2025/06/09 更新

写真a

イン セイシユ
殷 成久
YIN CHENGJIU
所属
情報基盤研究開発センター 教授
ラーニングアナリティクスセンター (併任)
マス・フォア・イノベーション連係学府 (併任)
工学部 電気情報工学科(併任)
システム情報科学府 情報理工学専攻(併任)
職名
教授
連絡先
メールアドレス
プロフィール
私はこれまで20年以上にわたり、教育工学に関する研究と実践、そして学生への教育に取り組んでまいりました。 人々の知の伝達・気づき・創造を促進する知的情報環境の在り方を追求することを目的に、ICTを活用した教育・学習支援の研究を行っています。 研究においては、単なるシステムの設計・開発・評価にとどまらず、現場(フィールド)での実践を重視し、教育・学習の課題を科学的に分析・解決することで、実際の教育現場に貢献することを目指してきました。特に、モバイルラーニング、ソーシャルラーニング、テキストマイニング、教育ビッグデータ、AIなどの情報基盤技術の進展に伴い、次々に現れる新たな課題に対して継続的に研究を推進しています。 主な研究テーマ 1. 個別最適化された教材の生成  学習者の特徴と学習履歴に基づき、生成AI技術を活用して、学習者に最適な教材を動的に生成・推薦する仕組みを構築しています。 2. 学習者特性に応じた教材推薦システムの開発  学習者の行動パターンやVARK学習スタイルを活用し、タイミングと個別性に応じた最適な教材推薦を行うシステムを開発しました。 3. 教材改善のためのパターンマイニング  自作教材の閲覧ログにパターンマイニングを適用し、教材内容に踏み込んだ改善点の抽出と改善手法の提案・検証を行いました。 4. 教育ビッグデータを用いたクラスタ分析  eBookの学習ログをもとに学習行動をクラスタリングし、学習スタイルごとの特徴を分析。読み返しが多い学生ほど効率的に学習している傾向が確認されました。 5. 研究動向調査のための学習支援  テキストマイニング技術を活用した研究動向調査用の検索エンジンを開発。台湾の大学生による評価で、一般の検索エンジンよりも高い学習効果が確認されました。 6. ソーシャルラーニングの支援  SNSを活用した語学学習支援システムを開発。学習者同士が協調して学べるよう、適切な学習パートナーや依頼ルートの推薦手法を提案しました。 7. モバイル・ユビキタス学習環境の構築  日本語の敬語学習を支援するため、周囲の学習者の情報を利用して適切な敬語表現を提示するユビキタス学習支援システムを開発し、外国人留学生の学習を支援しました。 このような取り組みを通じて、私は今後も、科学的知見に基づいた教育改善と、現場で活用される実践的なシステム開発を継続し、より豊かな学習環境の創出を目指してまいります。
ホームページ

研究分野

  • 情報通信 / 知能情報学

  • 人文・社会 / 教育工学

  • 情報通信 / 学習支援システム

学位

  • 博士(工学) ( 2008年3月 徳島大学 )

