Updated on 2024/10/06

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OGA CHIHARU
 
Organization
The International Student Center Professor
School of Interdisciplinary Science and Innovation Department of Interdisciplinary Science and Innovation(Concurrent)
Graduate School of Integrated Sciences for Global Society Department of Integrated Sciences for Global Society(Concurrent)
Title
Professor
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We are conducting research on the problems faced by learners of Japanese from the following points of view.  1. collocation acquisition  Vocabulary acquisition and vocabulary use problems  3. Actual conditions of use of Japanese by native speakers of Japanese  4. Comparison of learners' problems by native language (Chinese and Korean)
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Degree

  • Doctor of Design

Research History

  • 中国国立 東北師範大学赴日本国留学生予備学校

Research Interests・Research Keywords

  • Research theme:Trial of Japanese language education utilizing DX

    Keyword:DX, Student-centered and personalized learning,

    Research period: 2021.10 - 2023.3

  • Research theme:Acquisition of Collocation by Using Polysemous Verb as Node

    Keyword:collocation, polysemous verb, the interactive model, core meaning, interlanguage

    Research period: 2019.4 - 2023.3

  • Research theme:1. Acquisition of vocabulary (specially collocation), 2. Developing Kanji vocabulary learning material for Japanese learners,

    Keyword:the acquisition of Kanji vocabulary, learners of Japanese langage, producting Kanji vocabulary

    Research period: 2012.4

  • Research theme:1. development of Kanji words 2. acquisition of collocation

    Keyword:Kanji words, collocation fo words

    Research period: 2012.1 - 2017.3

  • Research theme:The developement of Japanese reading and listening materials for acquiring the studing skills

    Keyword:studing skills, Japanese language education

    Research period: 2006.4

  • Research theme:About problems for Chinese learners who are studing Japanese in China

    Keyword:Chinese learners, analysis discourses, the acquisition of vocabulary

    Research period: 2000.4 - 2005.3

Awards

  • 中国吉林賞優秀外国人専家栄誉称号

    1999.12   中国吉林省  

Papers

  • 日本語学習者による多義語コロケーションの理解―「する」「ある」に焦点をあてて― Reviewed

    @大神智春, 鈴木綾乃, 林富美子, 麻生迪子, 森田淳子

    『外国語教育研究』   ( 26 )   2023.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 日本語母語話者による多義動詞の意味体系― 「でる」「きる」「つける」に焦点をあてて― Reviewed

    森田淳子, 麻生迪子, @大神智春, 鈴木綾乃, 林富美子

    JSL 漢字学習研究会誌   ( 15 )   39 - 48   2023.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 日本語母語話者による多義動詞の意味体系― 「でる」「きる」「つける」に焦点をあてて― Reviewed

    森田淳子, 麻生迪子, 大神智春, 鈴木綾乃, 林富美子

    JSL 漢字学習研究会誌   ( 15 )   39 - 48   2023.4

     More details

    Language:Japanese  

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  • Acquisition of Polysemous Collocations in Japanese by Chinese Native Speakers: Comparison of Learners by Level

    @OHGA, Chiharu

    Research Bulletin International Student Center Kyushu University   ( 31 )   1 - 12   2023.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • Acquisition of Polysemous Collocations in Japanese by Chinese Native Speakers: Comparison of Learners by Level

    OHGA, Chiharu

    Research Bulletin International Student Center Kyushu University   ( 31 )   1 - 12   2023.3

     More details

    Language:English  

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  • 日本語学習者・母語話者が考える多義動詞の基本的語義とは何か

    @大神 智春, 森田 淳子, 麻生 迪子, 鈴木 綾乃, 林 富美子

    日本語教育方法研究会会誌   29 ( 1 )   16 - 17   2022.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • 日本語学習者・母語話者が考える多義動詞の基本的語義とは何か

    大神 智春, 森田 淳子, 麻生 迪子, 鈴木 綾乃, 林 富美子

    日本語教育方法研究会会誌   29 ( 1 )   16 - 17   2022.9

     More details

    Language:Japanese  

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  • 日本語学習者横断コーパス(I-JAS)に見られる多義語コロケーションの産出―動詞「する」「ある」に焦点を当てて― Reviewed

    鈴木綾乃, @大神智春

    日本語教育   ( 182 )   95 - 109   2022.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    本調査では,日本語学習者にとって習得が難しいと言われる多義語コロケーションの産出面に焦点を当て,中国語を母語とする学習者(NNS)は多義動詞のどの語義で形成されるコロケーションを使用しているか,共起名詞にはどのような特徴があるかについて,I-JASを用いて分析した。中心語は「する」「ある」を設定した。
    分析の結果,両動詞とも,NNSは中心義で形成されるコロケーションを日本語母語話者(NS)よりも多く産出していた。また共起名詞についてNNSが多く産出していたのは,「する」では動作を表す名詞,「ある」では具体的な内容を表す名詞であった。そしてNNSがNSよりも産出が少なかったのは,抽象的な名詞や形式名詞だった。このことから,初級・中級レベルにある学習者の場合,その中間言語の産出面において,派生的・抽象的な語義で形成されるコロケーションの習得は限定的であるか,避ける傾向にあると考えられる。

  • Production of the Collocation of Polysemous Words Found in the International Corpus of Japanese as a Second Language (I-JAS) Reviewed

    SUZUKI Ayano, OHGA Chiharu

    Journal of Japanese Lanugage Teaching   182   95 - 109   2022.8

     More details

    Authorship:Last author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • 日本語母語話者による多義動詞の意味体系―「する」「ある」に焦点を当てて― Reviewed

    林富美子, 鈴木綾乃, 麻生迪子, 森田淳子, @大神智春

    『外国語教育研究』   25   74 - 92   2022.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 日本語母語話者による多義動詞の意味体系―「する」「ある」に焦点を当てて― Reviewed

    林富美子, 鈴木綾乃, 麻生迪子, 森田淳子, 大神智春

    外国語教育研究   25   2022.6

     More details

    Language:Japanese  

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  • 「とる」と類義語の意味的相違に関する一考察 Reviewed

    @大神智春

    『言語の研究-言語学、日本語学、日本語教育学、言語コミュニケーション学からの視座-』   15 - 28   2019.9

     More details

    Language:Japanese  

  • 中国人学習者による多義語コロケーションの習得―レベル別の学習者の比較から― Reviewed International journal

    @大神智春 @郭俊海

    『第12回国際日本語教育及び日本研究シンポジウム予稿集』   2018.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 類義語で形成されるコロケーションの理解と使い分け―中国語母語話者を対象として― Reviewed International journal

    @大神智春

    日本語教育方法研究会誌   24 ( 2 )   70 - 71   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 多義語を中心語とするコロケーションの習得 Reviewed International journal

    @大神 智春

    日本語教育学会   166   47 - 61   2017.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    中国語母語話者および韓国語母語話者を対象に,多義動詞「とる」で形成されるコロケー
    ションの習得について調査した。まず(1)日本語母語話者が認識する「とる」の意味体系を
    整理した。次に(2)学習者が考える「とる」のプロトタイプ,(3)「とる」で形成されるコロケーションの理解について調査・分析した。その結果,(1)母語話者が考える意味体系と辞書的体系はおおよそ一致するが一部相違が見られる,(2)学習者と母語話者が考えるプロトタイプにはずれが見られ,学習者は独自の意味体系を構築していると考えられる,(3)学習者は多義性についてある程度習得するが,共起語として使用できる語の範囲は広がりに欠ける。各コロケーションの用例を「点」として習得し,習得した知識は「面」として広がりにくいことが示唆された。

    Other Link: Collocation Acquisition Using a Polysemous Verb as a Node

  • 中国人学習者のコロケーションに対する認識と産出 Reviewed International journal

    @大神 智春

    東アジア日本語教育・日本文化研究学会   ( 19 )   133 - 152   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 学習者は共起表現をどのように認識しているか Reviewed International journal

