Updated on 2024/11/03

Information

 

写真a

 
WAKISAKA MASAKO
 
Organization
The International Student Center Associate Professor
Title
Associate Professor
Contact information
メールアドレス
Profile
2014年3月大阪大学大学院博士後期課程修了(文学)。2014年9月九州大学留学生センター日本語教育部門に着任。 言語学習を通して学習者一人ひとりが世界を広げられるよう、以下のような教育実践・研究を行っている。 1. Japanese Academic Courses(JACs): 基幹教育言語文化基礎科目として開講される日本語コースのコーティネーターとしてコースを運営し、日本語教育と学習サポートを行っている。 2. タンデム学習(Face-to-face tandem, eTandem): 言語習得は言語を使用した他者との対話の中で起こるという考え方に基づき、大学キャンパス内でのカリキュラム外の対面式タンデム学習および、ドイツの大学と協働でインターネットを介したEタンデムの実践・研究、九州大学の「Tandem Learning Program」のサポートを行っている。 3. 言語学習アドバイジング: 学習者の背景の複雑化、学習目標の多様化により、学習者が自分自身の学習を主体的に進めていける力をつける必要があると考え、実践・研究を行っている。

Degree

  • PhD

Research Interests・Research Keywords

  • Research theme:Advising in Language Learning

    Keyword:Autonomous learning, Language Portfolio, learning log, CEFR

    Research period: 2019.3 - 2025.3

  • Research theme:Tamdem learning (Face-to-face tandem and eTandem)

    Keyword:learner autonomy, reciprocity, collaborative learning

    Research period: 2008.4 - 2025.3

Awards

  • 令和4年度伊藤早苗賞 若手女性研究者部門 優秀賞

    2022.10   九州大学  

Papers

  • 日本の大学におけるタンデム学習の意義 Reviewed International journal

    脇坂真彩子・林貴哉・北川夏子・ヴォランスキ、バルトシュ・原田佳祐・蔡真彦

    1 ( 1 )   104 - 128   2020.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Face-to-face tandem and etandem: Differences that influence the maintenance of tandem learning activities. Reviewed International journal

    Masako Wakisaka

    REVISTA DO GEL   15   42 - 57   2018.12

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 10.21165/gel.v15i3.2408

    Other Link: https://revistadogel.emnuvens.com.br/rg/article/view/2408

  • 日本とドイツの大学生によるEタンデム:インターネットを介した学習者同士の学び合い Invited Reviewed

    脇坂真彩子

    ことばと文字   ( 6 )   88 - 97   2016.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 日本語教育と芸術学のコラボレーション―大阪大学文学部におけるCLILの試み Invited Reviewed

    青木直子・脇坂真彩子・小林浩明

    第二言語としての日本語の習得研究   ( 16 )   91 - 106   2013.12

     More details

    Language:Japanese  

  • Eタンデムにおいてドイツ人日本語学習者の動機を変化させた要因 Reviewed

    脇坂真彩子

    阪大日本語研究   ( 25 )   105 - 135   2013.2

     More details

    Language:Japanese  

  • 対面式タンデム学習の互恵性が学習者オートノミーを高めるプロセス:日本語学習者と英語学習者のケース・スタディ Reviewed

    脇坂真彩子

    阪大日本語研究   24   75 - 101   2012.2

     More details

    Language:Japanese  

  • Eタンデムにおける動機づけのメカニズム:日本語学習者とドイツ語学習者のケース・スタディ Reviewed

    脇坂真彩子

    1900

     More details

    Language:Japanese  

  • [032]Reports

    Guo Junhai, Ohga Chiharu, Wakisaka Masako, Kusunoki Rika, Shibata Azusa, Koyama Satoru, Ikuta Hiroko, Higo Masateru, Imai Ryoichi, Nonaka Chisato, Huang Zhengguo, Bang Hyunjung, Nakamura Mako, Kinoshita Hiroko