経歴

  • 九州大学 情報基盤研究開発センター 教授 

    2023年4月 - 現在

      詳細を見る

    国名:日本国

    researchmap

  • 神戸大学 情報基盤センター 准教授 

    2016年4月 - 2023年3月

  • 神戸大学 情報基盤センター 准教授 

    2016年4月 - 2023年3月

      詳細を見る

  • 九州大学 基幹教育院 特任准教授 

    2014年10月 - 2016年3月

  • 九州大学 附属図書館教材開発センター 助教 

    2014年4月 - 2014年9月

学歴

  • 徳島大学     システム情報

    2003年4月 - 2008年3月

研究テーマ・研究キーワード

  • 研究テーマ: 教育ビッグデータの解析による教材改善手法の開発と評価

    研究キーワード: 教育ビッグデータ, 教材改善, Learning Analytics

    研究期間: 2016年4月

  • 研究テーマ: 教育ビッグデータを活用した学習者個人の特徴推定機能を持つ教材推薦システムの開発

    研究キーワード: 教育ビッグデータ、LA、教材推薦

    研究期間: 2016年4月

  • 研究テーマ: 研究動向調査のための「調べることで学ぶ」学習支援環境

    研究キーワード: Learning by Searching,動向分析,テキストマイニング, 学習環境

    研究期間: 2011年1月 - 2013年12月

  • 研究テーマ: SNSを用いた知識アウェアネスユビキタス協調学習環境

    研究キーワード: Mobile Learning, Ubiquitous Learning, CSCL, CSSN, Knowledge Awareness, SNS

    研究期間: 2008年4月

  • 研究テーマ: JAPELASII:日本語の待遇表現学習を対象としたu-Learning環境の構築

    研究キーワード: 日本語待遇表現, Ubiquitous Learning,CSCL

    研究期間: 2005年5月

  • 研究テーマ: アリゴリズム学習を対象としたPDAを用いた参加型シミュレーション環境

    研究キーワード: mobile-learning, CSCL, Participatory Simulation,Scaffolding

    研究期間: 2005年4月 - 2008年3月

  • 研究テーマ: JAPELAS:日本語の待遇表現学習を対象としたu-Learningシステム

    研究キーワード: Ubiquitous Learning, JPE, CSCL

    研究期間: 2003年4月 - 2005年3月

受賞

  • 最優秀ラーニングイノベーション賞(ジンジャーアップ賞)

    2023年6月   ラーニングイノベーショングランプリ2023   力触覚フィードバックとVR技術を利用した医療トレーニングシステム

     詳細を見る

    医学教育において手技トレーニングのやり方は課題のひとつである。学生は教員から指導を受け手技の習得を目指すが、現行のやり方の中には手技のトレーニングのために教員の監督が必要であったり、患者の安全性などが問題として挙げられる。これらの問題点を解決するための手段として、本研究ではVRを用い、視覚・触覚の両感覚を組み合わせた模擬トレーニングシステムを提案する。
    熊本教授と殷が共同で指導していた学生が2023年に受賞した。https://ligp.gingerapp.co.jp/

  • 学術奨励賞

    2022年3月   特定非営利活動法人スマートライフ学会   白木亮也, 山本峻太,永野裕大, 村上遥,永野光,井上茂亮, 関口兼司,殷成久, ハプティクスデバイスとVRゴーグルを用いた中心静脈穿刺トレーニングシステムの提案.

  • Early Career Researcher Award

    2019年9月   Asia-Pacific Society for Computers in Education   Early Career Researcher Award Early Career Researcher Award recognizes an active APSCE Member in the early stages of his or her career no later than 12 years after receipt of the doctoral degree who has produced international quality research outputs, and be able to demonstrate ambitions and aspirations consistent with the potential to achieve world-leading status. The Award was launched in 2009 for provision every two years. Starting from 2014, the Award is provided annually.

     詳細を見る

    教育工学分野において、APSCEは世界でも有名な組織とは言えます。ECRAは若い研究者の段階で国際的な質の高い研究成果を生み出したアクティブなAPSCEメンバーを表彰するものである。世界をリードする地位を達成する可能性があること示します。

  • Best Poster Paper

    2019年7月   IIAI-International Congress on Advanced Applied Informatics (AAI)   A System for Grouping Texts and Objects in Slide Layout

  • Best Short Paper Award

    2015年7月   15th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies   Preliminary Research on Self-regulated Learning and Learning Logs in a Ubiquitous Learning Environment

▼全件表示

論文

  • A page jump recommendation model and result interpretation based on structured annotation methods. 査読 国際誌

    Wenhao Wang, Etsuko Kumamoto, Chengjiu Yin

    Proceedings of the 17th International Conference on Educational Data Mining(EDM)   2024年

