

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    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:一般社団法人 日本機械学会  

    <p>In a direct-injection gasoline engine, strict control of pollutant emissions at cold start is a critical point to comply with new regulations, and the fuel film formed by spray impingement on the piston wall is closely related. In this context, the purpose of this study is to clarify the fuel film formation process of spray impinging on a low temperature wall. Total internal reflection laser induced fluorescence (TIR-LIF) method was applied to the fuel film formed by wall impingement gasoline spray. TIR-LIF method can measure the fluorescence from fuel film without the influence of the spray droplet. The fluorescence intensity from the fuel film depends on the film thickness and temperature. In this paper, the temperature dependence of the fluorescence from the fuel film was investigated under the condition that the laser light is totally reflected from the top surface of the film. The order of magnitude of the heat transfers due to the mixing of spray droplets and fuel film, the heat transfer from the ambient gas, and the heat transfer from the wall were compared and modeled. A method to simultaneously calculate the unsteady change in fuel film thickness and fuel film temperature was developed. Then, the model analysis method was applied to the measured experimental data and verified.</p>

    DOI: 10.1299/transjsme.21-00379

    CiNii Research

    J-GLOBAL

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  • 多噴孔ノズルにおけるディーゼル噴霧の噴霧間干渉がエントレインメント機構に及ぼす影響 査読

    長村 浩亮, 松田 大, 望月 拓, 松村 恵理子, 千田 二郎

    自動車技術会論文集   53 ( 3 )   484 - 490   2022年4月   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    本研究では,多噴孔ノズルにおけるディーゼル噴霧の噴霧間干渉がエントレインメント機構に及ぼす影響の解明を目的としている.本報では,レーザ誘起蛍光法および粒子画像流速測定法を用いて周囲空気流動を計測し,独自に算出した隣接噴霧間における周囲空気の取り込み干渉領域により隣接噴霧間の周囲空気流動把握を試みた.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.53.484

    CiNii Research

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  • 低温環境下における直噴ガソリン噴霧の挙動解析 査読

    前川 楓馬, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎, 大隈 正寛, 齋木 優佑

    自動車技術会論文集   53 ( 3 )   491 - 496   2022年4月   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    低温環境下における直噴ガソリンエンジンの噴霧挙動はPM/PN抑制の観点から重要である.本研究では低温環境下におけるの噴霧挙動の把握を目的とし,先行研究例が少ない-20℃までの極低温状態を想定し,自由噴霧と壁面衝突噴霧の特性を計測し解析を行った.その結果を報告する.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.53.491

    CiNii Research

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  • レーザ誘起蛍光法を用いた非蒸発ディーゼル噴霧の液相濃度分布解析 査読

    松田 大, 長村 浩亮, 松村 恵理子, 千田 二郎

    日本機械学会論文集   88 ( 907 )   21 - 00376   2022年3月   eISSN:2187-9761

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    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:日本機械学会  

    The fuel injection in diesel engines have a significant effect on the engine performance. But there is little knowledge on the characteristics of dispersion of liquid phase concentration. The purpose of this study is to clarify the dispersion process of the liquid phase of diesel spray through quantitative analysis of the liquid phase concentration distribution in non-evaporating diesel spray. In this paper, a quantitative analysis method of the liquid phase concentration of diesel spray under non-evaporative conditions is developed. The cross-sectional mass flow of the fuel was obtained using the momentum theory from the measured concentration distribution of the liquid phase with the laser induced fluorescence method. The relationship between the fluorescence intensity and the liquid phase concentration was estimated. In addition, a scheme was developed to account for the attenuation of the laser light and fluorescence, which results in a quantitative spatial distribution of the liquid phase concentration. Using this method, the dispersion process of the liquid phase in diesel spray was evaluated.