    32   45 - 151   2024.3   ISSN:13402897

     More details

    Language:Japanese   Publisher:International Student Center, Kyushu University  

    DOI: 10.15017/7172566

    CiNii Research

  • [031]Reports

    Guo Junhai, Ohga Chiharu, Wakisaka Masako, Shibata Azusa, Saito Nobuhiro, Koyama Satoru, Ikuta Hiroko, Nonaka Chisato, Kinoshita Hiroko, Kusunoki Rika, Yano Lisa, Imai Ryoichi, Takamatsu Satoshi

    31   63 - 166   2023.3   ISSN:13402897

     More details

    Language:Japanese   Publisher:International Student Center, Kyushu University  

    DOI: 10.15017/6783295

    CiNii Research

  • [030]Reports

    WAKISAKA Masako, OHGA Chiharu, Guo JUNHAI, SAITO Nobuhiro, TAJIRI Yumiko, ASAGA Tomoe, KOYAMA Satoru, SHIBATA Azusa, IKUTA Hiroko, NONAKA Chisato, GOTO Kayo, KINOSHITA Hiroko, HIGO Masa, TAKAMATSU Satoshi

    30   17 - 126   2022.3   ISSN:13402897

     More details

    Language:Japanese   Publisher:International Student Center, Kyushu University  

    DOI: 10.15017/4783565

    CiNii Research

  • Rethinking Learner Autonomy from Learners' Perspectives Reviewed International journal

    Yoshio NAKAI, Lixian OU & Masako WAKISAKA

    Conference proceeding of ILA 2016   2018.8

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Developing Independent Learners in an Instructed Learning Environment: An Exploratory Practice in an Intermediate Japanese Speaking Class Invited International journal

    Masako Wakisaka

    Nordic Workshop publication   1900

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Peer-group Advising in Tandem learning in a Japanese University Reviewed International journal

    Masako Wakisaka

    ILA 2021 Conference Proceedings   1900

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

▼display all

Books

  • 質的言語教育研究を考えようーリフレクシブに他者と自己を理解するために(第8章 ケーススタディー)

    八木真奈美、中山亜紀子、中井好男(編)脇坂真彩子( Role: Joint author)

    ひつじ書房  2021.10 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 日本語教育の新しい地図ー専門知識を書き換える(第10章 アプリやウェブサイトを活用した日本語学習)

    青木直子、バーデルスキー・マシュー(編)中井好男・脇坂真彩子( Role: Joint author)

    ひつじ書房  2021.4 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

Presentations

  • タンデム学習による外国語の実践的コミュニケーション活動の魅力とサポート体制 Invited

    脇坂 真彩子

    神戸大学国際文化学研究推進インスティテュート(Promis)主催セミナー  2023.2 

     More details

    Event date: 2023.2

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  • 言語学習アドバイジングの 理論と実践事例 Invited

    脇坂真彩子

    言語学習アドバイジング講演会・ワークショップ  2021.9 

     More details

    Event date: 2021.9 - 2021.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:同志社大学 今出川 キャンパス(オンライン参加)   Country:Japan  

  • Qualitative study of Language Learning Strategies in tandem learning International conference

    Masako, Wakisaka

    Independent Learning Association 2018  2018.6 

     More details

    Event date: 2018.9

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  • What are the Differences between Face-to-Face Tandem and eTandem via Email and Skype? International conference

    Masako Wakisaka

    International Meeting on Foreign Language Learning In-TANDEM  2018.3 

     More details

    Event date: 2018.3

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:United States  

  • The correlation between motivation and learner autonomy in eTandem: A qualitative case study of a German learner of Japanese International conference

    Masako Wakisaka

    The Seventh CLS International Conference CLaSIC 2016  2016.12 

     More details

    Event date: 2016.12

    Language:English  

    Country:Singapore  

  • Learners’ Development through Language Learning Advising in Face-to-face Tandem Learning International conference

    2021.6 

     More details

    Event date: - 2022.5

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Mexico  

  • Foreign language learning by eTandem between Germany and Japan: A case study of a learner of Japanese International conference