     詳細を見る

    担当区分:最終著者, 責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)   出版者・発行元:International Educational Data Mining Society  

    researchmap

    その他リンク: https://dblp.uni-trier.de/rec/conf/edm/2024

  • Design and development of a game to improve self-efficacy: A case study of addressing modes learning 査読

    Fuzheng Zhao, Danqing Luo, Etsuko Kumamoto, Chengjiu Yin

    31st International Conference on Computers in Education, ICCE 2023 - Proceedings   1   627 - 636   2023年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(その他学術会議資料等)  

    The low selt-efficacy has been an important issue in the design ot instructional methods, and its negative ettects are mainly shown by the reduced willingness to leam and the high dropout and failure rates. Game-based learning has received attention In the design of t instructional methods because of the combination of learning content and games. In this study, we use addressing modes learning in operation system course as a case object to explore the potential of improving the low self-efficacy by game-based learning. To this end, a side-scrolling video game was designed to complete the case study task to examine the effect of game-based learning on solving the low self-efficacy issue. According to the experimental results, there was no difference in learning achievement between the experimental group students who used game-based learning, and the control group students who used traditional learning methods. However, with similar scores in teaming achievement, the experimental group students showed higher self-efficacy than the control group students. In addition, it was shown that the game-based learning approach did not Impose additional cognitive load.

  • Design and development of a game to improve self-efficacy: A case study of addressing modes learning 査読

    Fuzheng Zhao, Danqing Luo, Etsuko Kumamoto, Chengjiu Yin

    31st International Conference on Computers in Education, ICCE 2023 - Proceedings   1   627 - 636   2023年12月   ISBN:9786269689019

     詳細を見る

    担当区分:最終著者, 責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    The low selt-efficacy has been an important issue in the design ot instructional methods, and its negative ettects are mainly shown by the reduced willingness to leam and the high dropout and failure rates. Game-based learning has received attention In the design of t instructional methods because of the combination of learning content and games. In this study, we use addressing modes learning in operation system course as a case object to explore the potential of improving the low self-efficacy by game-based learning. To this end, a side-scrolling video game was designed to complete the case study task to examine the effect of game-based learning on solving the low self-efficacy issue. According to the experimental results, there was no difference in learning achievement between the experimental group students who used game-based learning, and the control group students who used traditional learning methods. However, with similar scores in teaming achievement, the experimental group students showed higher self-efficacy than the control group students. In addition, it was shown that the game-based learning approach did not Impose additional cognitive load.

    Scopus

    researchmap

  • Design and development of a game to improve self-efficacy: A case study of addressing modes learning 査読

    Fuzheng Zhao, Danqing Luo, Etsuko Kumamoto, Chengjiu Yin

    31st International Conference on Computers in Education, ICCE 2023 - Proceedings   1   627 - 636   2023年12月   ISBN:9786269689019

     詳細を見る

    担当区分:最終著者, 責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    The low selt-efficacy has been an important issue in the design ot instructional methods, and its negative ettects are mainly shown by the reduced willingness to leam and the high dropout and failure rates. Game-based learning has received attention In the design of t instructional methods because of the combination of learning content and games. In this study, we use addressing modes learning in operation system course as a case object to explore the potential of improving the low self-efficacy by game-based learning. To this end, a side-scrolling video game was designed to complete the case study task to examine the effect of game-based learning on solving the low self-efficacy issue. According to the experimental results, there was no difference in learning achievement between the experimental group students who used game-based learning, and the control group students who used traditional learning methods. However, with similar scores in teaming achievement, the experimental group students showed higher self-efficacy than the control group students. In addition, it was shown that the game-based learning approach did not Impose additional cognitive load.