    @大神 智春

    中日韓朝言語文化比較研究国際シンポジウム   2013.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 漢字語彙の運用力養成を目指した教材開発に向けての一考察-中級学習者の共起表現の使用-

    @大神 智春

    九州大学留学生センター紀要   ( 20 )   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 用法を学ぶ漢字語彙教材開発のための基礎調査-中上級学習者の共起表現の使用- Reviewed International journal

    @大神 智春

    跨文化交際中的日語教育研究2 異文化コミュニケーションのための日本語教育   2   2011.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 運用力養成を目指す漢字語彙教材 Reviewed International journal

    @大神智春, @清水百合

    『世界日後教育大会』   2010.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 漢字語彙の運用力の養成に焦点を当てた教材の開発 Reviewed

    @大神智春, @清水百合

    日本語教育方法研究会誌JLEM Vol.17 No.1   2010.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 漢字語彙教材開発のための基礎調査 -音声、文法的要素を中心に- Reviewed International journal

    @大神智春, @清水百合

    『第5回中日韓文化教育フォーラム論文集』   2009.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • To Utilize Media Materials in Kanji –Vocabulary Study Reviewed International journal

    2008.12

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    Japanese language learners who have Kanji backgrounds tend to think they do not have to study Kanji as they know them already. However, to communicate well in Japanese, learners have to acquire knowledge of readings, meanings and usages of the Kanji vocabulary in Japanese language as they can be different from their native languages. There are both advantages and disadvantages for learners who have Kanji backgrounds. One of disadvantages is “strong when it is shown in visual mode (ex. Reading) but weak when it is shown in audio mode (ex. Listening).
    This study talks about why and how to bring audio and visual materials to assist learners self study in Kanji vocabulary.

  • 統語領日本語学校の授業・大学の留学生向けの講義・大学の専門講義における文構造の分析ースタディ・スキル要請のための日本語プログラム開発に向けての基礎研究ー Reviewed International journal

    @大神智春

    アジア太平洋地域における日本語教育   2007.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 日本語学校の授業・大学の留学生向けの講義・大学の専門講義における文構造の分析-スタディ・スキル要請のための日本語プログラム開発に向けての基礎研究-

    大神智春

    『平成16~18年度科学研究費補助金 萌芽研究 課題番号16652039 スタディスキルの養成を目指した日本語教育プログラム開発のための基礎研究 研究成果報告書』   2007.3

     More details

    Language:Others  

  • 大学講義への橋渡しを考える-教師の発話の分析を通して

    小山悟 清水百合 大神智春

    『平成16~18年度科学研究費補助金 萌芽研究 課題番号16652039 スタディスキルの養成を目指した日本語教育プログラム開発のための基礎研究 研究成果報告書』   2007.3

     More details

    Language:Others  

  • 中国人日本語学習者の発話における結束性 Reviewed

    大神智春

    九州大学留学生センター紀要   2007.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 中国人学習者の発話における反復と省略の問題 Reviewed

    大神智春

    九州大学留学生センター紀要   2005.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • Acquisition of Polysemous Collocations in Japanese by Chinese Native Speakers: Comparison of Learners by Level

    Ohga Chiharu

    31   1 - 12   2023.3   ISSN:13402897

     More details

    Language:English   Publisher:International Student Center, Kyushu University  

    DOI: 10.15017/6783286

    CiNii Research

  • 日本語母語話者による多義動詞の意味体系-「する」「ある」に焦点を当てて- Reviewed

    鈴木 綾乃, 麻生 迪子, 森田 淳子, 大神 智春

    外国語教育研究   25   74 - 92   2022

     More details

  • 日本語学習者横断コーパス(I-JAS)に見られる多義語コロケーションの分析-「きく」「でる」「つける」に焦点を当てて- Reviewed

    麻生 迪子、菊池 富美子、森田 淳子、@大神 智春、鈴木 綾乃

    『外国語教育研究』   ( 23 )   38 - 56   2020.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 多義動詞を中心語とするコロケーションの習得 Reviewed

    日本語教育 = Journal of Japanese language teaching   ( 166 )   47 - 61   2017.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 中国人学習者によるコロケーションの習得 プロトタイプ理論を援用して Reviewed

    東アジア日本語教育・日本文化研究   19   133 - 151   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 日本語コースにおける漢字圏学習者受け入れの現状-総合日本語コースおよび読解コースを事例として- Reviewed International journal

    @大神 智春, @山田 明子

    第8号国際シンポジウム編日本語教育論集   ( 8 )   19 - 35   2012.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 漢字語彙の運用力養成を目指した教材開発に向けての一考察 中級学習者の共起表現の使用

    Chiharu Oga, 清水 百合, 卢 丽, 金 英淑

    九州大学留学生センター紀要   ( 20 )   47 - 54   2012

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 漢字語彙の運用力の養成に焦点を当てた教材の開発

    Chiharu Oga, 清水 百合

    日本語教育方法研究会誌   17 ( 1 )   66 - 67   2010.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    As a part of academic studies in universities, needs analyses of the Japanese vocabulary for foreign students, have been tried many years. However, the results of those analyses have not produced enough practical teaching materials. In addition to the shortages of teaching materials focused on vocabulary per se, teaching materials which Chinese students can acquire the abilities to use kanji vocabulary in Japanese have not been considered seriously. On this paper, the results of researches performed in China in 2007 and the teaching materials which were made to conquer the difficulties in reading and usages of vocabulary are introduced.

  • 九州大学留学生のための日本語コース(JLC) Japanese Language Courses

    九州大学留学生センター紀要   ( 17 )   77 - 91   2008

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 漢字語彙学習のための基礎調査--母国で日本語を学習する中上級学習者を対象に

    Chiharu Oga, 清水 百合

    九州大学留学生センター紀要   ( 17 )   29 - 41   2008

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 九州大学留学生のための日本語コース(JLC) Japanese Language Courses

    九州大学留学生センター紀要   ( 16 )   63 - 77   2007

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 中国人日本語学習者の発話における結束性 Reviewed

    九州大学留学生センター紀要   15   75 - 83   2006

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 留学生のための日本語コース(JLC)における受講・成績管理システムのオンライン化

    岡崎 智己, Chiharu Oga

    九州大学留学生センター紀要   15   117 - 123   2006

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 九州大学留学生のための日本語コース(JLC) Japanese Language Courses

    九州大学留学生センター紀要   15   85 - 99   2006

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 「中国国内での効果的な会話授業の展開に向けての一考察 −発話における結束性の 視点から−」

    大神智春

    日本語教育方法研究会誌   2004.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • 「文法項目特徴の違いが中間言語の可変性に与える影響についての一考察」 Reviewed International journal

    大神智春

    日本語教育 論集国際シンポジウム編   2000.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 「中国で日本語を学習する学習者の日本語習得過程−文構造習得の視点から−」

    大神智春

    日本語 教育方法研究会誌   2000.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • 「タスク形式の違いによる中間言語の可変性」 Reviewed

    大神智春

    第二言語としての日本語の習得   2000.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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Books

  • 日本語学習者による多義語コロケーションの習得

    @大神智春( Role: Sole author)

    ひつじ書房  2021.2 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

    学習者が多義動詞「とる」を中心語とするコロケーションの習得過程において、どのような中間言語を形成しているか解明することを目的とした。研究に当たっては、学習者の中間言語を典型化、一般化、差異化の観点から複合的に捉えることを試みた。また、研究結果を日本語教育のコロケーション教材開発に活かすことを目指し、教材作成過程における留意点や練習問題の在り方等を提言した。

  • 『言語の研究-言語学、日本語学、日本語教育学、言語コミュニケーション学からの視座-』

    @許明子, @大神智春, @堀尾佳以, #村上康子, #詹偉( Role: Edit)

    花書院  2019.9 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • Basic Kanji Workbook 使って、身につく!漢字×語彙 2

    大神 智春, 清水百合, 川村千絵, 菊池富美子( Role: Joint author)

    凡人社  2016.10 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 最新赴日留学会話必携

    大神 智春, 盧麗( Role: Joint author)

