2024/07/28 更新

お知らせ

 

写真a

タナカ カンジ
田中 観自
TANAKA KANJI
所属
基幹教育院 自然科学実験系部門 准教授
人間環境学府 行動システム専攻(併任)
職名
准教授
連絡先
メールアドレス
プロフィール
以下のテーマを中心に,実験心理学的検討を行っています. ・自己主体感(行為主体感)の生成・変容過程とそれに関わる注意,記憶,学習 ・系列学習の潜在的/顕在的過程 ・感覚間協応およびクロスモーダル ・反応促進および反応抑制

学位

  • 博士(学術)

経歴

  • 東京大学 先端科学技術研究センター 認知科学分野 特任研究員 早稲田大学 高等研究所 講師(任期付)   

研究テーマ・研究キーワード

  • 研究テーマ: 自己主体感の生成・変容メカニズムの解明とそれに関わる注意・学習・記憶の研究 系列学習における潜在的・顕在的過程の解明 感覚間協応メカニズムの解明

    研究キーワード: 系列学習,追体験,自己主体感,行為主体感,クロスモーダル,反応促進,反応抑制

    研究期間: 2018年4月

受賞

  • 日本心理学会第85回 学術大会特別優秀発表賞受賞

    2022年2月   日本心理学会   大竹 裕香・田中 観自・山本 健太郎,視聴覚間における感覚間協応の因子構造の探索,に対する賞

  • Best Poster Award, The 2nd CREST Research Area Meeting 2017

    2018年3月   Intelligent Information Processing Systems Creating Co-Experience Knowledge and Wisdom with Human-Machine Harmonious Collaboration   ポスター発表に対して

  • 東京大学大学院工学系研究科長賞

    2014年3月   東京大学   博士後期課程在学中の業績に対して

  • ヒューマンコミュニケーション賞(HIP部門)

    2013年12月   電子情報通信学会   口頭発表に対して

  • 日本認知科学会第30回大会発表賞

    2013年12月   日本認知科学会   口頭発表に対して

論文

  • How many categories are there in crossmodal correspondences? A study based on exploratory factor analysis 査読 国際誌

    Ohtake, Y., Tanaka, K., & Yamamoto, K.

    Plos one   2023年11月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  • Action–effect knowledge transfers to similar effect stimuli 査読 国際誌

    Esser, S., Haider, H., Lustig, C., Tanaka, T., & Tanaka, K.

    Psychological Research   2023年2月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: https://doi.org/10.1007/s00426-023-01800-4

  • Memory decay enhances central bias in time perception 査読 国際誌

    Ueda, N*., Tanaka, K*., & Watanabe, K. (*equal contribution)

    i-Perception   2022年10月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: https://doi.org/10.1177/20416695221140428

  • Motor engagement enhances incidental memory for task-irrelevant items 査読 国際誌

    Shimane, D., Tanaka, T., Watanabe, K., & Tanaka, K.

    Frontiers in Psychology   2022年8月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.914877

  • Perceptual inference, accuracy, and precision in temporal reproduction in schizophrenia 査読 国際誌

    Ueda, N., Tanaka, K., Maruo, K., Roach, N., Sumiyoshi, T., Watanabe, K., & Hanakawa, T.

    Schizophrenia Research: Cognition   2021年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  • Rapid saccadic categorization of other-race faces 査読 国際誌

    de Lissa, P., Sokhn, N., Lasrado, S., Tanaka, K., Watanabe, K., & Caldara, R.

    Journal of Vision   2021年11月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  • Deploying attention to the target location of a pointing action modulates audio-visual processes at non-target locations 査読 国際誌

    Tristan Loria, Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe, Luc Tremblay

    Attention, Perception, & Psychophysics   2020年10月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  • Sense of agency with illusory visual events 査読 国際誌

    Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe

    Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance   2020年10月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  • Immediate action effects motivate actions based on the stimulus-response relationship 査読 国際誌

    Takumi Tanaka, Katsumi Watanabe, Kanji Tanaka

    Experimental Brain Research   2020年10月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  • Sense of agency in continuous action is influenced by outcome feedback in one-back trials 査読 国際誌

    @Hiroyuki Oishi, @Kanji Tanaka, @Katsumi Watanabe

    Acta Psychologica   199   2019年8月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1016/j.actpsy.2019.102897

  • Feedback of action outcome retrospectively influences sense of agency in a continuous action task 査読