    Masako Wakisaka

    International conference on eLearning future 2011  2011.11 

     More details

    Language:English  

    Country:New Zealand  

  • How tandem learning changes attitude towards learning English: A case study of a Japanese learner

    Masako Wakisaka

    ILA 2012 Conference  2012.8 

     More details

    Language:English  

    Country:New Zealand  

  • 日本の大学キャンパスにおける自主参加を基本としたタンデム学習プロジェクトの試み International conference

    青木直子, 脇坂真彩子, 欧麗賢

    第9回日本語教育・日本研究シンポジウム  2012.11 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:香港城市大学  

  • Spoken tandem learning discourse: A case study of a Japanese learner of English International conference

    Naoko Aoki, Masako Wakisaka, Lixian Ou

    IATEFL Learner Autonomy Special Interest Group (LASIG) 2013  2013.9 

     More details

    Language:English  

    Country:Germany  

  • Developing a support system for tandem learning

    Masako Wakisaka, Lixian Ou, Naoko Aoki

    2013.10 

     More details

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • Long-term effects of tandem learning International conference

    Lixian Ou, Masako Wakisaka, Naoko Aoki

    Independent Learning Association Conference 2014  2014.6 

     More details

    Language:English  

    Country:Thailand  

  • 言語学習アドバイジング Invited

    脇坂 真彩子

    令和5年度文化庁委託 日本語教育振興協会「留学生対象の日本語教師初任研修:育成研修」  2023.6 

     More details

    Event date: 2023.6

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Country:Japan  

  • How can a logbook app in eTandem promote learner reflection International conference

    Masako Wakisaka

    JALT 2022  2022.11 

     More details

    Event date: 2022.11

    Language:English  

    Country:Japan  

  • 言語学習アドバイジング Invited

    脇坂 真彩子

    令和4年度文化庁委託 日本語教育振興協会「留学生対象の日本語教師初任研修:育成研修」  2022.8 

     More details

    Event date: 2022.8 - 2023.6

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Country:Japan  

  • 言語学習アドバイジング Invited

    脇坂 真彩子

    令和3年度文化庁委託 日本語教育振興協会「留学生対象の日本語教師初任研修:育成研修」  2021.8 

     More details

    Event date: 2021.8

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Country:Japan  

  • The Tandem Learning Program in Kyushu University: Recent outcomes and future challenges. International conference

    Keisuke Harada, Natsuko Kitagawa, Bartosz Wolanski, Masako Wakisaka

    The Japan Association for Self-Access Learning  2019.11 

     More details

    Event date: 2019.11 - 2019.12

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  • Learning Foreign Languages in eTandem: Collaborative Learning between German Learners and Japanese Learners International conference

    Masako, Wakisaka

    FLEAT VII  2019.8 

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  • Exploratory practice for students to learn autonomously in an intermediate-level Japanese speaking class International conference

    Masako Wakisaka

    Nordic Workshop  2019.8 

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:English  

    Country:Germany  

  • なぜ「質的ケーススタディー」を選ぶのか Invited

    脇坂 真彩子

    2019年度九州沖縄支部活動質的研究シンポジウム「日本語教育における質的研究を問い直す」  2019.7 

     More details

    Event date: 2019.7

    Language:Japanese  

    Venue:沖縄科学技術大学院大学(国頭郡恩納村)   Country:Japan  

  • 海外の日本語教育におけるタンデム学習の可能性を考える Invited International conference

    脇坂真彩子

    ハノイ日本語教育研究会第3回講演会  2018.11 

     More details

    Event date: 2018.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:タンロン大学(ハノイ)   Country:Viet Nam  

  • 日本とドイツで実践したEタンデム・プロジェクトにおける参加者の学び

    脇坂真彩子

    九州大学高等研究院・九州先端科学技術研究所 研究交流会  2018.1 

     More details

    Event date: 2018.1

    Language:Japanese  

    Venue:九州大学(福岡市)   Country:Japan  

  • The Learning of the Participants in the eTandem Project between Japan and Germany