    中国南京大学出版  2013.6 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • Basic Kanji Workbook 使って、身につく!漢字×語彙 1

    大神智春、清水百合( Role: Joint author)

    凡人社  2010.10 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 最新赴日留学必携(最新留学生のための案内)

    盧麗、Fan Banchun、大神智春、 申旭鋒、董林、 呂平、 徐頴、 張麗、 劉建群、 呉丹、 李合達、 金岩松、 劉桂平、蔡欣( Role: Joint author)

    南京大学出版社  2010.4 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 使って身につく漢字語彙 vol.2 Basic Kanji Workbook vol.2

    Chiharu Oga, 清水 百合, 菊池 富美子, 川村 千絵

    凡人社  2016.10 

     More details

    Language:Japanese  

  • 日本語教育業書つくる 漢字教材をつくる

    加納千恵子、大神智春、清水百合、郭俊海、石井奈保美、谷部弘子、石井恵理子( Role: Joint author)

    スリーエーネットワーク  2011.4 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 漢字教材を作る

    関 正昭, 土岐 哲, 平高 史也, 加納 千恵子, Chiharu Oga, 清水 百合, 郭 俊海, 石井 奈保美, 谷部 弘子, 石井 恵理子

    スリーエーネットワーク  2011 

     More details

    Language:Japanese  

  • 赴日留学必携

    盧麗、李若柏、方ban春、董林、徐頴、李軍、呂平、劉桂平、大神智春、金英淑、酒井順一郎( Role: Joint author)

    中国南京大学出版  2010.4 

     More details

    Language:Others   Book type:General book, introductory book for general audience

  • 使って身につく漢字語彙 vol.1 Basic kanji workbook

    Chiharu Oga, 清水 百合

    凡人社  2010 

     More details

    Language:Japanese  

  • 『最新日語能力測試1,2級模擬試題 閲読与理解』

    呂麗 大神智春( Role: Joint author)

    吉林人民出版社  2000.3 

     More details

    Language:Japanese   Book type:General book, introductory book for general audience

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Presentations

  • 日本語学習者による多義語コロケーションの理解 ―「する」「ある」に焦点をあてて―

    @大神智春, 鈴木綾乃, 林富美子, 麻生迪子, 森田淳子

    外国語教育学会第26回大会  2022.11 

     More details

    Event date: 2024.11 - 2022.11

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

    本研究は中国語を母語とする日本語学習者が日本語の多義動詞で形成されるコロケーションをどのように習得しているかについて理解面から解明することを目的とした。具体的には多義動詞「する」「ある」のどの語義で形成されるコロケーションの理解が進んでいるか、あるいは理解が進んでいないか明らかにすることで多義語コロケーションをどのように習得しているか探った。調査は学習者と日本語母語話者に対しフレーズ性判断課題を実施した。そして(1)学習者・母語話者の結果を比較するとともに、(2)学習者の結果についてはクラスター分析を行うことでその特徴を明らかにした。

  • 日本語学習者による多義語コロケーションの理解 ―「でる」「きる」「つける」に焦点をあてて―

    麻生迪子, @大神智春, 森田淳子, 林富美子, 鈴木綾乃

    2023年度日本語教育学会春季大会  2023.5 

     More details

    Event date: 2023.5

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  • 日本語学習者による多義語コロケーションの理解 ―「でる」「きる」「つける」に焦点をあてて―

    麻生迪子, 大神智春, 森田淳子, 林富美子, 鈴木綾乃

    外国語教育学会第26回大会  2023.5 

     More details

    Event date: 2023.5

    Language:Japanese  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

    researchmap

  • 日本語学習者・母語話者が考える多義動詞の基本的語義とは何か

    @大神智春, 森田 淳子, 麻生 迪子, 鈴木 綾乃, 林 富美子

    第59回日本語教育方法研究会  2022.9 

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  • What Are the Basic Meanings of Certain Polysemous Verbs, to Japanese-Language Learners and to Native Japanese Speakers?

    OHGA Chiharu, MORITA Junko, ASO Michiko, SUZUKI Ayano, HAYASHI Fumiko

    Japanese Language Education Methods  2022.9 

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 日本語母語話者による多義動詞の意味体系―「でる」「きる」「つける」に焦点をあてて―

    森田淳子, 麻生迪子, @大神智春, 鈴木綾乃, 林富美子

    第 9 1 回 JSL 漢字学習研究会のご案内  2022.2 

     More details

    Event date: 2022.2

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  • 日本語母語話者による多義動詞の意味体系―「でる」「きる」「つける」に焦点をあてて―

    森田淳子, 麻生迪子, 大神智春, 鈴木綾乃, 林富美子

    第 9 1 回 JSL 漢字学習研究会  2022.2 

     More details

    Event date: 2022.2

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 日本語学習者による多義語コロケーションの習得 Invited

    @大神智春

    学習者コーパス(I-JAS) 研究会  2021.10 

     More details

    Event date: 2021.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  • 日本語学習者横断コーパス(I-JAS)に見られる多義語コロケーションの産出―動詞「する」「ある」に焦点を当てて― International conference

    鈴木綾乃、@大神智春、森田淳子、林富美子、麻生廸子

    2020.12 

     More details

    Event date: 2020.12

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

    語彙やコロケーションの効果的な日本語学習教材を開発する前段階として、まず学習者の語彙・コロケーション習得について中間言語という包括的な観点から実態を明らかにする必要があると考える。今回、本研究では、難易度が高いとされる多義語を中心語とするコロケーションの習得に焦点を当てた。 本研究ではコロケーションの産出面に焦点を当て、①中国語を母語とする学習者(以下NNS)は多義動詞のどの語義で形成されるコロケーションを産出しているか、②NNSが用いる共起名詞にはどのような特徴があるか明らかにすることを目的とした。

  • The Acquisition of Some Collocations within the Polysemous Verb Constructions by Chinese Learners of Japanese: – A Comparative Analysis Based on Learners' Proficiency

    第2回九州大学女性研究者 ダイバーシティシンポジウム  2019.3 

     More details

    Event date: 2019.3

    Language:English   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:九州大学   Country:Japan  

  • 中国人学習者による多義語コロケーションの習得―レベル別の学習者の比較から― International conference

    @大神智春 @郭俊海

    2018.12 

     More details

    Event date: 2018.12

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:香港理工大学  

  • 類義語で形成されるコロケーションの理解と使い分け-中国語母語話者を対象として-

    @大神智春

    日本語教育方法研究会  2018.3 

     More details

    Event date: 2018.3

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  • 和語動詞を中心語とするコロケーションの理解と産出-中国語母語話者と韓国語母語話者の比較- International conference

    @大神 智春

    韓国日本文化学会第5回国際学術大会  2016.4 

     More details

    Event date: 2016.4

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:釜山外国語大学   Country:Korea, Republic of  

  • 日本語学習者におけるコロケーションの理解と産出-多義動詞「とる」を中心に-

    @大神 智春

    日本語教育学会秋季大会  2015.10 

     More details

    Event date: 2015.10

    Language:Japanese  

    Venue:沖縄国際大学   Country:Japan  

  • 中国人学習者のコロケーションに対する認識と産出 International conference

    @大神 智春

    東アジア日本語教育・日本文化研究学会2015年度国際学術大会  2015.8 

     More details

    Event date: 2015.8

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:西南学院大学   Country:Japan  

  • 学習者は共起表現をどのように認識しているか International conference

    @大神 智春

    第三回中日韓朝言語文化比較研究国際シンポジウム  2013.8 

     More details

    Event date: 2013.8

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:中国 延辺大学   Country:China  

    本発表では、大神・清水(2011)における「語彙の共起表現をどれだけ知っているか」(量的側面)を更に発展させ、「語彙の共起表現をどの程度深く知っているか」(質的側面)について、語と語の結び付きの強さの観点から調査した。具体的には、語と語の結び付きの強さをどう認識しているか、理解と産出の面から調査し分析した。
    調査に際しては、日本語母語話者に対しても同様の調査を行い、両者の結果を比較することで、学習者の共起に対する認識を明らかにした。
    また、調査結果をもとに、教材開発に当たっての留意点および共起表現の適切な提示方法等を考察した。

