Updated on 2024/07/28

Information

 

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TOUMA CHIKAKO
 
Organization
Faculty of Human-Environment Studies Department of Architecture and Urban Design Professor
Graduate School of Integrated Frontier Sciences (Concurrent)
Graduate School of Human-Environment Studies Department of Urban Design, Planning and Disaster Management(Concurrent)
Title
Professor
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Profile
現場の人々とともに実践を形成していく過程の中に発達研究を織り込む方法として「形成的フィールドワーク」を提案し、さまざまな現場で協働研究を展開している。主な研究のひとつに、保育所をコミュニティとして日々の生活の中での異年齢の子どもたちのかかわりを軸とした営みを育む実践形成型の発達研究プロジェクトがある。また、子育て支援現場で、親子の抱える課題を見立てつつ、成長へとつなげる支援を行う体験型の子育て支援実践と研究を展開している。社会的養護現場(児童養護施設など)では、安心・安全をすべての養育の土台とした養育と発達の支援に取り組んでいる。大学教育では、クリティカルに問い、考え、互いに語り合い、問題の本質を掘り下げながら学びを深めていく対話型の授業を大事にしている。
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Degree

  • Ph.D.

Research History

  • University of California Santa Curz, Psychology Department   学術振興会特別研究員(Postdoctoral  所属機関 東京大学) 茨城大学 人文学部

Research Interests・Research Keywords

  • Research theme:Cultivating experience based interactive support practice for assisting parents and children to work on their problems(developmental tasks of their relationship).

    Keyword:Development, Community, Cultural Practice, Formative Fieldwork

    Research period: 2009.4

  • Research theme:Research on designing community practice for supporting the development of individuals through supporting the development of relationships.

    Keyword:NCPC Project (Nurturing children, parents and community), Cultural Practice, Formative Fieldwork, Development of the relationships, Individual Development

    Research period: 2006.4

  • Research theme:Research on designing pracitce for supporting development of children and adults in the social welfare institutions(i.e., child proteiciotn institution, foster family, family group home)

    Keyword:Child rearing through social institution, Child protection institution, foster family, Family style group home, Development, Community, Cultural Practice, Formative Fieldwork

    Research period: 2006.4

Papers

  • 「護られることへの信頼」を礎として子どもたちを育むには:社会的養護における「アタッチメント」概念の可能性と課題 Invited

    當眞 千賀子

    チャイルドヘルス   22 ( 3 )   41 - 44   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 護り護られて生きる:「アタッチメント」の活かし方 Invited

    當眞 千賀子

    教育と医学   2016.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 「問いに導かれて方法が生まれるとき ― 形成的フィールドワークという方法」 Reviewed

    當眞千賀子

    臨床心理学   2004.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • The multiple agendas of intersubjectivity in children's group writing activity

    Chikako Toma, James V. Wertsch

    Social and Cognitive Development in the Context of Individual, Social, and Cultural Processes   131 - 146   2003.6

     More details

    Language:English  

    DOI: 10.4324/9780203380369

  • Ontisch vs. ontologisch approaches to individualistic/sociocentric distinction. Invited Reviewed International journal

    Chikako Toma

    Human Development   43 ( 4-5 )   227 - 229   2000.7

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Shared thinking Community and institutional variations Reviewed

    Barbara Rogoff, Chikako Toma

    Discourse Processes   23 ( 3 )   471 - 497   1997.1

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 10.1080/01638539709545000

  • Sociocultural approach to mediated action: An analysis of classroom discourse. Invited Reviewed International journal

    Chikako Toma & James Wertsch

    Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development   13 ( 69-81 )   1990.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Developmental change in cognitive organization underlying Stroop tasks of Japanese orthographies. Reviewed International journal

    Chikako Toma & Tamotsu Toshima

    International Journal of Psychology, vol. 24, 547-559.   1989.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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Books

  • 質的心理学辞典

    當眞 千賀子

    新曜社  2018.11 

     More details

    Responsible for pages:項目執筆   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 発達心理学の新しいパラダイム

    ヴァスデヴィ・レディ、松沢哲郎、下條信輔、佐伯胖、當眞 千賀子( Role: Joint author)

    中山書店  2017.10 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 「田嶌心理臨床との対話が拓くもの:『最も切実な声』に応え続ける姿に触れて」  田嶌誠一(編著)現実に介入しつつ心に関わる:多面的アプローチの実際(展開編) 第1章

    當眞 千賀子( Role: Sole author)

    金剛出版  2016.3 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 「街の発達課題を見立てる 人と街が育み合うことを支えるデザイン」  九州大学大学院アーバンデザイン学コース(編)都市理解のワークショップ―商店街から都市を読む 第章

    當眞 千賀子( Role: Sole author)

    九州大学出版会  2015.5 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 「子育ての社会・文化」  無藤隆・子安増生(編) 発達心理学II 4章

    當眞 千賀子( Role: Sole author)

    東京大学出版会  2013.9 

     More details

    Responsible for pages:pp.279-285   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 文化的営みとしての発達(原書名 The Cultural Nature of Human Development)

    當眞千賀子(翻訳) Barbara Rogoff (原著者)( Role: Sole translator)

    2006.6 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 「形成的フィールドワークという方法 ― 問いに応える方法の工夫」  吉田寿夫(編) 心理学研究法の新しいかたち 第7章

    當眞 千賀子( Role: Sole author)

    誠信書房  2006.3 

     More details

    Responsible for pages:pp.170-194   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 「発達の最近接領域」 波多野・稲垣(編) 発達と教育の心理学的基盤  第9章

    當眞 千賀子( Role: Sole author)

    放送大学教育振興会  2005.3 

     More details

    Responsible for pages:pp.115-127   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 「学習における共同性」  波多野・稲垣(編) 発達と教育の心理学的基盤  第10章

    當眞 千賀子( Role: Sole author)

    放送大学教育振興会  2005.3 

     More details

    Responsible for pages:pp.128-139   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 「文献と出会う・文献を訪ねる」 無藤・やまだ・南・麻生・サトウ(編) 質的心理学―創造的に活用するコツ   2-4

    當眞 千賀子( Role: Sole author)

    新曜社  2004.9 

     More details

    Responsible for pages:pp.53-58   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • フィールドワークは楽しい 岩波書店編集部(編) 「談話と文化的学びのかかわりを見つける」

    當眞 千賀子

    岩波書店  2004.6 

     More details

    Responsible for pages:岩波ジュニア新書 pp.177-193   Book type:General book, introductory book for general audience

  • Social and cognitive development in the context of individual, social and cultural processes. C.Raeff & J.B.Benson (Eds.) Chapter 6 "The multiple agendas of intersubjectivity in children's group text writing activity. "