    Scopus

    researchmap

  • Understanding students’ backtracking behaviors in digital textbooks: a data-driven perspective 査読 国際共著 国際誌

    Bo Jiang, Yuang Wei, Meijun Gu, Chengjiu Yin

    Interactive Learning Environments   2023 ( 10 )   1 - 18   2023年11月   ISSN:1049-4820 eISSN:1744-5191

     詳細を見る

    担当区分:最終著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Interactive Learning Environments  

    The purpose of this study is to explore students’ backtracking patterns in using a digital textbook, reveal the relationship between backtracking behaviors and academic performance as well as learning styles. This study was carried out for 2 semesters on 102 university students and they are required to use a digital textbook system called DITeL to review courseware. Students’ backtracking behaviors are characterized by seven backtracking features extracted from interaction log data and their learning styles are measured by Felder–Silverman learning style model. The results of this study reveal that there is a subgroup of students called backtracker who backtrack more frequently and performed better than the average students. Furthermore, the causal inference analysis reveals that a higher initial ability can directly cause a higher frequency of backtracking, thus affecting the final test score. In addition, the significance analysis reveals no significant correlation between backtracking behavior and learning style. Building upon these experimental findings, we offer several suggestions for the future advancement of digital teaching materials development.

    DOI: 10.1080/10494820.2023.2280964

    Web of Science

    Scopus

    CiNii Research

    researchmap

▼全件表示

書籍等出版物

講演・口頭発表等

  • e-Books reading log based Learning Analytics 招待

    殷成久

    2020年11月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2020年11月

    記述言語:英語  

    国名:その他  

    e-Books reading log based Learning Analytics

  • Build A Search Engine to Support Doing Research Surveys On SNS 国際会議

    CHENGJIU YIN, Brendan Flanagan, Sachio Hirokawa, Yoshiyuki Tabata

    IIAI-AAI Learning Technologies and Learning Environments 2013  2013年9月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2013年8月 - 2013年9月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Matsue   国名:日本国  

  • An SNS-based Literature Review System for Conducting a Research Survey 国際会議

    CHENGJIU YIN, Jane Yin-Kim Yau, Sachio Hirokawa, Yoshiyuki Tabata

    International Conference on Computers in Education 2013 (ICCE2013)  2013年9月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2013年8月 - 2013年9月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Denpasar Bali   国名:インドネシア共和国  

  • 九州大学におけるPC必携化 招待

    殷成久, 藤村 直美

    サイエンティフィック・システム研究会(SS研)システム技術分科会  2013年8月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2013年8月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:東京   国名:日本国  

  • A Novel Collaboration Partner Model Based on the Personal Relationships of SNS 国際会議

    CHENGJIU YIN, Jane Yin-Kim Yau, Yoshiyuki Tabata

    2012 World Intelligence Congress  2012年12月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2012年12月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Macau   国名:中華人民共和国  

▼全件表示

MISC

  • Personalized page-transition recommendation model based on contents and students' logs in digital textbooks

    Zichen Kang, Chengjiu Yin

    Proceedings - 2023 International Conference on Artificial Intelligence and Education, ICAIE 2023   2023年3月

     詳細を見る

    記述言語:その他  

    The e-book systems have been widely used in educational activities, such as college studies. At the same time, a huge amount of data regarding the learning history are collected by using the E-book system. Data mining and machine learning method have been used for analyzing these educational data in order to study the learning behaviors of students. Most rereading behaviors to study relevant contents on other pages again are inefficient due to that students are difficult to accurately navigate to the desired page with just a one-time page transition on the e-book system. In this study, we develop a hybrid recommendation model, which can recommend students to find the desired pages when rereading. The developed model is combining a content-based method (TF-IDF model) and a data-driven method (Page jumping model) linearly. By optimizing its parameters with the collected learning data, the developed model can generate ranking lists of relevant pages for students. Finally, the performance of the developed model is evaluated by two metrics: precision and recall.