  • 日本語コースにおける漢字圏学習者受け入れの現状 -総合日本語コースおよび読解コースを事例として- International conference

    @大神 智春, @山田 明子

    中日国交正常化40周年記念日本語教育国際シンポジウム  2012.7 

     More details

    Event date: 2012.9 - 2012.7

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:吉林省長春市   Country:China  

  • 用法を学ぶ漢字語彙教材開発のための基礎調査-中上級学習者の共起表現の使用- International conference

    @大神 智春, @清水 百合

    日本語教育研究世界大会  2011.8 

     More details

    Event date: 2011.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:中国、天津   Country:China  

  • 運用力養成を目指す漢字語彙教材 International conference

    @大神 智春, @清水 百合

    世界日本語教育大会  2010.8 

     More details

    Event date: 2010.7 - 2010.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:台湾政治大学   Country:Taiwan, Province of China  

  • 漢字語彙の運用力の養成に焦点を当てた教材の開発

    大神 智春, 清水 百合

    日本語教育方法研究会  2010.3 

     More details

    Event date: 2010.3

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:東京農工大学   Country:Japan  

  • 運用力養成に焦点を当てた漢字語彙教材の開発-中国人学習者のために- International conference

    大神 智春, 清水 百合

    中国赴日本国留学生予備学校創立30周年記念シンポジウム  2009.8 

     More details

    Event date: 2009.10 - 2009.8

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:中国国立東北師範大学赴日本国留学生予備学校   Country:China  

  • 留学生のための日本語コース(JLC)における受講・管理オンラインシステムの開発・導入とその実践

    大神 智春, GUO JUNHAI

    日本語教育学会  2009.10 

     More details

    Event date: 2009.10

    Language:Japanese  

    Venue:九州大学   Country:Japan  

  • To Utilize Media Materials in Kanji –Vocabulary Study International conference

    2008.12 

     More details

    Event date: 2008.12

    Language:English  

    Venue:National University of Singapore   Country:Singapore  

  • 漢字語彙教材開発のための基礎調査 -音声、文法的要素を中心に- International conference

    大神智春・清水百合

    中日韓文化教育フォーラム  2008.8 

     More details

    Event date: 2008.8

    Venue:大連外国語学院日本語学院   Country:China  

  • 日本語学校の授業・大学の留学生向けの講義・大学の専門講義における文構造の分析-スタディ・スキル要請のための日本語プログラム開発に向けての基礎研究- International conference

    大神智春

    第7回国際日本研究・日本語教育シンポジウム  2006.10 

     More details

    Venue:香港中文大学  

  • 統語領域 日本語学校の授業・大学の留学生向けの講義・大学の専門講義における文構造の分析ースタディ・スキル要請のための日本語プログラム開発に向けての基礎研究ー

    小山悟 清水百合 大神智春

    国際シンポジウム「学部留学生の受け入れを考えるースタディースキルの養成を目指して」  2007.2 

     More details

    Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:九州大学   Country:Japan  

  • 「留学生に必要な日本語力-学部講義の分析を通して-」 統語領域 International conference

    小山悟 清水百合 大神智春

    シンポジウム 日本での専門教育の橋渡し  2007.9 

     More details

    Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:中国 国立東北師範大学赴日本国留学生予備学校   Country:China  

  • 九州大学留学生センターにおける漢字オンラインテストの試みと課題

    @斉藤 信浩,@大神 智春

    日本語教育学会春季大会  2014.5 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:創価大学   Country:Japan  

  • 日本語母語話者による多義動詞の意味体系―「する」「ある」に焦点をあてて―

    林 富美子, 鈴木 綾乃, 麻生 迪子, 森田 淳子, @大神 智春

    外国語教育学会  2021.11 

     More details

    Event date: 2021.11

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  • 日本語学習者横断コーパス(I-JAS)に見られる多義語コロケーションの分析-「きく」「でる」「つける」に焦点を当てて-

    @麻生迪子 @菊池富美子 @森田淳子 @大神智春 @鈴木綾乃

    外国語教育学会  2019.12 

     More details

    Event date: 2019.12

    Language:Japanese  

    Venue:東京外国語大学   Country:Japan  

  • 九州大学留学生センターにおける総合的オンラインシステム運用の試み

    @斉藤 信浩, @山田 明子,@ 菊池 富美子, @大神 智春

    2012年度日本語教育学会秋季大会  2012.10 

     More details

    Event date: 2012.10

    Language:Japanese  

    Venue:北海学園大学   Country:Japan  

  • 「中国国内での効果的な会話授業の展開に向けての一考察 −発話における結束性の 視点から−」

    大神智春

    日本語教育方法研究会  2004.3 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:横浜国立大学(横浜市)   Country:Japan  

  • 「中国人学習者の発話における語句の反復と省略 −効果的な会話授業にむけての一考察−」

    大神智春

    日本語教育学会  2004.6 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:長崎大学(長崎市)   Country:Japan  

  • 大学講義への橋渡しを考える-教師の発話の分析を通して-(統語領域担当) International conference

    小山悟・清水百合・大神智春

    第7回国際日本研究・日本語教育シンポジウム  2006.10 

     More details

    Venue:香港中文大学  

  • 「中国人日本語学習者の発話における結束性 −効果的な会話授業に向けての基礎研究−」

    大神智春

    日本語教育学会  2003.3 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:龍谷大学(京都市)   Country:Japan  

  • 「中国で日本語を学習する学習者の日本語習得過程−文構造習得の視点から−」

    大神智春

    日本語教育方法研究会  2000.9 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:新潟県新発田市生涯教育センター   Country:Japan  

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MISC

  • 日本語研修コース

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第23号   2024.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 日本語研修コース

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第23号   2023.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 2019年度~2022年度科学研究費助成金基盤研究(B)研究成果報告書 日本語学習者による多義語コロケーションの習得

    @大神智春, 麻生迪子、鈴木綾乃、林富美子、森田淳子

    2022.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 日本語研修コース

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第23号   2022.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 日本語研修コース

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第22号   2020.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 平成28年度~平成30年度科学研究費助成金基盤研究(C)研究成果報告書 日本語学習者によるコロケーションの習得過程―概念形成理論を援用して―

    @大神智春, @郭俊海

    2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 日本語研修コース

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第22号   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 日本語研修コース

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第22号   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 日本語研修コース

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第22号   2017.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 日本語研修コース

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第22号   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 広州市研修生プログラム

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第22号   2015.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 日本語研修コース

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第22号   2015.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 1999年 中国赴日本国留学生予備学校にて

    大神 智春

    時光的印跡輝煌的篇章-記念中国赴日本国留学生予備学校成立35周年   2014.9

     More details

    Language:Japanese  

  • 日本語研修コース

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第22号   2014.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 広州市研修生プログラム

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第22号   2014.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 広州市研修生プログラム

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第21号   2013.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 広州市研修生プログラム

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第20号   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 九州大学留学生のための日本語コース(JLC)

    大神智春

    九州大学留学生センター紀要第20号   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 九州大学留学生のための日本語コース(JLC)

    大神智春

    九州大学留学生センター紀要第19号   2011.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 九州大学留学生のための日本語コース(JLC)

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第18号   2010.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 九州大学留学生のための日本語コース(JLC)

    大神 智春

    九州大学留学生センター紀要第17号   2009.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 九州大学留学生のための日本語コース(JLC)

    大神智春

    九州大学留学生センター紀要第16号   2008.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 留学生のための日本語コース(JLC)における受講・成績管理システムのオンライン化