    Chikako Toma, James Wertsch( Role: Joint author)

    London: Routledge  2003.9 

     More details

    Responsible for pages:pp.131-146   Language:English   Book type:Scholarly book

  • 「問題系としての実践コミュニティー ― アメリカの小学校のなかの日本人」 田辺・松田(編) 日常実践のエスノグラフィ - 語り・コミュニティー・アイデンティティー  第4章

    當眞 千賀子( Role: Sole author)

    世界思想社  2002.9 

     More details

    Responsible for pages:pp.118-141   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 認知科学辞典 日本認知科学会(編) [ 「発達の社会・文化・歴史的研究」関連の9項目: 発達の最近接領域、精神内機能、精神間機能、媒介手段、スピーチジャンル、対話性、多声性、導かれた参加、活動理論]

    當眞 千賀子

    共立出版  2002.8 

     More details

    Book type:Scholarly book

  • 「社会文化的、歴史的営みとしての談話」 茂呂雄二(編) 対話と知 第5章

    當眞 千賀子( Role: Sole author)

    新曜社  1997.12 

     More details

    Responsible for pages:pp.151-174   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • "Discourse and learning in the classroom: A sociocultural approach." L.Steffe & J.Gale (Eds.) Constructivism in Education. Chapter 10 (10章)

    ( Role: Joint author)

    1995.6 

     More details

    Responsible for pages:pp.159-174   Language:English   Book type:Scholarly book

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Presentations

  • 母親の子育て日記における省察のモードとその機能

    #中川 裕美子, @當眞 千賀子

    日本発達心理学会  2024.3 

     More details

    Event date: 2024.3

    Language:Japanese  

    Venue:大阪国際交流センター   Country:Japan  

  • 子育て日記を活用した親への発達臨床的支援/研究方法の検討

    @當眞 千賀子, #中川 裕美子

    日本発達心理学会  2024.3 

     More details

    Event date: 2024.3

    Language:Japanese  

    Venue:大阪国際交流センター   Country:Japan  

  • 玩具の創造的特徴と遊びの展開の両義性:ヘビ紐を使った遊びの体験様式に着目して

    當眞 千賀子, #日尾野 愛

    日本発達心理学会  2023.3 

     More details

    Event date: 2023.3

    Language:Japanese  

    Venue:立命館大学大阪いばらきキャンパス   Country:Japan  

  • 発達初期の対人葛藤と他者への関心: ある20ヶ月児の自由遊びでの対人葛藤パターンから汲み取れること

    當眞 千賀子, #日尾野 愛

    日本発達心理学会  2020.3 

     More details

    Event date: 2020.3

    Language:Japanese  

    Venue:大阪国際会議場   Country:Japan  

  • 生活場面の持続的観察を通した対人葛藤へのアプローチ:保育所における未満児の自由遊びでの対人葛藤の連なりを捉える

    當眞 千賀子, #日尾野 愛

    日本発達心理学会  2019.3 

     More details

    Event date: 2019.3 - 2015.3

    Language:Japanese  

    Venue:早稲田大学 戸山キャンパス   Country:Japan  

  • 生活場面のビデオデータを活用した3歳未満の対人葛藤理解のための方法論的検討

    當眞 千賀子, #日尾野 愛

    日本発達心理学会  2017.3 

     More details

    Event date: 2017.3

    Language:Japanese  

    Venue:広島国際会議場   Country:Japan  

  • 保育所の一日を通した自然観察による未満児の対人葛藤の把握

    當眞 千賀子, #日尾野 愛

    日本発達心理学会  2018.3 

     More details

    Event date: 2015.3

    Language:Japanese  

    Venue:東北大学   Country:Japan  

  • テーマ:生活の中での心の動きの探求、生活の中での心理支援-生活心理の可能性:自閉症児、成人女性の「自立」、高齢者の生涯発達支援を通して- 指定討論:社会・文化・歴史的営みとしての発達の立場から

    當眞 千賀子

    日本発達心理学会  2015.3 

     More details

    Event date: 2015.3

    Language:Japanese  

    Venue:東京大学   Country:Japan  

  • 新任教員の授業実践に変化をもたらした専門家の支援のポイント I

    #田中 あかり, 當眞 千賀子

    日本発達心理学会  2015.3 

     More details

    Event date: 2015.3

    Language:Japanese  

    Venue:東京大学   Country:Japan  

  • 対話的な支援セッション後に生じた新任教員の授業実践上の変化

    #田中 あかり, 當眞 千賀子

    日本教育心理学会  2014.11 

     More details

    Event date: 2014.11

    Language:Japanese  

    Venue:神戸国際会議場   Country:Japan  

  • "Supporting a beginning teacher's development through dialogic advising." International conference

    #Akari Tanaka, Chikako Toma

    International Society for Cultural and Activity Research Congress  2014.10 

     More details

    Event date: 2014.9 - 2014.10

    Language:English  

    Country:Australia  

  • "Formative fieldwork: Supporting developoment through generating everday-practice by active intervention." International conference

    Chikako Toma

    International Society for Cultural and Activity Research Congress  2014.10 

     More details

    Event date: 2014.9 - 2014.10

    Language:English  

    Country:Australia  

  • 子どもを暴力から守り育むシステムとして安全委員会方式はどう機能しているのか ~その実績を支える知恵を読み解く~

    當眞 千賀子

    子ども虐待防止学術集会  2014.9 

     More details

    Event date: 2014.9

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:名古屋国際会議場   Country:Japan  

  • テーマ:自閉症児への発達論的アプローチの展開 -SCERTSとTEACCHの出会い:子どもの豊かな学びのために- 指定討論 「社会・文化・歴史的営みとしての発達と学習」

    當眞 千賀子

    日本発達心理学会  2014.3 

     More details

    Event date: 2014.3

    Language:Japanese  

    Venue:京都大学   Country:Japan  

  • 臨床現場における配慮と工夫~それらが生まれるところ  子育て支援の現場から Invited

    當眞 千賀子

    日本ブリーフサイコセラピー学会  2013.8 

     More details

    Event date: 2013.8 - 2013.9

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:駒澤大学   Country:Japan  

  • 子育て支援 母子の相互作用に介入するアプローチを読み解く Invited

    當眞 千賀子

    日本ブリーフサイコセラピー学会  2013.8 

     More details

    Event date: 2013.8 - 2013.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:駒澤大学   Country:Japan  