    DOI: 10.1299/transjsme.21-00376

    CiNii Research

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  • 高噴射圧力条件下における多成分燃料噴霧モデルを用いた二成分混合燃料噴霧の解析

    齋藤 宏樹, 松田 大, 川野 大輔, 松村 恵理子, 千田 二郎

    関西支部講演会講演論文集   2021.96 ( 0 )   2203   2021年   eISSN:24242756

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:一般社団法人 日本機械学会  

    <p>混合燃料の気液平衡や物性値を推定する多成分燃料噴霧モデルは、多成分燃料噴霧の各成分の燃料濃度分布特性を表現することができる。本報では、 WAVE-MTABモデルを分裂モデルに適用し、高噴射圧力条件下での2成分混合燃料の噴霧特性を解析した。その結果、高噴射圧力噴射条件下における2成分混合燃料噴霧の噴霧先端到達距離および各成分の燃料濃度分布を、実験結果と比較して再現することができた。</p>

    DOI: 10.1299/jsmekansai.2021.96.2203

    CiNii Research

  • エキサイプレックス蛍光法(LIEF法)を用いた蒸発場におけるガソリン噴霧内の蒸気形成過程の定量的解析

    松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    関西支部講演会講演論文集   2021.96 ( 0 )   31005   2021年   eISSN:24242756

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:一般社団法人 日本機械学会  

    <p>本報では,非定常蒸発ガソリン噴霧を対象にエキサイプレックス蛍光法を用いた気液相二相の領域における蒸気形成過程の実験的な解析を報告する.本研究では,混合気の平均温度を用いて気液相二相領域の蒸気濃度を算出する画像処理法を開発した.本手法は,気相と液相間の蛍光の混信を考慮したものであり,これを蒸発過程にあるガソリン噴霧に適用した.その結果,噴霧の内部と外縁では異なる蒸発過程をとることがわかった.</p>

    DOI: 10.1299/jsmekansai.2021.96.31005

    CiNii Research

  • 多成分燃料噴霧モデルを用いた高噴射圧力条件下における 二成分燃料噴霧の解析(第2報)

    松田 大, 齋藤 宏樹, 若井 佑樹, 川野 大輔, 松村 恵理子, 千田 二郎

    自動車技術会論文集   52 ( 5 )   923 - 928   2021年   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    二成分燃料の噴霧に対してレーザ誘起蛍光法を用いて噴霧特性を計測し,同条件下での数値解析を行なった.その結果,燃料噴射圧力および雰囲気密度の増加により蒸発特性の違いによる各成分の蒸気を層状に形成する効果が小さくなり,低沸点成分の早期蒸発による混合促進効果が大きくなることがわかった.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.52.923

    CiNii Research

  • 多成分燃料噴霧モデルを用いた高噴射圧力条件下における 二成分燃料噴霧の解析(第1報)

    齋藤 宏樹, 松田 大, 川野 大輔, 松村 恵理子, 千田 二郎

    自動車技術会論文集   52 ( 1 )   125 - 130   2021年   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    混合燃料の気液平衡や物性値を推定する多成分燃料噴霧モデルは,多成分燃料噴霧の燃料濃度分布特性を表現できる.本論文では,WAVE-MTABモデルを分裂モデルに適用し,高圧噴射条件下における二成分燃料噴霧の噴霧特性を解析した.その結果,二成分燃料噴霧の先端挙動及び各燃料の濃度分布を再現することができた.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.52.125

    CiNii Research

  • 吸気管噴射用マルチホールノズルの噴霧微粒化過程(第3 報)

    松田 大, 西村 佳那子, 松村 恵理子, 千田 二郎

    自動車技術会論文集   52 ( 5 )   1047 - 1052   2021年   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    本研究は吸気管噴射用マルチホールノズルの噴霧微粒化過程の解明およびモデリングを目的としている.本報では,液膜分裂を線形安定性解析よりモデル化,エネルギスペクトルを用いて粒度分布のモデリングを行なった.モデル結果を燃料噴霧の可視化より得られた実験結果と比較しモデルの評価を行なった.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.52.1047

    CiNii Research

  • 吸気管噴射用マルチホールノズルの噴霧微粒化過程(第2報)

    西村 佳那子, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    自動車技術会論文集   52 ( 3 )   677 - 682   2021年   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    吸気管噴射用マルチホールノズルの噴霧微粒化過程の解明を目的とし,粒子追跡法を適用することにより液滴の動的特性について調査した.その結果,燃料液滴の分散角は液滴径によって異なることがわかった.また,液滴の分散方向は噴射条件の影響を大きく受け,噴射後の気液相互作用の影響は少ないことがわかった.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.52.677

    CiNii Research

  • 吸気管噴射用マルチホールノズルの噴霧微粒化過程(第1報)

    西村 佳那子, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    自動車技術会論文集   52 ( 3 )   671 - 676   2021年   ISSN:02878321 eISSN:18830811

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

    吸気管噴射燃料噴霧について,無次元数を用いた噴流形態の分類およびシャドウグラフ撮影による液膜分裂過程の可視化を行なった.吸気管噴射条件の燃料噴霧は液膜を形成し,液滴への分裂は軸方向に分布を持って発生することが明らかとなった.また,液滴からさらに微小な液滴への分裂は観測されなかった.