    岡崎智巳 大神智春

    九州大学留学生センター紀要第15号   2007.2

     More details

    Language:Japanese  

  • 九州大学留学生のための日本語コース

    大神智春

    九州大学留学生センター紀要第15号   2007.2

     More details

    Language:Japanese  

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Professional Memberships

  • 日本言語学会

  • 九州日本語教育連絡協議会

  • 第二言語習得研究会

  • 中国語話者のための日本語教育研究会

  • JSL漢字学習研究会

  • 東アジア日本語教育・日本文化研究学会

  • The Japanese Cognitive Linguistics Association

  • Japanese Cognitive Science Society

  • 日本語教育学会

  • The Japan Second language Association

  • 日本語教育方法研究会

  • International Education Society of Japan

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Committee Memberships

  • 九州日本語教育連絡協議会   運営委員   Domestic

    2022.4 - 2025.3   

  • 九州日本語教育連絡協議会   運営委員   Domestic

    2020.4 - 2022.3   

  • 九州日本語教育連絡協議会   監査   Domestic

    2019.4 - 2021.3   

Academic Activities

  • 日本語教育

    Role(s): Peer review

    2024.4 - 2026.3

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

  • 実行委員

    九州日本語教育連絡協議会 研修会  ( オンライン ) 2023.12

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

    Number of participants:50

  • 日本語教師養成コンソーシアム九州・沖縄「日本語教師を目指す人のためのキャリアサポート部会」委員

    Role(s): Review, evaluation

    文化庁委託事業  2023.12 - 2028.3

     More details

    Type:Scientific advice/Review 

  • 日本語教育

    Role(s): Peer review

    2023.4 - 2024.3

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2023

     More details

    Type:Peer review 

    Number of peer-reviewed articles in Japanese journals:2

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2022

     More details

    Type:Peer review 

    Number of peer-reviewed articles in Japanese journals:2

  • 実行委員

    九州日本語教育連絡協議会 研修会  ( オンライン ) 2021.8

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

    Number of participants:30

  • 日本語教育

    Role(s): Peer review

    2021.4 - 2022.3

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2021

     More details

    Type:Peer review 

    Number of peer-reviewed articles in Japanese journals:2

  • 日本語教育

    Role(s): Peer review

    2020.3 - 2021.3

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2020

     More details

    Type:Peer review 

    Number of peer-reviewed articles in foreign language journals:1

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2019

     More details

    Type:Peer review 

    Number of peer-reviewed articles in Japanese journals:2

  • 座長 International contribution

    ( 香港理工大学 ) 2018.12

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

    Number of participants:500

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2018

     More details

    Type:Peer review 

    Number of peer-reviewed articles in Japanese journals:5

  • (仮称)板橋義三先生退職記念論文集

    2017.4 - Present

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2017

     More details

    Type:Peer review 

    Number of peer-reviewed articles in Japanese journals:2

  • 座長(Chairmanship) International contribution

    第三回中日韓朝言語文化比較研究国際シンポジウム  ( 中国 延辺大学 ) 2013.8

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 座長 International contribution

    第三回中日韓朝言語文化比較研究国際シンポジウム  ( 中国 延辺大学 ) 2013.8

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

    Number of participants:500

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2013

     More details

    Type:Peer review 

    Proceedings of International Conference Number of peer-reviewed papers:2

  • 大会実行委員

    日本語教育学会2009年度秋季大会  ( 九州大学 ) 2009.10

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

    Number of participants:800

  • 発表者 International contribution

    中国赴日本国留学生予備学校創立30周年記念シンポジウム  ( 中国東北師範大学赴日本国留学生予備学校 ) 2009.8

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

    Number of participants:500

  • 発表者 International contribution

    中日韓文化教育フォーラム  ( 大連外国語学院 ) 2008.8

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

    Number of participants:200

  • 発表者 International contribution

    日本語教育国際シンポジウム 「留学生に必要な日本語力-学部講義の分析を通して-」 統語領域  ( 中国国立東北師範大学 ) 2007.9 - Present

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

    Number of participants:50

  • 座長(Chairmanship)

    日本語教育学会九州地区研究集会  ( 久留米大学 ) 2005.6

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

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Research Projects

  • 学生中心及個々人のニーズに応じた日本語教育(DXを活用して)

    2021.10 - 2024.3

    九州大学留学生センター 

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    予習・授業・復習にDXを導入する。各過程における学生個々の行動を深く分析しフィードバックを行うことで、学生の自律性を伸ばし、アクティブラーニングをサポートできる教育体制を確立する。

  • 日本語学習者による多義語コロケーションの習得

    Grant number:20HP5075  2020

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  研究成果公開促進費

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

  • 日本語学習者の多義語コロケーション習得 International coauthorship

    2019.4

    九州大学 

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    日本語学習者を対象とし、多義語で形成されるコロケーションの意味についてどのような概念を形成しているか明らかにすることを分析する。調査・分析に際しては、概念形成理論を応用する。

  • 日本語学習者による多義語コロケーションの習得

    Grant number:19H01271  2019 - 2022

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(B)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

  • 日本語学習者によるコロケーションの習得過程-概念形成理論を援 用して-

    Grant number:16K02815  2016 - 2018

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

  • サムライーナイジェリア農村部能力開発協会 International coauthorship

    2015.3 - 2018.3

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  • 日本語語彙知識における漢字読み能力の重要性の研究−オンラインテスト応用を目指して−

    Grant number:26580095  2014 - 2015

    科学研究費助成事業  萌芽研究

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Scientific research funding

  • 日本語学習者によるコロケーション習得-全学日本語教材開発に向けた基礎研究-

    2014

    平成26年度九州大学教育研究プログラム・研究拠点形成プロジェクト(P&P)  FSタイプ

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:On-campus funds, funds, etc.

  • 日本語学習者の漢字語彙学習に対する認識 International coauthorship

    2011.3 - 2011.12

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    日本語学習者が漢字語彙の学習についてどのような意識を持っているかを調査し明らかにする。

  • 日本語学習者の漢字語彙学習に対する認識 International coauthorship

    2011.3 - 2011.12

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    日本語学習者が漢字語彙の学習についてどのような意識を持っているかを調査し明らかにする。

  • 日本語学習者の共起表現の学習における問題点 International coauthorship

    2011.3 - 2011.8

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    日本語学習者が共起表現を学習する際、どのような問題点が生じるかを調査し明らかにする。

  • 中国で日本語を学習する学習者のための初級会話教材開発 International coauthorship

    2010.3 - 2013.10

    東北師範大学赴日本国留学生予備学校(中国) 

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    中国で日本語を学習する初級学習者を対象とし、以下を目的とした会話教材を開発する。
    1.改まった場とくだけた場での表現の使い分けや若者言葉を意識した自然な日本語会話を学ぶことができる
    2.現代日本社会や日本文化を学習することができる

  • スタディスキルの養成を目指した日本語教育プログラム開発のための基礎研究

    Grant number:16652039  2004 - 2006

    科学研究費助成事業  萌芽研究

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Scientific research funding

  • 漢字圏学習者の語彙習得を促進する聴解学習の研究 Research on Promoting Kanji Vocabulary Learning for Japanese Language Learners with Kanji Backgrounds

    Grant number:15500628  2003 - 2004

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)  Grant type:Scientific research funding

  • 中国人日本語学習者の発話における談話構成上の問題−会話授業開発のための基礎研究−

    Grant number:15902019  2003

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  奨励研究

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

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Educational Activities

  • 1. The coordinator of Japanese Courses for Graduate Studies Preparation
    ( International Student Center)

    2. School of Interdisciplinary Science and Innovation
    3. Graduate School of Integrated Sciences for Global Society

Class subject

  • 多文化共生教育論F(言語学習論)

    2024.12 - 2025.2   Winter quarter

  • 多文化共生教育論F(言語学習論)

    2024.10 - 2024.12   Fall quarter

  • 多文化共生教育論F(言語学習論)

    2024.6 - 2024.8   Summer quarter

  • 共創基礎プロジェクト2

    2024.6 - 2024.8   Summer quarter

  • 言語・メディア・コミュニケーション論B

    2024.6 - 2024.8   Summer quarter

  • 総合演習B

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 留学生センター 日本語研修コース Integrated Course I-1

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 外国語ライティング

    2024.4 - 2024.9   First semester

  • 多文化共生教育論F(言語学習論)