  • 親子の成長を支える体験型子育て支援実践の創造的継承の試み I

    當眞 千賀子

    日本発達心理学会  2013.3 

     More details

    Event date: 2013.3

    Language:Japanese  

    Venue:明治学院大学   Country:Japan  

  • 新任教員が直面する授業実践上の困難と問題 ―就任後1ヶ月の体験日誌と授業実践の記録の分析を通して―

    #田中あかり, 當眞 千賀子

    日本発達心理学会  2013.3 

     More details

    Event date: 2013.3

    Language:Japanese  

    Venue:明治学院大学   Country:Japan  

  • 新任教員が就任後1ヶ月間に直面する困難 ―自らの体験から新任教員への支援を考えるために―

    #田中あかり, 當眞 千賀子

    日本教育心理学会  2012.11 

     More details

    Event date: 2012.11

    Language:Japanese  

    Venue:琉球大学千原キャンパス   Country:Japan  

  • 教室談話研究の現在と展望

    當眞 千賀子

    日本教育心理学会  2012.11 

     More details

    Event date: 2012.11

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:琉球大学千原キャンパス   Country:Japan  

  • 母子分離の困難な母子への子育て支援センター現場における介入的支援

    當眞 千賀子

    日本心理臨床学会  2012.9 

     More details

    Event date: 2012.9

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:愛知学院大学日進キャンパス   Country:Japan  

  • 異年齢保育を軸とした保育所での村づくりと大震災 Invited

    當眞千賀子

    日本発達心理学会  2012.3 

     More details

    Event date: 2012.3

    Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:名古屋国際会議場   Country:Japan  

  • 保育士の学びと親子の成長を支える体験型子育て支援実践の形成I ―親子の抱える課題の見立てと支援実践を育む形成的フィールドワーク―

    當眞千賀子

    日本発達心理学会  2012.3 

     More details

    Event date: 2012.3

    Venue:名古屋国際会議場   Country:Japan  

  • EXPANSIVE CONCEPT FORMATION IN THE WILD:TRACING TRAILS FROM A GERM CELL TOWARD NEW WAYS OF LIFE AND WORK Invited

    2011.7 

     More details

    Event date: 2011.7

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Country:Japan  

  • ローカルな野火的活動の繋がりを媒介とした学習 Invited

    當眞千賀子(指定討論)

    日本教育心理学会  2011.7 

     More details

    Event date: 2011.7

    Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:北海道立道民活動センター かでる2・7   Country:Japan  

  • 実践の仕組みを育む過程で織り成される『みること』の綾~公立保育所における異年齢保育の導入を軸とした形成的フィールドワークを通して~ Invited

    當眞千賀子

    日本保育学会  2011.5 

     More details

    Event date: 2011.5

    Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:玉川大学   Country:Japan  

  • 発達障害のある非行少年の何を支えるのか?-児童自立支援施設での体験から-

    當眞千賀子(指定討論)

    日本発達心理学会  2010.3 

     More details

    Event date: 2010.3

    Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:神戸国際会議場   Country:Japan  

  • 韓国社会と日本社会のリゾーム化:今後の共同研究へむけて International conference

    當眞千賀子(パネリスト)

    2010.1 

     More details

    Event date: 2010.1 - 2012.6

    Country:Japan  

  • "Creatign practice for passing on a successful practice from one generation to the next by formative fieldwork." International conference

    Chikako Toma

    International Society for Cultural and Activity Research Congress  2014.10 

     More details

    Event date: 2008.9 - 2008.10

    Language:English  

    Country:Australia  

  • "Mode of activity in which the more work brings the more and deeper joy." International conference

    Chikako Toma

    International Society for Cultural and Activity Research Congress  2008.9 

     More details

    Event date: 2008.9

    Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Country:United States  

  • 異年齢集団での保育活動を通した子どもの育ちI ~子育て・親育て・コミュニティ育てプロジェクト報告 その1~

    當眞千賀子

    日本発達心理学学会  2008.3 

     More details

    Event date: 2008.3

    Venue:大阪国際会議場   Country:Japan  

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MISC

  • 施設入所児童のアタッチメントについて考える ~護り護られることのへの信頼という視点~

    當眞 千賀子

    全国児童福祉安全委員会連絡協議会 第11回全国大会(岩手大会)報告書   2019.10

     More details

    Language:Japanese  

  • 身の丈を知り,身の丈を伸ばし合う工夫,~人を守り育てる発達論的「壁」の活用法~

    當眞 千賀子

    全国児童福祉安全委員会連絡協議会 第7回全国大会(愛知大会)報告書   2016.11

     More details

    Language:Japanese  

  • 支え合ういのちの営みを感受する---虫たちを追ったその先に・・・

    當眞 千賀子

    母のひろば   2013.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

  • 伸びようとする子どもたちとのかかわりの工夫

    當眞 千賀子

    森のようちえん全国交流フォーラム2011 in 兵庫 活動報告書   2013.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 共に学び、共に育ち合う森のようちえんの関わり合い

    當眞千賀子、久保寛太、石田淳也、小菅江美

    森のようちえん全国交流フォーラム2011 in 新潟 活動報告書   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 子どもが耕す関係性と子どもの育ち

    當眞千賀子、藤希、今川孝子、小菅江美

    森のようちえん全国交流フォーラム2011 in 新潟 活動報告書   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 共に学び、共に育ち合う森のようちえんの関わり合い

    當眞千賀子、久保寛太、石田淳也、小菅江美

    森のようちえん全国交流フォーラム2011 in 新潟 活動報告書   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 児童養護施設における子どもたちの安心で安全な生活という土壌づくり ~子どもが大地に根を張って成長し、花を咲かせ、実を結ぶことを願って~ (基調講演)

    當眞千賀子

    第7回西日本児童養護施設職員セミナー報告書   2011.3

     More details

    Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • Ontisch vs. ontologisch approaches to individualistic/sociocentric distinction.

    Chikako Toma

    Human Development   2000.5

     More details

    Language:English   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

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Professional Memberships

  • Japanese Psychological Association

  • Japan Society of Developmental Psychology

  • The Japanese Association of Educational Psychology

  • Japanese Association of Qualitative Psychology

  • International Society for Cultural and Activity Research

  • The Association of Japanese Clinical Psychology

  • Architectural Institute of Japan

  • Japanese Organization of Clinical Developmental Psychologist

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Committee Memberships

  • International Society for Cultural and Activity Research   International Advisory Committee   Foreign country

    2013.5 - 2014.10   

Academic Activities

  • 基調講演 要約通訳及び解説

    中山人間科学振興財団 創立25周年記念シンポジウム  ( 学士会館 ) 2016.10

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • パネルディスカッション 通訳及び解説

    中山人間科学振興財団 創立25周年記念シンポジウム  ( 学士会館 ) 2016.10

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 講師

    日本心理臨床学会春季ワークショップ  ( 琉球大学 ) 2016.5 - 2017.5

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • ラウンドテーブル 「生活の中での心の動きの探求、生活の 中での心理支援-生活心理学の可能性:自閉症児、成人女性の「自立」、高齢者の生 涯発達支援を通して-」 指定討論者