    Masako Wakisaka

    The Japan Association for Self-Access Learning  2017.12 

     More details

    Event date: 2017.12

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • Various frameworks for Supporting an eTandem Project International conference

    Masako Wakisaka

    2017.11 

     More details

    Event date: 2017.11

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • Rethinking learner autonomy from learners’ perspectives International conference

    2016.11 

     More details

    Event date: 2016.11

    Language:English   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:Huazhong University of Science and Technology, Wuhan   Country:China  

  • 日本におけるタンデム学習の可能性:日本の大学におけるFace-to-Face tandemと日独eTandemの質的ケース・スタディから Invited

    脇坂真彩子

    2015.10 

     More details

    Event date: 2016.4

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:中京大学,名古屋   Country:Japan  

  • iPadを活用した振り返り活動における日本語学習者の気づき

    脇坂真彩子, 平岡貴子

    第45回日本語教育方法研究会  2015.9 

     More details

    Event date: 2016.4

    Language:Japanese  

    Venue:立命館大学(衣笠キャンパス)   Country:Japan  

  • Learning Logを使用した漢字語彙を増やすプロジェクトの実践

    園田昌世, 脇坂真彩子

    第45回日本語教育方法研究会  2015.9 

     More details

    Event date: 2016.4

    Language:Japanese  

    Venue:立命館大学衣笠キャンパス   Country:Japan  

  • Exploring a support system for eTandem International conference

    Masako Wakisaka

    JALT2015  2015.11 

     More details

    Event date: 2015.11

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • What is learnt in an eTandem?: Japanese and German

    Masako Wakisaka

    JALT2011 

     More details

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • What is learnt in an eTandem?: Japanese and German

    Masako Wakisaka

    JALT2011 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:国立オリンピック記念青少年総合センター   Country:Japan  

    researchmap

▼display all

MISC

  • Japanese Academic Courses(JACs)/ 言語文化基礎科目・日本語

    脇坂真彩子・柴田あづさ

    九州大学留学生センター紀要 31号   2023.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • Japanese Academic Courses(JACs)/ 言語文化基礎科目・日本語

    脇坂真彩子

    九州大学留学生センター紀要第30号   2022.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • Japanese Academic Courses(JACs)/ 言語文化基礎科目・日本語

    脇坂真彩子

    九州大学留学生センター紀要第29号   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • Japanese Academic Courses(JACs)/ 言語文化基礎科目・日本語

    脇坂真彩子

    九州大学留学生センター紀要第28号   2020.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • Japanese Academic Courses(JACs)/ 言語文化基礎科目・日本語

    脇坂真彩子

    九州大学留学生センター紀要 第27号   2019.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 九州大学留学生センター生のための日本語コース(JACs)

    脇坂真彩子

    九州大学留学生センター紀要 第26号   2018.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 九州大学留学生センター生のための日本語コース(JACs)

    脇坂 真彩子

    留学生センター紀要第25号   2017.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • マヒドン大学での日本語・日本文化集中講義

    脇坂 真彩子

    九州大学留学生センター紀要第25号   2017.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • How tandem learning changes attitude towards learning English: A case study of a Japanese learner Reviewed

    Masako Wakisaka

    ILAC Selections 5th Independent Learning Association Conference 2012   2013.12

     More details

    Language:English  

  • 「新たな学習機会の探求:一二三朋子著『接触場面における共生的学習の可能性-意識面と発話内容面からの考察』」 Reviewed

    脇坂真彩子

    言語文化と日本語教育 第36号   2008.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

  • 基幹教育の日本語

    郭 俊海・大神智春・脇坂真彩子

    九州大学留学生センター紀要 第31号   2023.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 基幹教育の日本語

    郭 俊海・大神智春・脇坂真彩子

    2022.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 基幹教育の日本語

    郭 俊海・大神智春・脇坂真彩子

    九州大学留学生センター紀要第29号   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • モバイル・ディバイスを活用した授業実践