    DOI: 10.11351/jsaeronbun.52.671

    CiNii Research

  • エキサイプレックス蛍光法(LIEF法)を用いた蒸発場における非定常ガソリン噴霧内の蒸気濃度の定量化

    松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    日本機械学会論文集   86 ( 888 )   20-00099 - 20-00099   2020年   eISSN:21879761

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:一般社団法人 日本機械学会  

    <p>This paper reports the quantitative method of vapor concentration in unsteady evaporating gasoline type spray with Laser Induced Exciplex Fluorescence(LIEF). The LIEF is an exciplex fluorescence method developed by Melton to visualize the liquid and vapor phases separately. In this study, iso-octane(92 vol%), benzene(4 vol%), and triethylamine(4 vol%) were used as a fluorescent agent that emit excited complex fluorescence that can optically separate fluorescence from the liquid phase and the vapor phase respectively. We tested the dependence of the fluorescence characteristics on the vapor concentration, ambient pressure, and ambient temperature when quantifying the vapor concentration. The relationship between the vapor concentration and the fluorescence intensity ratio was similar to the theoretical relationship. Furthermore, the relationship between the fluorescence intensity ratio and each parameter could be considered as a function of only its parameter. Since the fluorescence intensity is proportional to the laser incident light intensity and the emitted laser light has a Gaussian intensity distribution, the intensity distribution of the laser sheet light could be predicted, and the captured image could be corrected. For quantitative measurement, we used the image analysis method of vapor concentration quantification measurement of direct injection diesel spray developed by Senda et al. The quantitative distribution of vapor concentration was measured by applying the method to the results of simultaneous measurement of Mie scattering, exciplex fluorescence, and monomer fluorescence.</p>

    DOI: 10.1299/transjsme.20-00099

    CiNii Research

  • エキサイプレックス蛍光法(LIEF法)を用いた蒸発場における非定常ガソリン噴霧内の蒸気濃度の定量化(第2報:気液混相特性解析)

    松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    日本機械学会論文集   86 ( 891 )   20-00294 - 20-00294   2020年   eISSN:21879761

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:一般社団法人 日本機械学会  

    <p>This paper reports the quantitative analysis of vapor concentration in the mixture-liquid two-phase region with Laser Induced Exciplex Fluorescence(LIEF)for the unsteady evaporating gasoline type spray. These methods were used to analyze the mixture-liquid two-phase characteristics in the process of mixture formation. The exciplex fluorescence method, developed by Melton, is a method to optically separate the fluorescence of the liquid and vapor phases, but quantitative analysis of vapor concentration in the mixture-liquid two-phase e region is difficult due to fluorescence cross talk. In this study, the quantitative analysis of vapor concentrations using the average temperature of mixing was used to quantify the vapor concentrations in the mixture-liquid two-phase region by image processing that considers the fluorescence cross talk between the liquid and vapor phases. As a result, the vapor concentration, the temperature of the mixture, and the concentration distribution of the liquid phase in the mixture-liquid two-phase region of the spray cross section were obtained. Based on these results, the correlation diagram between vapor concentration and fluorescence intensity of the liquid phase and the relative frequency distribution of vapor concentration were calculated. A comparison was made between the characteristic values of the fuel and the temperature under the experimental conditions. It was found that the spray consisted mainly of a region where the liquid phase was almost absent and dilute vapors were formed, and a region where the liquid phase was present and formed dense vapors. The same analysis was performed to evaluate the process of vaporization of the spray mixture at different times from the start of injection.</p>

    DOI: 10.1299/transjsme.20-00294

    CiNii Research

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講演・口頭発表等

  • 非蒸発ディーゼル噴霧における運動エネルギの変化過程

    松田大, 松村恵理子, 千田二郎

    自動車技術会大会学術講演会講演予稿集(Web) 2022年  2022年5月 

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    添付ファイル: 209ms.pdf

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  • 新規の高速液体噴流分裂モデルによるディーゼル噴霧の液滴粒度分布解析