    日本発達心理学会第26回大会  ( 東京大学本郷キャンパス ) 2015.3

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 基調講演 通訳

    日本教育心理学会  ( 兵庫県神戸市 ) 2014.11

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • International Advisory Committee International contribution

    The 4th Congress of the International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)  ( Olympic Park (Sydney) Australia ) 2014.9 - 2014.10

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • ラウンドテーブル 「自閉症児への発達論的アプローチの展開」 指定討論者

    日本発達心理学会第25回大会  ( 京都大学 ) 2014.3

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 大会委員会主催公募シンポジウム企画

    日本発達心理学会  ( 名古屋国際会議場 ) 2012.3

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 司会(Moderator)

    日本発達心理学会  ( 名古屋国際会議場 ) 2012.3

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 基調講演 通訳

    日本教育心理学会  ( 北海道札幌市 ) 2011.7

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 自主シンポジウム 「発達障害のある非行少年の何を支えるのか?」 指定討論者

    日本発達心理学会第21回大会  ( 神戸国際会議場 ) 2010.3

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • ラウンドテーブル 「韓国社会と日本社会のリゾーム化:今後の共同研究へむけて」 International contribution

    ISCAR (International Society for Cultural and Activity Research Asia2010 第2回大会  ( 筑波大学学校教育局 ) 2010.1

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 講演 講師

    「年少者日本語教育学を考える会」第6回研究集会  ( 早稲田大学 ) 2009.11

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 招待講演 通訳

    日本質的心理学会  ( 京都市 ) 2004.9

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

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Research Projects

  • アントレプレナーシップ教育における学びのプロセスに関する研究

    2023 - 2026

    QRECアントレプレナーシップ教育に関する研究寄付資金

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:On-campus funds, funds, etc.

  • 建築への人間環境学的評価の試行:児童施設建築作品を対象として

    2019.10 - 2020.3

    九州大学人間環境学研究院 

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  • 建築への人間環境学的評価の試行:児童施設建築作品を対象として

    2019 - 2020

    萌芽的学際研究に対する研究助成

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:On-campus funds, funds, etc.

  • 異年齢でのかかわりを軸としたコミュニティ型保育実践の継承と展開に関する実践形成的研究

    2018.10 - 2019.9

    受託研究

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Other funds from industry-academia collaboration

  • 異年齢でのかかわりを軸としたコミュニティ型保育実践の継承と展開に関する実践形成的研究

    2018.10 - 2019.9

    九州大学(日本) 

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  • 異年齢でのかかわりを軸としたコミュニティ型保育実践の継承と展開に関する実践形成的研究

    2018 - 2019

    公益財団法人日本生命財団 40周年記念特別事業「児童・少年の健全育成委託研究」

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Contract research

  • 紛争の原初的かたちとしての対人葛藤の発生と対応への人間発達論的アプローチ

    2016.4 - 2020.3

    九州大学(日本) 

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  • 紛争の原初的かたちとしての対人葛藤の発生と対応への人間発達論的アプローチ

    Grant number:16KT0155  2016 - 2019

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

  • 留学生の生活環境とコミュニケーションを改善するアクションリサーチ ~生活実態の把握と交流空間「香椎浜みんなの家」の企画・設計・制作・活用を通じて~

    2013.8 - 2014.3

    九州大学人間環境学研究院 

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  • 留学生の生活環境とコミュニケーションを改善するアクションリサーチ ~生活実態の把握と交流空間「香椎浜みんなの家」の企画・設計・制作・活用を通じて~

    2013

    萌芽的学際研究に対する研究助成

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:On-campus funds, funds, etc.

  • 親子の成長を支える体験型子育て支援実践の創造的継承のための実践システムの形成

    2012.4 - 2015.3

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    。親子育成的な体験型の子育て支援を実践する力量を身につけた保育士がその専門性を他の保育士に受け継ぎ、親子の成長を支える支援実践の創造的継承を可能にする仕組みを備えた実践システムを構築する。

  • 親子の成長を支える体験型子育て支援実践の創造的継承のための実践システムの形成

    Grant number:24600013  2012 - 2014

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

  • 保育所をコミュニティ資源として親子の抱える課題に応える体験型支援実践の形成

    2009.4 - 2011.3

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    保育所はその物理的・人的・社会文化的環境としての特徴から、入所児童だけでなく地域の家庭の乳幼児とその親の育ちを支える実践を展開する上でも活用可能な優れたコミュニティ資源である可能性が高い。しかし、そのポテンシャルが十分に引き出され活かされているとはいえない現状にある。
     そこで本研究では、研究者が現場の人とは異なる役割を担いながら,現場の人々とともに実践を形成していく過程の中に研究を織り込む「形成的フィールドワーク」(當眞,2004)の方法により、「子育て支援活動」を行っている保育所を主なフィールドとして次の問いに応える試みを展開している。①子どもと親はどのような課題を抱えているか、②親としての力量を育て、親子が互いに育み合えるような関係を築くにはどのような支援実践が必要か、③親子が必要としている体験を準備する上で、保育所の物理的・人的環境をどのように活用できるか、④支援実践形成の過程で子ども、親、支援スタッフはどのような学びを体験するか。

  • 保育所をコミュニティ資源として親子の抱える課題に応える体験型支援実践の形成

    Grant number:21610004  2009 - 2011

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

  • 保育所をコミュニティ資源として親子の抱える課題に応える体験型支援実践の形成

    2006.4 - 2007.3

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  • 就学前教育現場を軸とした子育て・親育て・コミュニティ育て支援実践システムの構築

    2006 - 2007

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

  • 米国小学校での日本人児童の「学び」:社会文化的実践への参加形態の変容に関する研究

    1996 - 1998

    科学研究費助成事業  奨励研究(A)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

  • "Models of learning in a Japanese and an Innovative US school"

    1995 - 1996

    Grants-in-Aid for Scientific Research 

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Competitive funding other than Grants-in-Aid for Scientific Research

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Class subject

  • 越境ゼミ(2)

    2023.10 - 2024.3   Second semester

  • Theory of Sustainable Architecture and Urbanism

    2023.10 - 2024.3   Second semester

  • 生涯発達心理学特論

    2023.10 - 2024.3   Second semester

  • 上級融合・越境型PTLⅡ

    2023.10 - 2024.3   Second semester

  • 融合・越境型PTLⅡ

    2023.10 - 2024.3   Second semester

  • Cultural Historic Ecological Approach to Human Development

    2023.10 - 2023.12   Fall quarter

  • 文化と発達(2)

    2023.6 - 2023.8   Summer quarter

  • エコロジカル発達心理学特論Ⅱ

    2023.6 - 2023.8   Summer quarter

  • ユーザー感性スタディーズ特別研究

    2023.4 - 2024.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2023.4 - 2024.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2023.4 - 2024.3   Full year