    2024.4 - 2024.6   Spring quarter

  • 異文化対応Ⅰ

    2024.4 - 2024.6   Spring quarter

  • 多文化共生教育論F(言語学習論)

    2023.12 - 2024.2   Winter quarter

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2023.10 - 2024.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語研修コース Integrated Course I-1

    2023.10 - 2024.3   Second semester

  • 多文化共生教育論F(言語学習論)

    2023.10 - 2023.12   Fall quarter

  • 多文化共生教育論F(言語学習論)

    2023.6 - 2023.8   Summer quarter

  • 共創基礎プロジェクト2

    2023.6 - 2023.8   Summer quarter

  • 言語・メディア・コミュニケーション論B

    2023.6 - 2023.8   Summer quarter

  • 外国語ライティング

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • 留学生センター 日本語研修コース Integrated Course I-1

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • 日本映像文化論B

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • 多文化共生教育論F(言語学習論)

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • 異文化対応Ⅰ

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • 留学生センター JACs K-8

    2022.12 - 2023.2   Winter quarter

  • 日本映像文化論A

    2022.10 - 2023.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語研修コース Integrated Course I-1

    2022.10 - 2023.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2022.10 - 2023.3   Second semester

  • 留学生センター JACs K-8

    2022.10 - 2022.12   Fall quarter

  • 共創基礎プロジェクト2

    2022.6 - 2022.8   Summer quarter

  • 異文化対応Ⅰ

    2022.6 - 2022.8   Summer quarter

  • 留学生センター JACs K-8

    2022.6 - 2022.8   Summer quarter

  • 留学生センター 日本語研修コース Integrated Course I-1

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • 留学生センター JACs K-8

    2022.4 - 2022.6   Spring quarter

  • 留学生センター JACs K-8

    2021.12 - 2022.2   Winter quarter

  • 留学生センター 日本語研修コース Integrated Course I-1

    2021.10 - 2022.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2021.10 - 2022.3   Second semester

  • 日本映像文化論A

    2021.10 - 2022.3   Second semester

  • 留学生センター JACs K-8

    2021.10 - 2021.12   Fall quarter

  • Degree Project 2

    2021.4 - 2022.3   Full year

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2021.4 - 2021.9   First semester

  • 日本映像文化論B

    2021.4 - 2021.9   First semester

  • 異文化対応Ⅰ

    2021.4 - 2021.6   Spring quarter

  • Degree Project 1

    2020.12 - 2021.2   Winter quarter

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2020.10 - 2021.3   Second semester

  • 「留学」考

    2020.10 - 2021.3   Second semester

  • 日本映像文化論A

    2020.10 - 2021.3   Second semester

  • 異文化対応1

    2020.6 - 2020.8   Summer quarter

  • 日本映像文化論B

    2020.4 - 2020.9   First semester

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2020.4 - 2020.9   First semester

  • 留学生センター JACs K-8

    2019.12 - 2020.2   Winter quarter

  • プレゼンテーションコンテスト

    2019.12 - 2020.2   Winter quarter

  • 「留学」考

    2019.10 - 2020.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2019.10 - 2020.3   Second semester

  • 留学生センター JACs K-8

    2019.10 - 2019.12   Fall quarter

  • 異文化対応1

    2019.6 - 2019.8   Summer quarter

  • 留学生センター JACs K-8

    2019.6 - 2019.8   Summer quarter

  • 留学生センター JACs I-1

    2019.6 - 2019.8   Summer quarter

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2019.4 - 2019.9   First semester

  • 留学生センター JACs I-1

    2019.4 - 2019.6   Spring quarter

  • 留学生センター JACs K-8

    2019.4 - 2019.6   Spring quarter

  • 留学生センター JACs I-1

    2018.12 - 2019.2   Winter quarter

  • 留学生センター JACs K-8

    2018.12 - 2019.2   Winter quarter

  • プレゼンテーションコンテスト

    2018.12 - 2019.2   Winter quarter

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2018.10 - 2019.3   Second semester

  • 留学生センター JACs I-1

    2018.10 - 2018.12   Fall quarter

  • 留学生センター JACs K-8

    2018.10 - 2018.12   Fall quarter

  • 留学生センター JACs K-7

    2018.6 - 2018.8   Summer quarter

  • 異文化対応1

    2018.4 - 2018.9   First semester

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2018.4 - 2018.9   First semester

  • 「留学」考

    2018.4 - 2018.9   First semester

  • 留学生センター JACs K-7

    2018.4 - 2018.6   Spring quarter

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2017.10 - 2018.3   Second semester

  • 留学生センター JACs K-7

    2017.10 - 2018.3   Second semester

  • 「留学」考

    2017.4 - 2017.9   First semester

  • 日本社会文化

    2017.4 - 2017.9   First semester

  • 留学生センター JACs K-7

    2017.4 - 2017.9   First semester

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2017.4 - 2017.9   First semester

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2016.10 - 2017.3   Second semester

