2025/05/07 更新

お知らせ

 

写真a

ヤオ ヤヤ
YAO YAYA
YAO YAYA
所属
芸術工学研究院 芸工インターナショナルオフィス 助教
職名
助教
連絡先
メールアドレス

研究分野

  • 人文・社会 / ジェンダー

  • 人文・社会 / 外国語教育

  • 人文・社会 / 教育学

学歴

  • 九州大学   大学院芸術工学府   Ph.D. Design Futures

    2022年4月

      詳細を見る

    国名:日本国

    researchmap

論文

  • 因果関係の解明に向けて : 認知症の人たちとケアスタッフを対象とした即興演劇ワークショップの参加型評価

    中村 美亜, 勢島 奏子, 櫻井 香那, 長島 洋介

    芸術工学研究   40   1 - 12   2025年3月   ISSN:13490915

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:九州大学大学院芸術工学研究院  

    芸術と健康に関する研究の進展にもかかわらず,アートプログラムがウェルビーイングやケアに貢献するプロセスは十分に解明されていない。本研究は,介護施設で行われる即興演劇ワークショップが認知症の人たちとケアスタッフに与える効果の因果プロセスを,参加型評価とゴールフリー評価を併用して明らかにすることを目的としている。本論では,まず芸術における因果関係を扱う際の課題とアプローチについて概説し,次に方法論とワークショップのコンテクストについて述べる。調査結果は,芸術がもたらす効果を考える上で重要な検討課題,すなわち負の影響,芸術の独自性,芸術の質,長期的成果という観点から考察される。その結果,ミクロとマクロの2つのレベルの因果プロセスが合わさることではじめて,意味のある変化が生まれることが示された。このことは,負の影響(失敗)から学び,試行錯誤を通じて芸術的要素を他の関連要素と統合し,実施中に共有の目標を再定義することの重要性を示唆している。こうした取り組みを継続することで,個人の行動変容にとどまらない,コミュニティの成⻑へとつながる長期的成果をもたらすことができると考えられる。

    DOI: 10.15017/7343266

    CiNii Research

  • “The Sound Behind the Mask”: Translanguaging Performance Poetry for Learner Development 査読

    Learner Development Journal   8   32 - 47   2024年12月   ISSN:2433-5401

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語  

    DOI: https://doi.org/10.37546/JALTSIG.LDJ8-3

  • "My Japanese is Blue, Because it Makes Me Blue": Centering Emotion in Language Practices Through Language Mapping

    Yao, YY; Jin, YM

    STUDIES IN SELF-ACCESS LEARNING JOURNAL   15 ( 3 )   529 - 559   2024年9月   ISSN:2185-3762

     詳細を見る

    出版者・発行元:SiSal Journal  

    Since the social turn in applied linguistics, there has been growing interest in the role of emotion in language practices. This role is especially relevant to self-access language learning in terms of how it influences learner autonomy and motivation. With its focus on autonomy and sociality, self-access learning offers unique affordances for facilitating learner and advisor awareness of emotion in language learning. To this end, this study used an arts-based method, language mapping, for learners to express their language practices in multimodal ways. Language mapping integrates body mapping and language portraits methods to catalyze individual and group reflection anchored by embodied, emotional experiences. The researchers collaborated with a Japanese university self-access language learning center to engage seven volunteer participants in a series of two workshops. Data were gathered through participants' language maps, narratives shared in workshops, and questionnaire responses. Findings highlight the potential of language mapping in exploring learners' affective connections to their named languages. While mother tongues were generally portrayed as comforting, vivid, default, and unconscious, relationships to learned languages were represented through more diverse visual and verbal metaphors. Key pedagogical considerations include the impact of exemplars and group processes.

    DOI: 10.37237/150311

    Web of Science

    Scopus

  • Supporting Growth through Self-Access Learning: Report on the JASAL Forum at JALT2023

    Agnes Maria Francis, Yaya Yao, Katherine Thornton

    JASAL Journal   5 ( 1 )   118 - 126   2024年7月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(研究会,シンポジウム資料等)  

    添付ファイル: rep8-jasal-forum-jalt2023-write-up-copyedited.pdf

    researchmap

  • Summary of the JASAL Panel at JALT 2023

    Francis, A. M., Yao, Y., & Thornton, K.

    JASAL Journal   5 ( 1 )   2024年6月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(研究会,シンポジウム資料等)  

    オープンデータURL: https://jasalorg.com/jasal-journal-51/

  • Locating practice: a duoethnography on language teacher identities 査読

    Yao, Y., & Jayasooriya, L. B.