    脇坂 真彩子・西頭由紀子・高嶋文・高田恭子・平岡貴子・和田玉己

    九州大学留学生センター紀要 第24号   2016.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • マヒドン大学との教育連携プログラム 2015年度実施の概要

    岡崎 智己・脇坂 真彩子

    九州大学留学生センター紀要 第24号   2016.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 2012年度タンデム学習プロジェクト報告書

    青木直子・脇坂真彩子・欧麗賢

    大阪大学大学院文学研究科・文学部国際交流センター   2013.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

▼display all

Professional Memberships

  • 日本独文学会

  • 日本語教育学会

  • The Japan Association for Language Teaching (JALT)

  • The Japan Association for Language Education & Technology

Academic Activities

  • Electronic Journal of Foreign Language Teaching International contribution

    Role(s): Peer review

    2023.3 - 2023.6

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

  • 異文化コミュニケーション学会

    Role(s): Peer review

    2023.3 - 2023.5

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

  • JASAL Journal International contribution

    Role(s): Peer review

    2022.4 - Present

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

  • 日本語教育学会

    Role(s): Peer review

    2021.4 - 2025.3

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

Research Projects

  • Eタンデムにおけるアドバイジング体制の構築 International coauthorship

    2022.4 - 2025.3

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  • Integrating advising into eTandem

    Grant number:22K00712  2022 - 2024

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

    CiNii Research

  • タンデム学習のためのLog Bookの開発 International coauthorship

    2019.4 - 2023.3

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  • Logbook for Tandem Learning

    Grant number:19K13236  2019 - 2023

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Early-Career Scientists

    Wakisaka Masako

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

    This study aimed to develop a Logbook to enhance the effectiveness of tandem learning, a method in which two speakers of different languages learn each other's language and culture based on the principles of reciprocity and learner autonomy. As a result of this research, we developed a Logbook app for tandem learning that can be used in Japanese, German, and English. Furthermore, we implemented this Logbook app in a German-Japanese e-tandem practice and described how it deepened learners' reflection on their learning.

    CiNii Research

  • タンデム学習のガイドライン作成

    Grant number:16K21217  2016 - 2018

    科学研究費助成事業  若手研究(B)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

  • タンデム学習のガイドライン作成

    2015.4 - 2019.3

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  • タンデム学習のためのガイドライン作成

    2015

    平成27年度 九州大学教育研究プログラム・研究拠点形成プロジェクト (P&P)

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:On-campus funds, funds, etc.

▼display all

Educational Activities

  • 1. Japanese Academic Courses (JACs), Coordinator
    2. Japanese Academic Courses (JACs), Instructor
    3. Japanese Language and Culture Course, Instructor

Class subject

  • Japanese: Integrated 3B

    2023.6 - 2023.8   Summer quarter

  • Japanese: Speaking 8B

    2023.6 - 2023.8   Summer quarter

  • Japanese: Writing 8B

    2023.6 - 2023.8   Summer quarter

  • Japanese: Integrated 8B

    2023.6 - 2023.8   Summer quarter

  • 日本語Ⅵ

    2023.6 - 2023.8   Summer quarter

  • 和菓子と日本人B

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • コミュニケーション入門

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • Japanese: Integrated 3A

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • Japanese: Speaking 8A

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • Japanese: Writing 8A

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • 日本語Ⅶ

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • Japanese: Integrated 8A

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • 日本語Ⅴ

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • Japanese: Integrated 1B

    2022.12 - 2023.2   Winter quarter

  • Japanese: Speaking 2B

    2022.12 - 2023.2   Winter quarter

  • Japanese: Integrated 1B

    2022.12 - 2023.2   Winter quarter

  • Japanese: Speaking 2B

    2022.12 - 2023.2   Winter quarter

  • 和菓子と日本人A

    2022.10 - 2023.3   Second semester

  • Japanese: Integrated 1A

    2022.10 - 2022.12   Fall quarter

  • Japanese: Speaking 2A

    2022.10 - 2022.12   Fall quarter

  • Japanese: Integrated 1A

    2022.10 - 2022.12   Fall quarter

  • Japanese: Speaking 2A

    2022.10 - 2022.12   Fall quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Japanese: Integrated 2 B