    DOI: 10.1109/ICAIE56796.2023.00026

  • Exploring students' backtracking behaviors in digital textbooks and its relationship to learning styles

    Bo Jiang, Meijun Gu, Chengjiu Yin

    2022年5月

     詳細を見る

    The purpose of this study is to explore students' backtracking patterns in
    using a digital textbook and reveal the relationship between backtracking
    behaviors and academic performance as well as learning styles. The study was
    carried out for two semesters on 102 university students and they are required
    to use a digital textbook system called DITeL to review courseware. Students'
    backtracking behaviors are characterized by seven backtracking features
    extracted from interaction log data and their learning styles are measured by
    Felder-Silverman learning style model. The results of the study reveal that
    there is a subgroup of students called backtrackers who backtrack more
    frequently and performed better than the average students. Furthermore, the
    causal inference analysis reveals that a higher initial ability can directly
    cause a higher frequency of backtracking, thus affecting the final test score.
    In addition, most backtrackers are reflective and visual learners, and the
    seven backtracking features are good predictors in automatically identifying
    learning styles. Based on the results of qualitative data analysis,
    recommendations were made on how to provide prompt backtracking assistants and
    automatically detect learning styles in digital textbooks.

    arXiv

    researchmap

    その他リンク: http://arxiv.org/pdf/2205.14822v2

  • ハプティクスデバイスとVRゴーグルを用いた中心静脈穿刺トレーニングシステムの提案

    白木亮也, 村上遥, 山本峻太, 永野裕大, 永野光, 井上茂亮, 関口兼司, 殷成久

    スマートライフ学会大会研究論文集   2022年3月

     詳細を見る

    記述言語:日本語  

  • ハプティクスデバイスとVRゴーグルを用いた中心静脈穿刺トレーニングシステムの提案

    白木亮也, 村上遥, 山本峻太, 永野裕大, 永野光, 井上茂亮, 関口兼司, 殷成久

    スマートライフ学会大会研究論文集   2022   25 - 28   2022年3月

     詳細を見る

    記述言語:日本語   掲載種別:研究発表ペーパー・要旨(全国大会,その他学術会議)  

    J-GLOBAL

    researchmap

  • LMSの高度化と学修データ統合システムによる学修者本位の教育の実現―神戸大学Plus-DX取組みの紹介―

    殷 成久

    大学教育と情報 : JUCE journal   2021年2月

     詳細を見る

    記述言語:日本語  

    Plus-DX in Kobe University

▼全件表示

Works(作品等)

  • 電子教材配信システム https://ebook.cc.kyushu-u.ac.jp/ebook2

    殷成久

    2024年4月

所属学協会

  • APSCE (Asia-Pacific Society for Computers in Education)

  • 日本教育工学会

  • 教育システム情報学会

      詳細を見る

  • 情報処理学会

      詳細を見る

  • IEEE

      詳細を見る

委員歴

  • EDEエビデンス駆動型教育研究協議会   理事  

    2021年7月 - 2023年7月   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

  • IPSJ関西支部   幹事   国内

    2018年4月 - 2020年3月   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

  • SIG CUMTEL in APSCE   SIG CHAIR   国際

    2018年3月 - 2020年3月   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

  • IPSJ   委員  

    2018年1月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

  • IEEE   委員  

    2017年3月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

▼全件表示

学術貢献活動

  • AISLE track Vice-Chair 国際学術貢献

    The 24th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies  ( Near East University Cyprus ) 2024年7月 - 2023年7月

     詳細を見る

    種別:大会・シンポジウム等 

    参加者数:200

  • PC Vice-Chair 国際学術貢献

    Global Chinese Conference on Computers in Education 2023  ( Beijing Normal University China ) 2023年5月

     詳細を見る

    種別:大会・シンポジウム等 

    参加者数:200

  • Printing / Publication Coordinator 国際学術貢献

    The 31st International Conference on Computers in Education (ICCE 2023)  ( Matsue, Shimane prefecture Japan ) 2023年1月 - 2023年12月

     詳細を見る

    種別:大会・シンポジウム等 

    参加者数:500

  • 学術論文等の審査

    役割:査読

    2023年

     詳細を見る

    種別:査読等 

    外国語雑誌 査読論文数:6

    日本語雑誌 査読論文数:0

    国際会議録 査読論文数:3

  • English Paper Chair 国際学術貢献

    Global Chinese Conference on Computers in Education 2022  ( ONLINE China ) 2022年5月 - 2022年6月