  • 博士論文指導演習

    2023.4 - 2024.3   Full year

  • Doctoral Studies in Practice Design and Developmental Psycho

    2023.4 - 2024.3   Full year

  • 特別研究

    2023.4 - 2024.3   Full year

  • Doctoral Studies in Practice Design and Developmental Psycho

    2023.4 - 2024.3   Full year

  • 実践発達心理学講究

    2023.4 - 2024.3   Full year

  • インターンシップ

    2023.4 - 2024.3   Full year

  • 上級越境ゼミ(2)

    2023.4 - 2024.3   Full year

  • 上級越境ゼミ(1)

    2023.4 - 2024.3   Full year

  • 越境ゼミ(1)

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • 特別研究(2) 9月修了生

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • アーバンデザインセミナー

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • アーバンデザインセミナー

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • 上級融合・越境型PTLⅠ

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • ユーザー感性スタディーズ特論

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • 融合・越境型PTLⅠ

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • 統合新領域最先端セミナー

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • エコロジカル発達心理学特論Ⅰ

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • ユーザー感性スタディーズ概論

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • 文化と発達(1)

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • インターンシップ

    2022.4 - 2023.3   Full year

  • 博士論文指導演習

    2022.4 - 2023.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2022.4 - 2023.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2022.4 - 2023.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2022.4 - 2023.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2022.4 - 2023.3   Full year

  • インターンシップ

    2022.4 - 2023.3   Full year

  • 博士論文指導演習

    2022.4 - 2023.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2022.4 - 2023.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2022.4 - 2023.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2022.4 - 2023.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2022.4 - 2023.3   Full year

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • アーバンデザインセミナー

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • 特別研究(2) 9月修了生

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • 実践子ども学

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • 特別研究(2) 9月修了生

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • 実践子ども学

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • インターンシップ

    2021.4 - 2022.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2021.4 - 2022.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2021.4 - 2022.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2021.4 - 2022.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2021.4 - 2022.3   Full year

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2021.4 - 2021.9   First semester

  • アーバンデザインセミナー

    2021.4 - 2021.9   First semester

  • 特別研究(1) 10月入学生

    2021.4 - 2021.9   First semester

  • 特別研究(2) 9月修了生

    2021.4 - 2021.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2021.4 - 2021.9   First semester

  • 実践子ども学

    2021.4 - 2021.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2020.10 - 2021.3   Second semester

  • Theory of Sustainable Architecture and Urbanism

    2020.10 - 2021.3   Second semester

  • 生涯発達心理学特論

    2020.10 - 2021.3   Second semester

  • 生涯発達心理学

    2020.10 - 2021.3   Second semester

  • 実践子ども学

    2020.10 - 2021.3   Second semester

  • 特別研究(2)統合新領域学府 ユーザー感性学専攻

    2020.4 - 2021.3   Full year

  • 実践発達心理学講究

    2020.4 - 2021.3   Full year

  • Doctoral Studies in Practice Design and Developmental Psycho

    2020.4 - 2021.3   Full year

  • 特別研究(人間環境学府 都市共生デザイン専攻)

    2020.4 - 2021.3   Full year

  • 特別研究(1)統合新領域学府 ユーザー感性学専攻

    2020.4 - 2021.3   Full year

  • アーバンデザインセミナー

    2020.4 - 2020.9   First semester

  • 特別研究(1)統合新領域学府 ユーザー感性学専攻

    2019.10 - 2020.3   Second semester

  • Theory of Sustainable Architecture and Urbanism

    2019.10 - 2020.3   Second semester

  • 特別研究(2)統合新領域学府 ユーザー感性学専攻

    2019.4 - 2020.3   Full year

  • 特別研究(人間環境学府 都市共生デザイン専攻)

    2019.4 - 2020.3   Full year

  • 実践発達心理学講究

    2019.4 - 2020.3   Full year

  • Doctoral Studies in Practice Design and Developmental Psycho

    2019.4 - 2020.3   Full year

  • 生涯発達心理学特論

    2019.4 - 2019.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2019.4 - 2019.9   First semester

  • アカデミック・フロンティアII

    2019.4 - 2019.9   First semester

  • アーバンデザインセミナー

    2019.4 - 2019.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2019.4 - 2019.9   First semester

  • 実践子ども学

    2019.4 - 2019.9   First semester

  • 特別研究(1)統合新領域学府 ユーザー感性学専攻

    2018.10 - 2019.3   Second semester

  • Theory of Sustainable Architecture and Urbanism

    2018.10 - 2019.3   Second semester

  • 特別研究(2)統合新領域学府 ユーザー感性学専攻

    2018.4 - 2019.3   Full year

  • 特別研究(人間環境学府 都市共生デザイン専攻)

    2018.4 - 2019.3   Full year

  • 実践発達心理学講究

    2018.4 - 2019.3   Full year

  • Doctoral Studies in Practice Design and Developmental Psycho

    2018.4 - 2019.3   Full year

  • 生涯発達心理学特論

    2018.4 - 2018.9   First semester

  • アーバンデザインセミナー

    2018.4 - 2018.9   First semester

  • 統合新領域最先端セミナー

    2018.4 - 2018.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2018.4 - 2018.9   First semester

  • 実践子ども学

    2018.4 - 2018.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2018.4 - 2018.9   First semester

  • Theory of Sustainable Architecture and Urbanism

    2017.10 - 2018.3   Second semester

  • 特別研究(1)

    2017.4 - 2018.3   Full year

  • 実践発達心理学講究

    2017.4 - 2018.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2017.4 - 2018.3   Full year

  • アーバンデザインセミナー

    2017.4 - 2017.9   First semester

  • 生涯発達心理学特論

    2017.4 - 2017.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2017.4 - 2017.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2017.4 - 2017.9   First semester

  • Theory of Sustainable Architecture and Urbanism

    2016.10 - 2017.3   Second semester

  • 特別研究(1)

    2016.4 - 2017.3   Full year

  • 実践発達心理学講究

    2016.4 - 2017.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2016.4 - 2017.3   Full year

  • アーバンデザインセミナー

    2016.4 - 2016.9   First semester

  • 生涯発達心理学特論

    2016.4 - 2016.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2016.4 - 2016.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2016.4 - 2016.9   First semester

  • 実践子ども学

    2016.4 - 2016.9   First semester

  • Theory of Sustainable Architecture and Urbanism

    2015.10 - 2016.3   Second semester

  • 特別研究(2)

    2015.4 - 2016.3   Full year

  • 実践発達心理学講究

    2015.4 - 2016.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2015.4 - 2016.3   Full year