    2022.6 - 2022.8   Summer quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Japanese: Integrated 1B

    2022.6 - 2022.8   Summer quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Japanese: Speaking 2 B

    2022.6 - 2022.8   Summer quarter

  • 和菓子と日本人B

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Japanese: Speaking 2 A

    2022.4 - 2022.6   Spring quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Japanese: Integrated 2 A

    2022.4 - 2022.6   Spring quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Japanese: Integrated 1 A

    2022.4 - 2022.6   Spring quarter

  • コミュニケーション入門

    2022.4 - 2022.6   Spring quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-1)B

    2021.12 - 2022.2   Winter quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(S-2)B

    2021.12 - 2022.2   Winter quarter

  • 和菓子と日本人A

    2021.10 - 2022.3   Second semester

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-1)A

    2021.10 - 2021.12   Fall quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(S-2)A

    2021.10 - 2021.12   Fall quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-1)B

    2021.6 - 2021.8   Summer quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-3)B

    2021.6 - 2021.8   Summer quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Kanji Courses(K-3)B

    2021.6 - 2021.8   Summer quarter

  • 和菓子と日本人B

    2021.4 - 2021.9   First semester

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-1)A

    2021.4 - 2021.6   Spring quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-3)A

    2021.4 - 2021.6   Spring quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Kanji Courses(K-3)A

    2021.4 - 2021.6   Spring quarter

  • コミュニケーション入門

    2021.4 - 2021.6   Spring quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Kanji Courses(K-1+2)B

    2020.12 - 2021.2   Winter quarter

  • 和菓子と日本人A

    2020.10 - 2021.3   Second semester

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Kanji Courses(K-1+2)A

    2020.10 - 2020.12   Fall quarter

  • コミュニケーション入門

    2020.10 - 2020.12   Fall quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Speaking Courses(S-4)B

    2020.6 - 2020.8   Summer quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Writing Courses(W-8)B

    2020.6 - 2020.8   Summer quarter

  • 日本人と和菓子

    2020.4 - 2020.9   First semester

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Speaking Courses(S-4)A

    2020.4 - 2020.6   Spring quarter

  • 言語文化基礎科目・日本語 :日本語Ⅶ

    2020.4 - 2020.6   Spring quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Writing Courses(W-8)A

    2020.4 - 2020.6   Spring quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Speaking Courses(S-4)B

    2019.12 - 2020.2   Winter quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-1)B

    2019.12 - 2020.2   Winter quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Speaking Courses(S-4)A

    2019.10 - 2019.12   Fall quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-1)A

    2019.10 - 2019.12   Fall quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Speaking Courses(S-4)B

    2019.6 - 2019.8   Summer quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-5)B

    2019.6 - 2019.8   Summer quarter

  • 日本社会文化論:和菓子と日本人B(JC202)

    2019.4 - 2019.9   First semester

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Speaking Courses(S-4)A

    2019.4 - 2019.6   Spring quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-5)A

    2019.4 - 2019.6   Spring quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Speaking Courses(S-4)B

    2018.12 - 2019.2   Winter quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-1)B

    2018.12 - 2019.2   Winter quarter

  • 日本社会文化論:日本人と和菓子A(JC102)

    2018.10 - 2019.3   Second semester

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Speaking Courses(S-4)A

    2018.10 - 2018.12   Fall quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-1)A

    2018.10 - 2018.12   Fall quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-1)B

    2018.6 - 2018.8   Summer quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Kanji Courses(K-2)B

    2018.6 - 2018.8   Summer quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Speaking Courses(S-4)B

    2018.6 - 2018.8   Summer quarter

  • 日本社会文化論:日本人と和菓子2(JC202)