     詳細を見る

    種別:大会・シンポジウム等 

    参加者数:200

▼全件表示

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 学習状態変化や個別特性に応じた最適な教材を動的に生成するシステムの開発

    研究課題/領域番号:25K00842  2025年4月 - 2028年3月

    科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    殷 成久

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者  資金種別:科研費

    CiNii Research

  • 個別最適化されたe-Learningコースを活用したブレンド型授業ー学習行動に着目して

    研究課題/領域番号:24K00081  2024年4月 - 2027年3月

    科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    小野 雄一, 末森 咲, 土方 裕子, 柳沢 明文, 殷 成久, 小泉 利恵, 仲谷 佳恵, 石井 雄隆

      詳細を見る

    資金種別:科研費

    DX政策が推進され各教育機関における教育のデジタル化が加速化されている。現代日本の学校教育の二つの理念は個別最適な学びと協働的な学びとされており、さらなるICT促進が期待されている。近年のテクノロジーの進歩により学習者個々の学習成果からシステムが自動計算を行い最適な形で課題を自動提供する「個別最適化(Optimization)」が実装されている。本研究課題は広範囲の大学生英語学習者を対象に、視線計測情報なども含めた学習行動データ、教員と学習者に対する縦断的インタビュー調査、テストの成果などのデータなどに基づき個別最適化されたe-learningコースウエアを用いたブレンド型授業を検討する。

    CiNii Research

  • WBT型ネットワーク演習における大規模言語モデルを活用した学習行動分析システム

    研究課題/領域番号:24K06257  2024年4月 - 2027年3月

    科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    立岩 佑一郎, 殷 成久

      詳細を見る

    資金種別:科研費

    本研究では,遠隔サーバ上の仮想的なネットワークを操作してのネットワーク演習において,各受講者の学習状況(例えば,進捗や理解度)をリアルタイムに高精度で推定する手法を明らかにする.このため,ネットワーク演習での学習行動を幅広く収集し,大規模言語モデルの活用により学習状況をリアルタイムに推定するWBT(Web Based Training)システムを実現し,その性能や効果を明らかにする.

    CiNii Research

  • 学習ビッグデータに基づく情報リテラシー教育の学習状況分析と学習支援システムの構築

    研究課題/領域番号:23K02658  2023年4月 - 2026年3月

    科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    熊本 悦子, 殷 成久

      詳細を見る

    担当区分:研究分担者  資金種別:科研費

    コロナ禍における遠隔授業の浸透により、オンデマンド授業やハイブリッドによる対面・遠隔併用の授業などが実施されるようになった。本学では2004年度からLMSを用いた情報リテラシー教育「情報基礎」を実施しているが、コロナ禍で対面授業からオンデマンド授業となってから、再履修者が増加している。本研究は、LMSに大量に蓄積されたログデータを用いて対面授業とオンデマンド授業における学習者の行動の差異を分析し、これに基づいて、エビデンスに基づく適切な学修指導を行うシステムを開発し、実際の授業おけるシステムの効果に関する実証実験を行うものである。