    松田大, 赤石亘平, 松村恵理子, 千田二郎

    第34回内燃機関シンポジウム  2023年12月 

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    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: 20234670.pdf

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  • 【A121】 新規の高速液体噴流分裂モデルによるディーゼル噴霧のシミュレーション

    松田 大, 赤石 亘平, 松村 恵理子, 千田 二郎

    第32回微粒化シンポジウム  2023年11月 

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    添付ファイル: A121.pdf

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  • 低温環境下における直噴ガソリンエンジン用噴霧の壁面衝突と液膜形成過程の解明(第2報)

    松田大, 安達晃, 前川楓馬, 松村恵理子, 千田二郎, 大隈正寛

    自動車技術会大会学術講演会講演予稿集(Web) 2022年  2022年10月 

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    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: 209ms.pdf

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  • ディーゼル噴霧の分裂過程に対するノズル内乱れのモデル化の検討

    松田 大, 木村 一平, 松村 恵理子, 千田 二郎

    自動車技術会大会学術講演会講演予稿集(Web) 2023年  2023年5月 

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    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: 224ms.pdf

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  • プレート式熱交換器におけるチャネル流れ可視化による速度計測

    谷水里帆, 西村佳那子, 宮奥晃希, 松田大, 松村恵理子, 千田二郎, 寺井航, 馬場大介, 山田拓郎

    可視化情報シンポジウム(CD-ROM)  2023年 

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    開催年月日: 2023年

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  • 吸気管噴射用マルチホールノズルの噴霧微粒化過程(第4報)-数値解析における噴霧液膜分裂モデルの提案-

    西村佳那子, 松田大, 松村恵理子, 千田二郎

    自動車技術会大会学術講演会講演予稿集(Web)  2022年5月 

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    開催年月日: 2022年

    添付ファイル: 151ms.pdf

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  • 直噴式ガソリン噴霧の非蒸発場における噴霧形成過程の解析

    宮奥 晃希, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    第31回微粒化シンポジウム  2022年12月 

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    記述言語:日本語  

    添付ファイル: A222.pdf

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  • 種々の噴霧分裂モデルを用いた非蒸発ディーゼル噴霧シミュレーション

    山下 智丈, 松田 大, 松村 恵理子, 千田二郎

    第31回微粒化シンポジウム  2022年12月 

     詳細を見る

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: B122.pdf

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  • 高空間分解能・噴霧全領域イメージング手法における被写体深度校正による液滴粒度分布の高精度解析

    松田 大, 稲崎 健太朗, 一色 駿輔, 松村 恵理子, 千田 二郎

    第31回微粒化シンポジウム  2022年12月 

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    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: B21.pdf

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  • 噴霧燃焼の数値計算における単一液滴分裂メカニズムに基づく新規分裂モデルの開発

    山下 智丈, 松田 大, 木村, 一平, 西村 佳那子, 松村恵理子, 千田二郎

    自動車技術会大会学術講演会講演予稿集(Web) 2023年  2023年5月 

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    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: B122.pdf

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  • 吸気管噴射用マルチホールノズルにおける燃料噴霧分裂モデルのためのノズル内流動モデル

    西村佳那子, 松田大, 松村恵理子, 千田二郎

    第34回内燃機関シンポジウム  2023年12月 

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    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: 20234672.pdf

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  • 低温環境下における直噴ガソリンエンジン用噴霧の壁面衝突と液膜形成過程の解明(第3報)

    安達晃, 前川楓馬, 松田大, 松村恵理子, 千田二郎, 大隈正寛

    自動車技術会大会学術講演会講演予稿集(Web) 2022年  2022年10月 

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    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: 210ms.pdf

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  • 低温環境下における直噴ガソリンエンジン用噴霧の壁面衝突と液膜形成過程の解明

    安達晃, 前川楓馬, 松田大, 松村恵理子, 千田二郎, 大隈正寛, 齋木優佑

    自動車技術会大会学術講演会講演予稿集(Web) 2022年  2022年5月 

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    添付ファイル: 152ms.pdf

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  • ディーゼル噴霧の着火領域における混合気濃度分布の定量的解析

    鷲田和樹, 清水幹斗, 木村一平, 松田大, 松村恵理子, 千田二郎

    第34回内燃機関シンポジウム  2023年12月 

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    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: 20234671.pdf

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  • ディーゼル噴射弁の低ニードルリフト時における非定常高分散噴霧のモデリング