    2018.4 - 2018.9   First semester

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Integrated Courses(I-1)A

    2018.4 - 2018.6   Spring quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Kanji Courses(K-2)A

    2018.4 - 2018.6   Spring quarter

  • Japanese Academic Courses/言語文化基礎科目・日本語 :Speaking Courses(S-4)A

    2018.4 - 2018.6   Spring quarter

  • 日本社会文化論:日本人と和菓子1(JC202)

    2017.10 - 2018.3   Second semester

  • 留学生センター生のための日本語コース(JACs) :総合コース(J-2)

    2017.10 - 2018.3   Second semester

  • 留学生センター生のための日本語コース(JACs) :漢字コース(K-1+2)

    2017.10 - 2018.3   Second semester

  • 留学生センター生のための日本語コース(JACs) :作文コース(W-5)

    2017.4 - 2017.9   First semester

  • 日本社会文化論:日本人と和菓子(JC202)

    2017.4 - 2017.9   First semester

  • 留学生センター生のための日本語コース(JACs) :会話コース(S-2)

    2017.4 - 2017.9   First semester

  • 留学生センター生のための日本語コース(JACs) :作文コース(W-6)

    2016.10 - 2017.3   Second semester

  • 留学生センター生のための日本語コース(JACs) :総合コース(J-4)

    2016.10 - 2017.3   Second semester

  • 留学生センター生のための日本語コース(JACs) :会話コース(S-3)

    2016.10 - 2017.3   Second semester

  • 留学生センター生のための日本語コース(JACs) :総合コース(J-4)

    2016.4 - 2016.9   First semester

  • 留学生センター生のための日本語コース(JACs) :総合コース(J-1)

    2016.4 - 2016.9   First semester

  • 留学生センター生のための日本語コース(JACs) :会話コース(S-3)

    2016.4 - 2016.9   First semester

  • 課外補講日本語(Japanese Training Courses:JTCs) B1 for absolute beginners

    2015.10 - 2016.3   Second semester

  • 後期, 課外補講日本語(Japanese Training Courses:JTCs)  B2 for beginners

    2015.10 - 2016.3   Second semester

  • 留学生センター 箱崎・伊都日本語コース(JLCs) :総合コース(J2)

    2015.4 - 2015.9   First semester

  • 留学生センター 箱崎・伊都日本語コース(JLCs):漢字コース(K5)

    2015.4 - 2015.9   First semester

  • 留学生センター 箱崎・伊都日本語コース(JLCs) :会話コース(S5)

    2015.4 - 2015.9   First semester

  • 留学生センター 箱崎・伊都日本語コース(JLCs):会話コース(S5)

    2014.10 - 2015.3   Second semester

  • 留学生センター 箱崎・伊都日本語コース(JLCs):漢字コース(K5)

    2014.10 - 2015.3   Second semester

  • 留学生センター 箱崎・伊都日本語コース(JLCs):総合コース(J2)

    2014.10 - 2015.3   Second semester

▼display all

FD Participation

  • 2022.6   Role:Participation   Title:ハラスメント防止のための研修

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2022.3   Role:Participation   Title:新M2Bシステムの使い方

    Organizer:University-wide

  • 2021.11   Role:Participation   Title:EMIからJMI(Japanese Medium Instruction: 日本語を媒介とした授業)へ ~日本の高等教育にEMIの教授法を応用する試みとして~

  • 2021.9   Role:Speech   Title:同志社大学「言語学習アドバイジング講演会・ワークショップ」

  • 2021.5   Role:Participation   Title:ルーブリックを活用した評価と授業改善

    Organizer:University-wide

  • 2021.3   Role:Participation   Title:九州大学オンライン授業のグッドプラクティス~リアルタイム型授業編~

    Organizer:University-wide

  • 2020.12   Role:Participation   Title:電子教材著作権講習会

    Organizer:University-wide

  • 2020.9   Role:Participation   Title:M2B学習支援システム講習会(オンライン開催)◇初級編・中級編◇

    Organizer:University-wide

  • 2020.1   Role:Participation   Title:留学生センターFD会2019年度

    Organizer:University-wide

  • 2019.7   Role:Participation   Title:What All Researcher Should Know about Copyright and Patents - Opportunity, Rights and Obligations