    CiNii Research

  • 学習ビッグデータに基づく情報リテラシー教育の学習状況分析と学習支援システムの 構築

    2023年4月

      詳細を見る

    担当区分:研究分担者 

▼全件表示

教育活動概要

  • 情報基盤研究開発センターが本務だが、
    基幹教育(全学教育)学術英語(学術英語・テーマベース)8クラスを担当している。

    システム情報科学府を兼務し、学部と大学院のそれぞれで1つの講義を担当している。
    それから、R6年度クラス指導と基幹教育セミナー(英語)担当している。

担当授業科目

  • 学術英語・テーマベース

    2023年12月 - 2024年2月   冬学期

  • 学術英語・テーマベース

    2023年12月 - 2024年2月   冬学期

  • 学術英語・テーマベース

    2023年12月 - 2024年2月   冬学期

  • 学術英語・テーマベース

    2023年12月 - 2024年2月   冬学期

  • 学術英語・テーマベース

    2023年10月 - 2023年12月   秋学期

▼全件表示

FD参加状況

  • 2023年9月   役割:講演   名称:LAセンター MOODLE講習会

    主催組織:部局

  • 2013年4月   役割:参加   名称:2013年度情報基盤研究開発センターFD参加

    主催組織:部局

  • 2012年6月   役割:参加   名称:2012年度情報基盤研究開発センターFD参加

    主催組織:部局

他大学・他機関等の客員・兼任・非常勤講師等

  • 2025年  京都大学・教育学部  区分:集中講義  国内外の区分:国内 

    学期、曜日時限または期間:8月集中講義

  • 2024年  京都大学・教育学部  区分:集中講義  国内外の区分:国内 

    学期、曜日時限または期間:8月集中講義

  • 2023年  京都大学・教育学部  区分:集中講義  国内外の区分:国内 

    学期、曜日時限または期間:8月集中講義

その他教育活動及び特記事項

  • 2024年  クラス担任  学部

  • 2024年  その他特記事項  全学M2B(Moodle, eBook, MetaBoard)システムの運営担当

     詳細を見る

    全学M2B(Moodle, eBook, MetaBoard)システムの運営担当

その他部局等における各種委員・役職等

  • 2023年4月 - 現在   その他 ラーニングアナリティクスセンター システム運用部門長

  • 2023年4月 - 現在   その他 情報統括本部 教育基盤事業室 室長(副CIO)

社会貢献・国際連携活動概要

  • 一.九州大学情報基盤研究開発センター(日本)と台湾科技大学数位学習教育研究所(台湾)との間の学術交流に関する覚書(MOU)

    二.国内外での学会発表,論文公表などを通じて,研究成果を社会還元する. MULE2010,TESL2011,ELSM2011,WMUTE2012/DIGITEL2012のDEMO/POSTER, LTLE2012 PC Chairなどの委員長を務めた.それから、国際会議プログラム委員を20回以上務めた.

    以下のような国際連携活動を行った.
    1. 台湾のUbiLearn2010会議にて招待講演(Invited panel discussion), 2010.4
    2. 湖北第二師範学院(中国)にて招待講演 , 2010.3
    3. MULE2010 Workshopの企画・運営,2010.3
    4. 上海華東理工大学(中国)商学院の研究者との研究交流会, 2010.12
    5. 上海華東理工大学(中国)商学院の研究者との研究交流会(共催), 2011.3
    6. TESL2011 Workshopの企画・運営,2011.10
    7. ELSM2011 Workshopの企画・運営,2011.12
    8. WMUTE2012/DIGITEL2012 Demo/Poster co-chair
    9. LTLE2012 Conference の企画・運営,2012.9
    10. Special Issue on Technology-Enhanced Social Learning International Journal of Distance Education Technologies (IJDET) Guest Editor

メディア報道

  • 放送授業「コンピュータの動作と管理」の最終回,第15回にゲスト出演 第15回:コンピュータの利用形態とOS 担当講師:葉田善章 ゲスト講師: 緒方広明 ゲスト講師: 殷成久 テレビ・ラジオ番組

    放送大学のテレビ(BSデジタル放送)  2013年4月

     詳細を見る

    放送授業「コンピュータの動作と管理」の最終回,第15回にゲスト出演
    第15回:コンピュータの利用形態とOS
    担当講師:葉田善章
    ゲスト講師: 緒方広明
    ゲスト講師: 殷成久

外国人研究者等の受け入れ状況

  • 中国湖北第二師範学院

    受入れ期間: 2012年8月 - 2012年12月   (期間):1ヶ月以上

    国籍:中華人民共和国

    専業主体:その他

海外渡航歴

  • 2018年7月 - 2019年3月

    滞在国名1:アメリカ合衆国   滞在機関名1:University of Minnesota