  • 日本社会文化

    2016.10 - 2017.3   Second semester

  • 留学生センター JACs K-7

    2016.10 - 2017.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語研修コース 文化

    2016.4 - 2016.9   First semester

  • 日本社会文化

    2016.4 - 2016.9   First semester

  • 留学生センター JACs K-7

    2016.4 - 2016.9   First semester

  • 日本社会文化

    2015.10 - 2016.3   Second semester

  • 日本社会文化

    2015.4 - 2015.9   First semester

  • 留学生センター JLC K-6

    2014.10 - 2015.3   Second semester

  • 日本語研修コース 文化

    2014.10 - 2015.3   Second semester

  • 日本社会文化

    2014.10 - 2015.3   Second semester

  • 留学生センター JLC K-6

    2014.4 - 2014.9   First semester

  • 日本語研修コース 文化

    2014.4 - 2014.9   First semester

  • 日本社会文化

    2014.4 - 2014.9   First semester

  • 留学生センター JLC K-6

    2013.10 - 2014.3   Second semester

  • 日本語研修コース 文化

    2013.10 - 2014.3   Second semester

  • 日本社会文化

    2013.10 - 2014.3   Second semester

  • 日本語研修コース 文化

    2013.4 - 2013.9   First semester

  • 留学生センター JLC K-6

    2013.4 - 2013.9   First semester

  • 日本社会文化

    2013.4 - 2013.9   First semester

  • 日本語研修コース J1

    2013.4 - 2013.9   First semester

  • 留学生センター JLC K-6

    2012.10 - 2013.3   Second semester

  • 日本語研修コース 文化

    2012.10 - 2013.3   Second semester

  • 日本語研修コース J1

    2012.10 - 2013.3   Second semester

  • 日本語研修コース 文化

    2012.4 - 2012.9   First semester

  • 留学生センター JLC K-6

    2012.4 - 2012.9   First semester

  • J8

    2012.4 - 2012.9   First semester

  • 日本語研修コース J1

    2012.4 - 2012.9   First semester

  • 日本社会文化

    2011.10 - 2012.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1a

    2011.10 - 2012.3   Second semester

  • 留学生センター JLC K-6

    2011.10 - 2012.3   Second semester

  • 日本語学

    2011.10 - 2012.3   Second semester

  • 留学生センター  J8

    2011.4 - 2011.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1a

    2011.4 - 2011.9   First semester

  • 留学生センター JLC K-6

    2011.4 - 2011.9   First semester

  • 留学生センター J8d

    2010.10 - 2011.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1a

    2010.10 - 2011.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1b

    2010.10 - 2011.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1d

    2010.10 - 2011.3   Second semester

  • 留学生センター JLC K-5

    2010.10 - 2011.3   Second semester

  • 留学生センター J8f

    2010.4 - 2010.9   First semester

  • 留学生センター JLC K-5

    2010.4 - 2010.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1a

    2010.4 - 2010.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1b

    2010.4 - 2010.9   First semester

  • 留学生センター JLC K-5

    2009.10 - 2010.3   Second semester

  • 留学生センター  J8a

    2009.10 - 2010.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1a

    2009.10 - 2010.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1e

    2009.10 - 2010.3   Second semester

  • 留学生センター J8f

    2009.4 - 2009.9   First semester

  • 留学生センター 日JLC K-5

    2009.4 - 2009.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1a

    2009.4 - 2009.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1b

    2009.4 - 2009.9   First semester

  • 留学生センター JLC K-5

    2008.10 - 2009.3   Second semester

  • 留学生センターJ7a

    2008.10 - 2009.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1a

    2008.10 - 2009.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1e

    2008.10 - 2009.3   Second semester

  • 留学生センター 伊都 日本語補講 J3

    2008.4 - 2008.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 K-4

    2008.4 - 2008.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1d

    2008.4 - 2008.9   First semester

  • 留学生センター J7a

    2008.4 - 2008.9   First semester

  • 留学生センター 伊都 日本語補講 J1

    2008.4 - 2008.9   First semester

  • 留学生センター 伊都 日本語補講 J2

    2008.4 - 2008.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 K-4

    2007.10 - 2008.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J7a

    2007.10 - 2008.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1a

    2007.10 - 2008.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1d

    2007.10 - 2008.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J7a

    2007.4 - 2007.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 K-4

    2007.4 - 2007.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1a

    2007.4 - 2007.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 J2c

    2007.4 - 2007.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 J7e

    2006.10 - 2007.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 上級

    2006.10 - 2007.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1b

    2006.10 - 2007.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 K-2

    2006.10 - 2007.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 K-3

    2006.10 - 2007.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J7a

    2006.4 - 2006.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 上級

    2006.4 - 2006.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1b

    2006.4 - 2006.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 K-3

    2006.4 - 2006.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 K-4

    2006.4 - 2006.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 K-3

    2005.10 - 2006.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 J1b

    2005.10 - 2006.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 K-2

    2005.10 - 2006.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 W3

    2005.4 - 2005.9   First semester

  • 日本語

    2005.4 - 2005.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 G1

    2005.4 - 2005.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 W4

    2005.4 - 2005.9   First semester

  • 留学生センター 日本語補講 上級

    2005.4 - 2005.9   First semester

  • 留学生センター日本語補講 G3a

    2004.10 - 2005.3   Second semester

  • 留学生センター日本語補講 W4(漢字クラス)

    2004.10 - 2005.3   Second semester

  • 留学生センター 日本語補講 W3(初歩漢字クラス)

    2004.10 - 2005.3   Second semester

  • 留学生センター日本語補講 G3b

    2004.10 - 2005.3   Second semester

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FD Participation

  • 2024.1   Role:Participation   Title:多文化カウンセリングの視点から見る留学生支援―コミュニティと予防―

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2022.4   Role:Participation   Title:高等教育の国際化における「憧れ」の考察

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2022.3   Role:Participation   Title:新M2Bシステムの使い方~新機能を中心に紹介します~

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2021.2   Role:Participation   Title:ウィズコロナ・アフターコロナ時代の国際教育交流としてのCOIL型教育実践

    Organizer:University-wide

  • 2020.11   Role:Participation   Title:危機管理セミナー

    Organizer:University-wide

  • 2020.1   Role:Participation   Title:大学『国際化』の教育社会学的考察 ー留学動機・ジェンダー・大学間格差に注目して

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2019.3   Role:Participation   Title:M2B学習支援システム講習会

    Organizer:University-wide

  • 2019.1   Role:Participation   Title:グローバル人材の育成について

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2017.1   Role:Participation   Title:ムスリム学生と異文化適応・考えさせる日本語の授業

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2013.11   Role:Participation   Title:第3回全学FD 学生の自殺予防に資する全学講演会

    Organizer:University-wide

  • 2012.9   Role:Participation   Title:平成24年度ハラスメント相談員連絡協議会

    Organizer:University-wide

  • 2010.3   Role:Participation   Title:福岡県,福岡市の留学生支援事業

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2009.3   Role:Participation   Title:メンタルヘルスについて

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2007.1   Role:Participation   Title:留学生センターならびに留学生に関わるキャンパス移転

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2006.12   Role:Participation   Title:ストレス対処能力とは何か

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2006.2   Role:Participation   Title:International Students at Michigan

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2004.12   Role:Participation   Title:「成績評価の課題」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2004.3   Role:Participation   Title:「留学生センターの情報化」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2003.9   Role:Participation   Title:「外国人研究留学生の教育・研究環境改善のための基礎的調査

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

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Visiting, concurrent, or part-time lecturers at other universities, institutions, etc.

  • 2017  華東法政大学(中国)  Classification:Affiliate faculty  Domestic/International Classification:Overseas 

    Semester, Day Time or Duration:11月29日~12月1日

  • 2013  放送大学大学院  Classification:Affiliate faculty  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:修士論文の指導教員 2011年4月~2013年3月

  • 2012  放送大学大学院  Classification:Affiliate faculty  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:修士論文の指導教員 2011年4月~2013年3月

  • 2011  放送大学大学院  Classification:Affiliate faculty  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:修士論文の指導教員 2011年4月~2013年3月

  • 2009  放送大学  Classification:Part-time lecturer  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:卒業研究の主査

  • 2007  福岡大学 人文学部  Classification:Part-time lecturer  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:前期 毎週木曜日 5限目

  • 2006  福岡大学人文学部  Classification:Part-time lecturer  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:後期 毎週木曜日 5限目

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Participation in international educational events, etc.

  • 2023.12

    Utsunomiya University and University of Malaya

    International Children's PBL

      More details

    Venue:Malaysia, Kuala Lumpur

  • 2018.12

    香港日本語教育研究会

    The 12th International Symposium on Japanese Language Education and Japanese Studies

      More details

    Venue:香港・中国

    Number of participants:500

  • 2017.11

    華東法政大学

    華東法政大学におけるゲストレクチャー

      More details

    Venue:中国、上海

    Number of participants:50

  • 2016.4

    韓国日本文化学会

    韓国日本文化学会

      More details

    Venue:韓国 釜山

    Number of participants:200

  • 2011.5

    財団法人日本国際協力センター

    21世紀東アジア青少年大交流計画'10ベトナム日本研究訪日団

      More details

    Venue:福岡市 九州大学

    Number of participants:15

  • 2011.3

    福岡県

    福岡県留学フェア

      More details

    Venue:インド、デリー

    Number of participants:500

  • 2010.6

    Association of International Educators

    NAFSA's 2010 Annual Conference in Kansas City, MO.

      More details

    Venue:Kansas City, MO. the United States

    Number of participants:2,000

  • 2008.10

    東北師範大学

    中国東北師範大学・中国赴日本国留学生予備学校における合同大学説明会

      More details

    Venue:中国・吉林省長春市

    Number of participants:200

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Other educational activity and Special note

  • 2024  Class Teacher 

  • 2024  Class Teacher 

  • 2023  Class Teacher 

  • 2023  Class Teacher 

  • 2022  Class Teacher 

  • 2022  Special Affairs 

  • 2021  Class Teacher 

  • 2021  Class Teacher 

  • 2021  Class Teacher 

  • 2020  Class Teacher 

  • 2020  Class Teacher 

  • 2020  Class Teacher 

  • 2020  Special Affairs 

  • 2019  Class Teacher 

  • 2019  Class Teacher 

  • 2018  Special Affairs 

  • 2017  Special Affairs 

  • 2017  Special Affairs 

  • 2010  Special Affairs 

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Outline of Social Contribution and International Cooperation activities

  • ●Implemented Problem-Based Learning for children at the University of Malaya (Malaysia)
    December 10th-14th, 2023

    ●Lecture at East China University of Law and Politics
    November 29th, 2017

Social Activities

  • 第16回外国人による日本語スピーチコンテスト

    日本語スピーチコンテスト実行委員会 福岡市 (公財)福岡国際交流協会 福岡外国人学生支援の会  よかとぴあ福岡  2023.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 言語と文化ウチから見るか?ソトから見るか?

    中村学園女子高等学校を対象とした共創学部による出張授業  2023.10

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Seminar, workshop

  • 言語と文化ウチから見るか?ソトから見るか?