  • 生涯発達心理学特論

    2015.4 - 2015.9   First semester

  • 実践子ども学

    2015.4 - 2015.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2015.4 - 2015.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2015.4 - 2015.9   First semester

  • Theory of Sustainable Architecture and Urbanism

    2014.10 - 2015.3   Second semester

  • 特別研究(2)

    2014.4 - 2015.3   Full year

  • 実践発達心理学講究

    2014.4 - 2015.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2014.4 - 2015.3   Full year

  • 生涯発達心理学特論

    2014.4 - 2014.9   First semester

  • アーバンデザインセミナー

    2014.4 - 2014.9   First semester

  • 実践子ども学

    2014.4 - 2014.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2014.4 - 2014.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2014.4 - 2014.9   First semester

  • Theory of Sustainable Architecture and Urbanism

    2013.10 - 2014.3   Second semester

  • 実践発達心理学講究

    2013.4 - 2014.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2013.4 - 2014.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2013.4 - 2014.3   Full year

  • アーバンデザインセミナー

    2013.4 - 2013.9   First semester

  • 科学の統合方法論

    2013.4 - 2013.9   First semester

  • 生涯発達心理学特論

    2013.4 - 2013.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2013.4 - 2013.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2013.4 - 2013.9   First semester

  • 実践子ども学

    2013.4 - 2013.9   First semester

  • 人間環境学

    2013.4 - 2013.9   First semester

  • 実践発達心理学講究

    2012.4 - 2013.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2012.4 - 2013.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2012.4 - 2013.3   Full year

  • Theory of Sustainable Architecture and Urbanism

    2012.4 - 2012.9   First semester

  • 科学の統合方法論

    2012.4 - 2012.9   First semester

  • 生涯発達心理学特論

    2012.4 - 2012.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2012.4 - 2012.9   First semester

  • 感性コミュニケーション概論

    2012.4 - 2012.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2012.4 - 2012.9   First semester

  • 実践子ども学

    2012.4 - 2012.9   First semester

  • アーバンデザインセミナー

    2012.4 - 2012.9   First semester

  • 実践発達心理学講究

    2011.4 - 2012.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2011.4 - 2012.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2011.4 - 2012.3   Full year

  • アーバンデザインセミナー

    2011.4 - 2011.9   First semester

  • 科学の統合方法論

    2011.4 - 2011.9   First semester

  • 生涯発達心理学特論

    2011.4 - 2011.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2011.4 - 2011.9   First semester

  • 感性コミュニケーション概論

    2011.4 - 2011.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2011.4 - 2011.9   First semester

  • 実践子ども学

    2011.4 - 2011.9   First semester

  • 人間環境学

    2011.4 - 2011.9   First semester

  • 実践発達心理学講究

    2010.4 - 2011.3   Full year

  • 特別研究(2)

    2010.4 - 2011.3   Full year

  • 特別研究(1)

    2010.4 - 2011.3   Full year

  • 実践子ども学

    2010.4 - 2010.9   First semester

  • 科学の統合方法論

    2010.4 - 2010.9   First semester

  • 生涯発達心理学特論

    2010.4 - 2010.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2010.4 - 2010.9   First semester

  • 感性コミュニケーション概論

    2010.4 - 2010.9   First semester

  • 実践形成型フィールドワーク演習

    2010.4 - 2010.9   First semester

  • 特別研究(1)

    2009.4 - 2010.3   Full year

  • 実践子ども学

    2009.4 - 2009.9   First semester

  • 生涯発達心理学

    2009.4 - 2009.9   First semester

  • 感性コミュニケーション概論

    2009.4 - 2009.9   First semester

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FD Participation

  • 2023.12   Role:Participation   Title:“How to teach Entrepreneurship”

    Organizer:University-wide

  • 2023.3   Role:Participation   Title:Kyushu University - Babson Global SEE Program - 2023

    Organizer:University-wide

  • 2022.9   Role:Participation   Title:Entrepreneurial Intention

    Organizer:University-wide

  • 2022.2   Role:Participation   Title:Kyushu University - Babson Global SEE Program - 2022

    Organizer:University-wide

  • 2014.10   Role:Participation   Title:人間環境学研究員FD研修

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2013.7   Role:Participation   Title:人間環境学研究員FD研修

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2012.7   Role:Planning   Title:箱崎文系地区ハラスメント防止セミナー

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2012.6   Role:Participation   Title:人間環境学研究員FD研修

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2012.5   Role:Participation   Title:人間環境学研究員FD研修

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2011.3   Role:Participation   Title:人間環境学研究員FD研修

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2010.10   Role:Participation   Title:人間環境学研究員FD研修

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

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Visiting, concurrent, or part-time lecturers at other universities, institutions, etc.

  • 2019  放送大学  Classification:Part-time lecturer  Domestic/International Classification:Japan 

  • 2018  Ecole Nationale Supérieure d'Architecture de Paris La Villette (パリ・ラヴィレット国立建築大学)  Classification:Intensive course  Domestic/International Classification:Overseas 

    Semester, Day Time or Duration:5月

  • 2012  福岡教育大学  Classification:Intensive course  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:前期

  • 2009  安田女子大学 文学部  Classification:Intensive course  Domestic/International Classification:Japan 

  • 2009  茨城大学・人文学部  Classification:Intensive course  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:前期

Participation in international educational events, etc.

  • 2023.12

    QREC

    “How to teach Entrepreneurship”

      More details

    Venue:日本・福岡市

  • 2023.12

    QREC

    第1回アントレプレナーシップ教育に関する国際シンポジウムinアジア

      More details

    Venue:日本・福岡市

  • 2023.3

    Babson College

    Babson Global Symposium for Entrepreneurship Educators (SEE) Program - 2023

      More details

    Venue:福岡市

  • 2022.9

    九州大学 QREC

    Entrepreneurial Intention

      More details

    Venue:福岡市

  • 2022.2

    Babson College

    Babson Global Symposium for Entrepreneurship Educators (SEE) Program - 2022

      More details

    Venue:USA・Wellesley MA

  • 2018.5

    Ecole Nationale Supérieure d'Architecture de Paris La Villette (パリ・ラヴィレット国立建築大学)

    Erasmus + Teaching Staff Mobility Program to Ecole Nationale Supérieure d'Architecture de Paris La Villette

      More details

    Venue:France・Paris

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Outline of Social Contribution and International Cooperation activities

  • 保育,教育,社会的養護(乳児院,児童養護施設など),まちづくりなどの現場からの要請に応えて、社会文化歴史的視点に根差した発達心理学 (発達臨床を含む)という専門性と実践形成型の研究の成果をベースとした支援や連携活動を実施している。北米、ヨーロッパ、南米の大学との教育・研究交流を行っている。