    Organizer:University-wide

  • 2019.1   Role:Participation   Title:留学生センターFD会2018年度

    Organizer:University-wide

  • 2018.9   Role:Participation   Title:M2B学習支援システム講習会

    Organizer:University-wide

  • 2018.1   Role:Participation   Title:留学生センターFD会2017年度

    Organizer:University-wide

  • 2017.12   Role:Participation   Title:魅力ある短期留学プログラムをつくる。

  • 2017.9   Role:Participation   Title:「英語による教授能力」向上のためのFDプログラム

    Organizer:University-wide

  • 2016.12   Role:Participation   Title:「英語による教授能力」向上のための研修

    Organizer:University-wide

  • 2015.4   Role:Participation   Title:2015年度新任教員研修

▼display all

Visiting, concurrent, or part-time lecturers at other universities, institutions, etc.

  • 2022  北九州市立大学  Classification:Part-time lecturer  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:後期、月曜4限

  • 2021  北九州市立大学  Classification:Part-time lecturer  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:後期、月曜4限

  • 2021  福岡女子大学/Discover J-culture with JD-Mates  Classification:Part-time lecturer  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:Japanese linguistics Lecture(8月5日)

  • 2020  北九州市立大学  Classification:Part-time lecturer  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:後期、月曜5限

  • 2019  早稲田大学大学院日本語教育研究科  Classification:Part-time lecturer  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:日本語教育学演習3 (2019年6月6日の講義を担当)

  • 2016  マヒドン大学  Classification:Intensive course  Domestic/International Classification:Overseas 

    Semester, Day Time or Duration:2016/8/1〜2016/8/5

  • 2015  北九州市立大学  Classification:Part-time lecturer  Domestic/International Classification:Japan 

    Semester, Day Time or Duration:前期

  • 2015  マヒドン大学  Classification:Intensive course  Domestic/International Classification:Overseas 

    Semester, Day Time or Duration:2015/8/3〜2015/8/7

▼display all

Participation in international educational events, etc.

  • 2020.2

    大阪大学

    国立大学法人留学生センター留学生指導担当研究協議会

Outline of Social Contribution and International Cooperation activities

  • 1) eTandem Project (Leibniz Universität Hannover)
    2) Intensive Japanese Course for Communication Skills in Mahidol University, Instructor

Social Activities

  • 第20回 外国人による日本語スピーチコンテスト審査員

    2022

     More details

    第20回 外国人による日本語スピーチコンテスト審査員

  • 第17回 外国人による日本語スピーチコンテスト審査員

    2019

     More details

    第17回 外国人による日本語スピーチコンテスト審査員

  • 第15回 外国人による日本語スピーチコンテスト審査員

    2017

     More details

    第15回 外国人による日本語スピーチコンテスト審査員

Travel Abroad

  • 2023.3

    Staying countory name 1:Germany   Staying institution name 1:Leibniz Universität Hannover

    Staying institution name 2:Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main

  • 2019.8 - 2018.8

    Staying countory name 1:Germany   Staying institution name 1:Leibniz Universität Hannover

  • 2018.10

    Staying countory name 1:Viet Nam   Staying institution name 1:Thang Long University

  • 2018.3

    Staying countory name 1:United States   Staying institution name 1:University of Miami

  • 2017.8

    Staying countory name 1:Thailand   Staying institution name 1:Mahidol University

  • 2017.3

    Staying countory name 1:Germany   Staying institution name 1:Leibniz Universität Hannover

  • 2016.8

    Staying countory name 1:Thailand   Staying institution name 1:Mahidol University

  • 2015.4 - 2022.3

    Staying countory name 1:Germany   Staying institution name 1:Leibniz Universität Hannover

▼display all