    木村 一平, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    自動車技術会大会学術講演会講演予稿集(Web) 2022年  2022年10月 

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    添付ファイル: 208ms.pdf

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  • 【B211】 内燃機関における燃料噴霧の噴霧先端到達距離の体系的な予測

    西村 佳那子, 松田 大, 赤石 亘平, 松村 恵理子, 千田 二郎

    第32回微粒化シンポジウム  2023年11月 

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    非定常気液二相流場における噴霧微粒化および混合気形成過程のモデル構築と数値解析 23KJ2075

    添付ファイル: B211.pdf

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  • 【A224】 異なる噴流形態による噴霧微粒化過程の解析

    下野 星, 松田 大, 西村 佳那子, 松村 恵理子, 千田 二郎, 井上 欣也, 倉田和郎

    第32回微粒化シンポジウム  2023年11月 

     詳細を見る

    添付ファイル: A224.pdf

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  • 【A112】 低雰囲気密度場における直噴ガソリン噴霧の運動量交換特性および微粒化特性の解析

    川村 惇也, 松田 大, 西村 佳那子, 松村 恵理子, 千田 二郎

    第32回微粒化シンポジウム  2023年11月 

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    添付ファイル: A112.pdf

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  • 【A111】 直接噴射式火花点火機関における低温噴霧の超高解像度撮影による粒度分布解析

    赤石 亘平, 安達 晃, 松田 大, 松村 恵理子, 千田 二郎

    第32回微粒化シンポジウム  2023年11月 

     詳細を見る

    添付ファイル: A111.pdf

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  • 2 波長エキサイプレックス蛍光法(2 波長LIEF 法)を用いた壁面衝突蒸発ディーゼル噴霧の混合気温度の定量化

    清水幹斗, 鷲田和樹, 木村一平, 松田大, 松村恵理子, 千田二郎

    第34回内燃機関シンポジウム  2023年12月 

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    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    添付ファイル: 20234663.pdf

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MISC

  • Effects of Swirl Flow on Emission Characteristics of a Liquid NH3 Gas Turbine Combustor 査読

    Hyun Jo, Masayasu Shimura, Osamu Kurata, Norihiko Iki, Ekenechukwu Chijioke Okafor, Matsuda Dai, Taku Tsujimura, Yong Fan

    Proceedings of the 3rd Pacific Rim Thermal Engineering Conference   2024年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:記事・総説・解説・論説等(国際会議プロシーディングズ)  

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  • CFD Analysis of Spray Formation Process with Multi-hole Nozzle for Port Fuel Injection SI Engine

    Kanako Nishimura, Dai Matsuda, Eriko Matsumura, Jiro Senda

    ILASS Europe 2023, 32nd European Conference on Liquid Atomization & Spray Systems, 4-7 Sept 2023, Napoli, Italy   2023年9月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)  

    添付ファイル: Nishimura_ilass-europe-2023-proceedings.pdf

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  • Turbulent Atomization Process of Liquid Jet under Diesel Spray Conditions

    Dai Matsuda, Ippei Kimura, Eriko Matsumura, Jiro Senda

    ILASS Europe 2023, 32nd European Conference on Liquid Atomization & Spray Systems, 4-7 Sept 2023, Napoli, Italy   2023年9月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:記事・総説・解説・論説等(国際会議プロシーディングズ)  

    添付ファイル: Matsuda_ilass-europe-2023-proceedings.pdf

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  • Atomization Model in Port Fuel Injection Spray for Numerical Simulation 査読

    Kanako Nishimura, Dai Matsuda, Eriko Matsumura, Jiro Senda

    [JSAE-20239015-SAE-2023-32-0091], Digital Proceedings of Powertrains,Energy and Lubricants International Meeting   2023年8月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)  

    添付ファイル: PEL2023_34010[JSAE-20239015-SAE-2023-32-0091].pdf

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  • Mixture Formation Process Analysis in Spray and Wall Impingement Spray Under Evaporating Conditions for Direct Injection S.I. Engines 査読

    Dai MATSUDA, Ippei Kimura, Kanako Nishimura, Eriko Matsumura, Jiro Senda

    [JSAE-20239021-SAE-2023-32-0015], Digital Proceedings of Powertrains,Energy and Lubricants International Meeting   2023年8月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)  