Social Activities

  • 全国児童福祉安全委員会連絡協議会全国大会(札幌大会)グループセッションコーディネータ

    主催:全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会 全国児童福祉安全委員会連絡協議会 主管:全国児童福祉安全委員会連絡協議全国大会(札幌大会)実行委員会  Web開催  2023.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 児童養護施設における安全委員会方式を基軸とした養育への支援

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2023.6

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 全国児童福祉安全委員会連絡協議会全国大会(三重大会)講演及び総括コメント

    主催:全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会 全国児童福祉安全委員会連絡協議会 主管:全国児童福祉安全委員会連絡協議全国大会(三重大会)実行委員会  Web開催  2022.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 児童養護施設における安全委員会方式を基軸とした養育への支援

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2021.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 児童養護施設における安全委員会方式を基軸とした養育への支援

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2020.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 全国児童福祉安全委員会連絡協議会第11回全国大会(岩手大会)基調講演講師

    主催:全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会 全国児童福祉安全委員会連絡協議会 主管:全国児童福祉安全委員会連絡協議会第11回全国大会(岩手大会)実行委員会 後援:岩手県 盛岡市 岩手県臨床心理士会 岩手県児童養護施設協議会 岩手県里親会  岩手県 盛岡市  2019.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

  • 児童養護施設における安全委員会方式を基軸とした養育への支援

    児童養護施設(北海道)  児童養護施設(北海道)  2019.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 講演講師 「社会的養護と愛着:子どもたちを護りはぐくむために」

    認定NPO法人 CAPNA  品川  2019.9

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 児童養護施設における安全委員会方式を基軸とした養育への支援

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2019.7

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 「児童養護施設内の暴力・性暴力・虐待をなくすために」~安全委員会方式研修会~ 講師 演題:施設入所児童のアタッチメントについて考える:護り護られることの大切さ

    認定NPO法人 CAPNA  ウィンクあいち  2019.2

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 全国児童福祉安全委員会連絡協議会第10回全国大会(山形大会)パネルディスカッション コメンテーター

    主催:全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会  後援:山形県・山形市・山形県教育委員会・山形県弁護士会・山形県臨床心理士会・山形県児童養護施設協議会・山形県里親会  山形県山形市  2018.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 大妻女子大学家政学部児童学科 50周年記念式典公開講演 演題:「個と関係性の発達を支えるコミュニティ実践が育むもの」

    大妻女子大学  大妻女子大学  2018.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 2018年度夏季特別講座「子どもの成長・発達を促す環境づくりー伝えたい相手に、伝えたいことばでー」 講師 演題:「『結果インクルーシブ』な場を育む」

    東京女子大学  東京女子大学  2018.9

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 児童養護施設職員研修及びケース検討

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2018.6

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 児童養護施設における安全委員会方式を基軸とした養育への支援

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2018.4

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 児童養護施設職員研修及びケース検討

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2018.2

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 研修会 講師

    日赤茨城県支部乳児院  日赤茨城県支部乳児院  2017.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 平成29年度東北・北海道地区児童相談所業務研究協議会 基調講演講師

    東北・北海道地区児童相談所長会、山形県  山形県生涯学習センター 遊学館  2017.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 児童養護施設職員研修及びケース検討

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2017.6

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 児童養護施設における安全委員会方式を基軸とした養育への支援

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2017.4

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 施設内暴力・虐待の解決のための安全委員会方式の実践と研究

    人間環境学研究院,  全国児童福祉安全委員会連絡協議会, 愛知県,  NPO法人CAPNA,  山形県  全国  2017.3

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

    児童養護施設等における暴力・虐待問題を解するための安全委員会方式を考案し、全国20ヶ所以上の施設で実践し、研究している。
    臨床心理学者で九大名誉教授の田嶌と、人間環境学研究院教員の當眞千賀子(発達心理学)、飯嶋秀治(人類学)の人間環境学研究院の3人による協同によるものである。

  • 平成28年度児童福祉施設職員研修会 講師

    茨城県保健福祉部子ども政策局子ども家庭課  茨城県中央児童相談所  2017.3

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 児童養護施設職員研修及びケース検討

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2017.2

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 児童福祉施設安全委員会全国(千葉)大会 グループディスカッションコーディネータ 及び ショートレクチャー

    全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会  千葉県千葉市  2016.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 「教育と医学の会」シンポジウム 子どものこころの安全基地を育てるーアタッチメントをめぐって 講師

    九州大学教育学部 慶應義塾大学出版会  九州大学医学部保健学科講義室  2016.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 日本心理学会公開シンポジウム 高校生のための心理学講座シリーズ 講師

    日本心理学会  九州大学  2016.9

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 児童養護施設職員研修及びケース検討

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2016.6

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 児童養護施設における安全委員会方式を基軸とした養育への支援

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2016.4

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 児童養護施設職員研修及びケース検討

    児童養護施設(北海道)  児童養護施設(北海道)  2016.4

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 児童養護施設職員研修及びケース検討

    児童養護施設(広島県)  児童養護施設(広島県)  2016.1

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • こだちゼミナール 講義題目「子育てと親育ての不思議な関係」 講師

    特定非営利活動法人 九州大学こころとそだちの相談室  九州大学西新プラザ  2015.12

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 児童福祉施設安全委員会全国(愛知)大会 基調講演講師 演題「身の丈を知り、身の丈を伸ばし合う工夫 ~人を守り育てる発達論的「壁」の活用法~」

    全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会  愛知県岡崎市  2015.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 基調講演

    中日新聞  全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会 第7回全国大会  2015.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Newspaper, magazine

  • 児童養護施設における安全委員会方式を基軸とした養育への支援

    児童養護施設(新潟県)  児童養護施設(新潟県)  2015.4

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 施設内暴力・虐待の解決のための安全委員会方式の実践と研究

    人間環境学研究院 全国児童福祉安全委員会連絡協議会 愛知県 NPO法人CAPNA 第7回西日本児童養護施設職員セミナー実行委員会 他  全国  2015.3

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

    児童養護施設等における暴力・虐待問題を解するための安全委員会方式を考案し、全国18施設で実践し、研究している。
    臨床心理学の田嶌、発達心理学の當眞千賀子、人類学の飯嶋秀治の人間環境学研究院の3人の教員による協同によるものである。

  • 児童福祉施設安全委員会全国(広島)大会 総括コメント

    全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会  広島県福山市  2014.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 平成25年度 保育研究協議会 講演会講師 演題「大人と子どもが育み合う実践を紡ぐ~現場の声との対話を通して~」

    大分大学教育福祉学部付属幼稚園 保育研究協議会  大分大学教育福祉学部付属幼稚園  2014.1

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 児童福祉施設安全委員会全国(北海道)大会 コメンテータ ディスカッションセッションの企画・進行