    PanSIG Journal   9   68 - 74   2023年5月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語  

    リポジトリ公開URL: https://hdl.handle.net/2324/7357478

▼全件表示

講演・口頭発表等

  • Translanguaging poetry pedagogy: The way you say it in your head

    9th Research Institute for Learner Autonomy Education LAB  2022年11月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Translanguaging Arts-Based Pedagogy for Social Justice

    Diversity and Inclusion in English Language Education  2024年5月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Performance poetry for identity and community building

    Yaya Yao

    Living on the Edge 2023 (Japan Association for Language Teaching, Kyoto Chapter)  2023年9月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Narratives and reflections on advocacy in action: from macro to micro

    May Kyaw Oo, Yaya Yao, Kathleen Brown

    PanSIG Conference, Japan Association for Language Teaching 2023  2023年5月 

     詳細を見る

    記述言語:英語  

    researchmap

  • Monolingualism and translanguaging: An autoethnographic perspective

    Yaya Yao

    Jean-Paul Dionne Symposium 2022  2022年3月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Locating practice: A duoethnography on language teacher identities

    Yaya Yao, Lasni Buddhibashika Jayasooriya

    Japan Association for Language Teaching PanSIG Conference 2023  2023年5月 

     詳細を見る

  • Fostering learner agency through translanguaging poetry pedagogy

    Yaya Yao

    Japan Association for Language Teaching SPINS Symposium 2023  2023年3月 

     詳細を見る

    記述言語:英語  

    researchmap

  • Evaluating Performance: Performance in Education SIG Forum

    Yaya Yao, Chhayankdhar Singh Rathore, Elisabeth Fernandes, George Maclean, Marcus Theobald, David Kluge

    Japan Association for Language Teaching PanSIG Conference 2023  2023年5月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Coming out? Navigating & leveraging self-disclosure for justice in educational contexts 招待

    Yao, Y

    Diversity Advocacy Network Japan  2024年5月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等  

    researchmap

  • Centering Emotion in Language Practices Through Language Mapping

    Yaya Yao

    Japanese Association of Language Teachers International Conference  2024年11月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Building graduate student presentation skills through performance poetry pedagogy

    Yaya Yao

    UNNC ESP/EAP Conference “Transformations in Context” 2023  2023年5月 

     詳細を見る

    記述言語:英語  

    researchmap

  • Body mapping for gender equity in ELT

    Yaya Yao

    AsiaTEFL International Conference 2023  2023年8月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Arts-based gender transformative education in high school EFL

    Yaya Yao

    Japan Association of Language Teaching, Fukuoka Chapter MyShare  2023年4月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

▼全件表示

所属学協会

  • TESOL International

    2023年8月 - 現在

      詳細を見る

  • AsiaTEFL

    2023年6月 - 現在

      詳細を見る

  • 全国語学教育学会

    2022年11月 - 現在

      詳細を見る

  • 日本自律学習学会

    2022年10月 - 現在

      詳細を見る

その他

  • Gender Research Grant, Office for the Promotion of Gender Equality, Kyushu University

    2023年8月 - 2024年3月

     詳細を見る

  • Gender Research Grant, Office for the Promotion of Gender Equality, Kyushu University

    2022年8月 - 2023年3月

     詳細を見る

  • Future-Creation MIRAI Fellowship, K-SPRING Program (Kyushu University), Japan Science and Technology Agency

    2022年5月 - 現在

     詳細を見る

    This JST Fellowship is granted to select doctoral students and administered by Kyushu University.

    researchmap

  • WIDA Institute

    2016年10月

     詳細を見る

    Certified to administer WIDA MODEL English proficiency assessments

    researchmap

  • Teaching English in Multilingual Classrooms - Tutor Certification

    2015年3月

     詳細を見る

    Certified to deliver Lexis's ESOL and literacy education fundamentals course for K-12 teachers by Lexis Education

    researchmap

  • Level 1 Playwrights Grant

    2008年6月

     詳細を見る

    Theatre creation grant from the Toronto Arts Council

    researchmap

  • Wayson Choy Scholarship

     詳細を見る

    Humber College School for Writers; Full grant for intensive program

    researchmap

▼全件表示

社会貢献活動

  • 親善使節

    役割:コメンテーター, 寄稿

    福岡カナダ協会  2022年6月 - 2023年3月

     詳細を見る

    種別:新聞・雑誌

    researchmap