    添付ファイル: PEL2023_23007[JSAE-20239021-SAE-2023-32-0015].pdf

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  • Modeling of Two-Phase Vapor-Liquid Spray with Flash Boiling

    Dai Matsuda, Koki Miyaoku, Keita Morimoto, Daisuke Kawano, Eriko Matsumura, Jiro Senda

    WCCM-APCOM YOKOHAMA2022   2022年8月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)  

    添付ファイル: WCCM abst Flash Boiling.pdf

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  • Numerical Analysis of Diesel Hollow Cone Spray Behavior in the Initial Stage of Injection

    Ippei Kimura, Dai Matsuda, Eriko Matsumura, Jiro Senda

    WCCM-APCOM YOKOHAMA2022   2022年8月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)  

    添付ファイル: wccm_abstract_kimura.pdf

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  • Novel Spray Breakup Model with Multi-hole Nozzle in Port Fuel Injection SI Engine

    Kanako Nishimura, Dai Matsuda, Eriko Matsumura, Jiro Senda

    WCCM-APCOM YOKOHAMA2022   2022年8月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)  

    添付ファイル: wccm-apcom2022-abstract-Nishimura.pdf

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  • Diesel Spray Simulation under Non-evaporating Condition with WAVE and Modified Improved TAB Model 査読

    Tomohiro Yamashita, Dai Matsuda, Eriko Matsumura, Jiro Senda

    PROCEEDINGS OFThe 10th INTERNATIONAL CONFERENCE ONMODELING AND DIAGNOSTICSFOR ADVANCED ENGINE SYSTEMSJSME(COMODIA 2022))   A6-2   2022年7月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)  

    添付ファイル: A6-2.pdf

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  • Liquid-phase Concentration Distribution Analysis using Simultaneous Fluorescence and Scattering Images in Single Hole Nozzle Non-Evaporating Diesel Spray 査読

    Dai MATSUDA, Kosuke NAGAMURA, Eriko MATSUMURA, Jiro SENDA

    PROCEEDINGS OFThe 10th INTERNATIONAL CONFERENCE ONMODELING AND DIAGNOSTICSFOR ADVANCED ENGINE SYSTEMSJSME(COMODIA 2022))   C5-2   2022年7月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(国際会議)  

    添付ファイル: C5-2.pdf

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所属学協会

  • 公益社団法人自動車技術会

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  • 一般社団法人日本機械学会

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  • 一般社団法人 日本燃焼学会

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  • 日本液体微粒化学会

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委員歴

  • 自動車技術会   JSAEエンジニア  

    2025年3月 - 現在   

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  • 第二種電気工事士  

    2025年2月 - 現在   

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その他

  • News release:EurekAlert

    2024年8月

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    https://www.eurekalert.org/news-releases/1055769

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  • 高速液体噴流分裂モデルによる ディーゼル噴霧の解析 話題提供

    2023年12月

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    着火ワークショップ「化学反応の視点でエンジンの燃焼について考える」
    岡山大学工学部1号館北棟2階機械工学コース会議室B213室

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  • 直噴ガソリン噴霧の壁面衝突による低温液膜形成過程の解析 話題提供

    2023年11月

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    堀場製作所 イーハーバー=堀場製作所滋賀工場

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  • 博士論文

    2023年11月

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    レーザ計測による燃料噴霧の時空間濃度解析および噴霧微粒化のモデリング

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  • 同志社大学大学院博士後期課程若手研究者育成奨学金

    2021年 - 2023年

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  • エキサイプレックス蛍光法(LIEF法) を用いた 蒸発場における非定常ガソリン噴霧内の蒸気濃度の定量化 話題提供

    2020年12月

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    NACE「ディーゼルエンジンの正味熱効率改善」研究会

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  • 同志社大学HP掲載

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    https://www.doshisha.ac.jp/se/news/detail/055-qj4zRq.html

    https://research.doshisha.ac.jp/news/news-detail-59/

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  • 日本液体微粒化学会30周年記念論文賞, 直噴ガソリン機関用マルチホールノズルにおける液膜分裂を考慮した噴霧分裂モデル, ILASS-Japan 日本液体微粒化学会

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    添付ファイル: IMG_0001.jpg

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  • 第32回微粒化シンポジウム 優秀講演賞, 新規の高速液体噴流分裂モデルによるディーゼル噴霧のシミュレーション, 日本液体微粒化学会

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    添付ファイル: IMG_0002.jpg

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