    全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会  北海道札幌市  2013.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 児童福祉施設安全委員会全国(新潟県)大会 コーディネーター

    全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会  新潟県新潟市  2012.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 森のようちえん全国交流フォーラム分科会 講師

    森のようちえん全国交流フォーラム in 兵庫実行委員会(主催) 森のようちえん全国ネットワーク(協力)  兵庫県美方郡香美町  2012.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

  • 森のようちえん全国交流フォーラム分科会B4 講師

    森のようちえん全国交流フォーラム in 新潟実行委員会(主催) 森のようちえん全国ネットワーク(協力)  新潟県妙高市  2011.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

  • 森のようちえん全国交流フォーラム分科会C5 講師

    森のようちえん全国交流フォーラム in 新潟実行委員会(主催) 森のようちえん全国ネットワーク(協力)  新潟県妙高市  2011.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

  • 児童福祉施設安全委員会全国(岩手県)大会 講演講師 演題「大人の覚悟 子どもの納得 ~学びの場としての厳重注意~」

    全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会  岩手県盛岡市  2011.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 九州地区里親研修大会 基調講演講師

    (主催)全国里親会、九州社会福祉協議会連合会、九州地区里親連絡協議会、福岡県社会福祉協議会、福岡県里親会  福岡県春日市  2011.7

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 西日本児童養護施設職員セミナー基調講演講師

    中国地区児童養護施設協議会 近畿児童養護施設協議会 九社連児童養護施設協議会 四国ブロック児童養護施設協議会 広島県児童養護施設協議会  広島県  2010.9

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 児童養護施設職員運営研修会講師

    児童養護施設(広島県)  広島県  2009.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 森のようちえん全国交流フォーラム分科会講師

    森のようちえん全国交流フォーラムin愛知実行委員会(主催) 森のようちえん全国ネットワーク(協力)  愛知県  2009.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

  • 里親・里子交流集会講演会講師

    社団法人沖縄県里親会主催  沖縄県  2009.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 第4回全国里親ファミリーホーム研究協議会第2分科会コーディネーター

    全国里親ファミリーホーム研究協議会  滋賀県  2009.8

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

  • 我孫子市主催講演会講師 「子どもにとって大切なことってなんだろう ~大人と子どもの不思議な関係」

    我孫子市  我孫子市  2007.9

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

  • 第2回全国里親ファミリーホーム研究協議会基調講演講師

    全国里親ファミリーホーム研究協議会  神奈川県  2007.8

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

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Media Coverage

  • 全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会 第7回全国大会 基調講演 Newspaper, magazine

    中日新聞  2015.11

     More details

    全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会 第7回全国大会 基調講演

Activities contributing to policy formation, academic promotion, etc.

  • 2022.4 - Present   QREC

    QREC国際共同研究への参画

  • 2019.10 - 2019.11   主催:全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会 全国児童福祉安全委員会連絡協議会 主管:全国児童福祉安全委員会連絡協議会第11回全国大会(岩手大会)実行委員会 後援:岩手県 盛岡市 岩手県臨床心理士会 岩手県児童養護施設協議会 岩手県里親会, 岩手県 盛岡市.

    全国児童福祉安全委員会連絡協議会第11回全国大会(岩手大会)基調講演講師,

  • 2018.10   主催:全国児童福祉施設安全委員会連絡協議会  後援:山形県・山形市・山形県教育委員会・山形県弁護士会・山形県臨床心理士会・山形県児童養護施設協議会・山形県里親会, 山形県山形市.

    全国児童福祉安全委員会連絡協議会第10回全国大会(山形大会)パネルディスカッション コメンテーター ,

  • 2017.10   東北・北海道地区児童相談所長会、山形県

    平成29年度東北・北海道地区児童相談所業務研究協議会 基調講演講師

  • 2017.3   茨城県保健福祉部子ども政策局子ども家庭課, 茨城県中央児童相談所.

    2017.03, 平成28年度児童福祉施設職員研修会 講師

  • 2014.11   日本教育心理学会

    日本教育心理学会大会 基調講演 通訳  ”Let’s Perfome, Learn, and Develop !” by Lois Holzman

  • 2011.7   日本教育心理学会

    日本教育心理学会大会 基調講演 通訳 "EXPANSIVE CONCEPT FORMATION IN THE WILD:TRACING TRAILS FROM A GERM CELL TOWARD NEW WAYS OF LIFE AND WORK"
    by Yrjö Engeström

  • 2007.8   全国里親ファミリーホーム研究協議会

    全国里親ファミリーホーム研究協議会 基調講演 「理不尽な体験を重ねた子どもの成長を願い共に暮らす~虐待や不適切な養育を受けた子どもとのかかわりの工夫~」

  • 2004.9   日本質的心理学会

    日本質的心理学会第一回大会招待講演 通訳 "Transformations and flexible forms: Where qualitative psychology begins" by Dr. Jaan Valsiner

  • 2003.8   日本発達心理学会

    日本発達心理学会国際ワークショップ公開講演会 通訳 " Entering a Community of Minds" by Dr. Katherine Nelson

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Educational Activities for Highly-Specialized Professionals in Other Countries

  • 2023.4 - Present   人間環境学府 都市共生デザイン専攻 アーバンデザイン学コース 修士課程

    Main countries of student/trainee affiliation:Mexico

  • 2022.4 - 2023.3   人間環境学府 都市共生デザイン専攻 アーバンデザイン学コース 研究生

    Main countries of student/trainee affiliation:Mexico

  • 2019.4 - 2022.3   統合新領域学府 ユーザー感性学専攻 感性コミュニケーションコース 修士課程

    Main countries of student/trainee affiliation:China

  • 2017.4 - 2019.9   人間環境学府 都市共生デザイン専攻 アーバンデザイン学コース 修士課程

    Main countries of student/trainee affiliation:China

  • 2016.10 - 2017.3   人間環境学府 都市共生デザイン専攻 アーバンデザイン学コース 研究生

    Main countries of student/trainee affiliation:China

  • 2012.10 - 2013.9   人間環境学府 持続都市建築システム 国際コース(博士後期課程)

    Main countries of student/trainee affiliation:Malaysia

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Travel Abroad

  • 2018.5

    Staying countory name 1:France   Staying institution name 1:フランス Ecole Nationale Supérieure d'Architecture de Paris La Villette (パリ・ラヴィレット国立建築大学)

  • 2014.9 - 2014.10

    Staying countory name 1:Australia   Staying institution name 1:The 4th Congress of the International Society for Cultural and Activity Research

  • 2012.3

    Staying countory name 1:China   Staying institution name 1:天津大学

    Staying institution name 2:天津大学付属幼稚園