    全国の高校生を対象とした共創学部による公開授業  2022.1

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Seminar, workshop

  • 第16回外国人による日本語スピーチコンテスト

    日本語スピーチコンテスト実行委員会 福岡市 (公財)福岡国際交流協会 福岡外国人学生支援の会  よかとぴあ福岡  2021.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 留学生の地元(福岡市)での就職促進

    グローバルコミュニティFUKUOKA推進プラットフォーム  福岡市  2021.8

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

    留学生の地元(福岡市・福岡県)就職促進に向け、市内・県内の企業を対象とした需要や問題・課題についての聞き取り。

  • 北京大学外国語学部からの要請で、北京大学所属テニュアトラック教員を対象とした審査員を務めた。

    2021

     More details

    北京大学外国語学部からの要請で、北京大学所属テニュアトラック教員を対象とした審査員を務めた。

  • 第15回外国人による日本語スピーチコンテスト

    日本語スピーチコンテスト実行委員会 福岡市 (公財)福岡国際交流協会 福岡外国人学生支援の会  オンライン開催  2020.12

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 留学生の地元(福岡市)での就職促進

    グローバルコミュニティFUKUOKA推進プラットフォーム  オンライン研修会  2020.2

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

    概要福岡市内の大学・大学院で学ぶ留学生を,産学官が一体となって,グローバル人材として育成し,活用・定着を推進することを目的とした産学官連携の枠組み)

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2020.2

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2019.7

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2019.1

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2018.7

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2018.2

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • YWCA日本語教師養成講座 講師 文字・表記について

    YWCA福岡  福岡YWCA  2018.1

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • YWCA日本語教師養成講座 講師 漢字教育について

    YWCA福岡  福岡YWCA  2018.1

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 第12回外国人による日本語スピーチコンテスト

    日本語スピーチコンテスト実行委員会 福岡市 (公財)福岡国際交流協会 福岡外国人学生支援の会  ふくふくプラザ  2017.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2017.7

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2017.2

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • YWCA日本語教師養成講座 講師 漢字教育について

    YWCA福岡  福岡YWCA  2016.11

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 第12回外国人による日本語スピーチコンテスト

    日本語スピーチコンテスト実行委員会 福岡市 (公財)福岡国際交流協会 福岡外国人学生支援の会  ふくふくプラザ  2016.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2016.7

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • 第44回アーバンデザイン会議九大(UDCQ44)「伊都キャンパスの生活環境」

    九州大学新キャンパス計画推進室 (公財)九州大学学術研究都市推進機構  九大伊都キャンパス ビッグオレンジ  2016.2

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2016.1

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • 第12回外国人による日本語スピーチコンテスト

    日本語スピーチコンテスト実行委員会 福岡市 (公財)福岡国際交流協会 福岡外国人学生支援の会  ふくふくプラザ  2015.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2015.7

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • YWCA日本語教師養成講座 講師 漢字教育について

    YWCA福岡  福岡YWCA  2015.1

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2015.1

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • 第11回外国人による日本語スピーチコンテスト

    日本語スピーチコンテスト実行委員会 福岡市 (公財)福岡国際交流協会 福岡外国人学生支援の会  ふくふくプラザ  2014.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2014.7

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • YWCA日本語教師養成講座 講師 漢字教育について

    YWCA福岡  福岡YWCA  2014.1

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2014.1

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • 第11回外国人による日本語スピーチコンテスト

    日本語スピーチコンテスト実行委員会 福岡市 (公財)福岡国際交流協会 福岡外国人学生支援の会  ふくふくプラザ  2013.10

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2013.7

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2013.2

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • YWCA日本語教師養成講座 講師 漢字教育について

    YWCA福岡  福岡YWCA  2013.1

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • YWCA日本語教師養成講座 講師 漢字教育について

    YWCA福岡  福岡YWCA  2012.9

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 小学生と留学生との異文化交流会

    香陵小学校  2012.7

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • YWCA日本語教師養成講座 講師 漢字教育について

    YWCA福岡  福岡YWCA  2011.9

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 日本語ボランティア養成講座

    福岡市  福岡市早良区市民センター  2011.6

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 日本語サロン研修会

    凡人社  愛知県名古屋市  2011.1

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 日本語サロン研修会

    凡人社  福岡市天神  2010.12

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Seminar, workshop

  • 日本語ボランティア養成講座 フォローアップ講義

    福岡市  福岡市早良区市民センター  2010.12

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • YWCA日本語教師養成講座 講師 漢字教育について

    YWCA福岡  福岡YWCA  2010.9

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 日本語ボランティア養成講座

    福岡市  福岡市早良区市民センター  2010.6

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • YWCA日本語教師養成講座 講師 漢字教育について

    YWCA福岡  福岡YWCA  2009.9

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Other

  • 日本語ボランティア養成講座

    福岡市  福岡市早良区市民センター  2009.6

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 平成21年度日本語指導員研修(日本語教育の実践)

    福岡市教育委員会  2009.5

     More details

    Audience: Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Seminar, workshop

  • 日本語ボランティア養成講座

    福岡市  福岡市早良区市民センター  2008.6

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 日本語ボランティア養成講座

    福岡市  福岡市早良区市民センター  2008.6

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 日本語ボランティア養成講座

    福岡市  福岡市早良区市民センター  2008.5

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 日本語ボランティア養成講座

    福岡市  福岡市早良区市民センター  2007.5

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 日本語ボランティア養成講座

    福岡市  福岡市早良区市民センター  2006.5

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

  • 日本語ボランティア養成講座

    福岡市  福岡市早良区市民センター  2005.6

     More details

    Audience: General, Scientific, Company, Civic organization, Governmental agency

    Type:Lecture

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Educational Activities for Highly-Specialized Professionals in Other Countries

  • 2017.4 - 2017.7   広州市職員受け入れプログラム(福岡市との姉妹都市提携)

    Main countries of student/trainee affiliation:China

  • 2016.4 - 2017.3   広州市職員受け入れプログラム(福岡市との姉妹都市提携)

    Main countries of student/trainee affiliation:China

  • 2015.4 - 2016.3   広州市職員受け入れプログラム(福岡市との姉妹都市提携)

    Main countries of student/trainee affiliation:China

Acceptance of Foreign Researchers, etc.

  • 中国国立東北師範大学赴日本国留学生予備学校

    Acceptance period: 2007.9   (Period):Less than 2 weeks

    Nationality:China

    Business entity:On-campus funds

Travel Abroad

  • 2023.12

    Staying countory name 1:Malaysia   Staying institution name 1:University of Malaya

  • 2018.12

    Staying countory name 1:Other   Staying institution name 1:香港理工大

  • 2018.8

    Staying countory name 1:China   Staying institution name 1:蘇州大学

  • 2017.11 - 2017.12

    Staying countory name 1:China   Staying institution name 1:華東法政大学

  • 2016.4

    Staying countory name 1:Korea, Republic of   Staying institution name 1:釜山外国語大学

  • 2015.6

    Staying countory name 1:China   Staying institution name 1:大連理工大学

  • 2015.6

    Staying countory name 1:China   Staying institution name 1:上海師範大学

  • 2013.8

    Staying countory name 1:China   Staying institution name 1:延辺大学

  • 2012.8

    Staying countory name 1:China   Staying institution name 1:中国 東北師範大学赴日本国留学生予備学校

  • 2011.11

    Staying countory name 1:China   Staying institution name 1:中国 国立東北師範大学赴日本国留学生予備学校

  • 2011.9

    Staying countory name 1:China   Staying institution name 1:中国 北京大学日本語学科

  • 2011.8

    Staying countory name 1:China   Staying institution name 1:天津外国語大学

  • 2010.8

    Staying countory name 1:Taiwan, Province of China   Staying institution name 1:台湾国立政治大学

  • 2008.12

    Staying countory name 1:Singapore   Staying institution name 1:National University of Singapore

  • 2007.9

    Staying countory name 1:China   Staying institution name 1:中国 国立東北師範大学赴日本国留学生予備学校

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