    Hiroyuki Oishi, Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe

    PloS one   13 ( 8 )   2018年8月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Here, we investigated whether explicit feedback on the result of the action (success or failure) modified sense of agency (SoA) in a continuous action task. Participants carried a white dot with a delay to a target square while avoiding obstacle squares. The color of the target changed unpredictably between white and blue. A trial was considered as successful or failed if the dot reached the target while it was white or blue. Thus, actions during the task resulted in almost identical experiences of successful and failed trials. After each trial, the participants reported to what extent they felt that they had been in control of the dot. The results showed that SoA was higher with shorter delay (i.e., easier control) and in the successful trials. These findings indicate that the sense of online control and the evaluation of continuous action based on feedback independently influence SoA. Particularly, the evaluation retrospectively modulated SoA.

    DOI: 10.1371/journal.pone.0202690

  • Effects of model types in observational learning on implicit sequential learning 査読

    Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe

    Quarterly Journal of Experimental Psychology   71 ( 7 )   1596 - 1606   2018年1月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    This study investigated whether implicit learning of sequence by observation occurred in a serial reaction time task and whether the learning effects were modulated by model behavioral type. In Experiment 1, we let 20 participants perform a sequence for 12 blocks and chose the best and worst performance models based on reaction time and errors. In Experiment 2, new observers viewed a movie clip chosen from the following three: the best model performing the sequential task in the first (the first six blocks) or second session (the last six blocks), or the worst model performing the task in the first session. Then, the observers performed the observed sequence, a test sequence and awareness test. We found that (1) implicit sequential learning occurred by observation regardless of model behavior type, (2) the learning effects were not susceptible to model behavior type and (3) speed index reflecting reaction time became larger even in the test session when the observers viewed the best model performing the second session. Overall, observers developed general motor representations through action–observation. In addition, their responses were also contagious; if the model performed the sequence faster, the observer might be able to perform the sequence faster.

    DOI: 10.1080/17470218.2017.1342672

  • Explicit instruction of rules interferes with visuomotor skill transfer 査読

    Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe

    Experimental Brain Research   235 ( 6 )   1689 - 1700   2017年6月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    In the present study, we examined the effects of explicit knowledge, obtained through instruction or spontaneous detection, on the transfer of visuomotor sequence learning. In the learning session, participants learned a visuomotor sequence, via trial and error. In the transfer session, the order of the sequence was reversed from that of the learning session. Before the commencement of the transfer session, some participants received explicit instruction regarding the reversal rule (i.e., Instruction group), while the others did not receive any information and were sorted into either an Aware or Unaware group, as assessed by interview conducted after the transfer session. Participants in the Instruction and Aware groups performed with fewer errors than the Unaware group in the transfer session. The participants in the Instruction group showed slower speed than the Aware and Unaware groups in the transfer session, and the sluggishness likely persisted even in late learning. These results suggest that explicit knowledge reduces errors in visuomotor skill transfer, but may interfere with performance speed, particularly when explicit knowledge is provided, as opposed to being spontaneously discovered.

    DOI: 10.1007/s00221-017-4933-4

  • Effects of an additional sequence of color stimuli on visuomotor sequence learning 査読

    Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe

    Frontiers in Psychology   8 ( JUN )   2017年6月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Through practice, people are able to integrate a secondary sequence (e.g., a stimulus-based sequence) into a primary sequence (e.g., a response-based sequence), but it is still controversial whether the integrated sequences lead to better learning than only the primary sequence. In tshe present study, we aimed to investigate the effects of a sequence that integrated space and color sequences on early and late learning phases (corresponding to effector-independent and effector-dependent learning, respectively) and how the effects differed in the integrated and primary sequences in each learning phase. In the task, the participants were required to learn a sequence of button presses using trial-and-error and to perform the sequence successfully for 20 trials (m × n task). First, in the baseline task, all participants learned a non-colored sequence, in which the response button always turned red. Then, in the learning task, the participants were assigned to two groups: a colored sequence group (i.e., space and color) or a non-colored sequence group (i.e., space). In the colored sequence, the response button turned a pre-determined color and the participants were instructed to attend to the sequences of both location and color as much as they could. The results showed that the participants who performed the colored sequence acquired the correct button presses of the sequence earlier, but showed a slower mean performance time than those who performed the non-colored sequence. Moreover, the slower performance time in the colored sequence group remained in a subsequent transfer task in which the spatial configurations of the buttons were vertically mirrored from the learning task. These results indicated that if participants explicitly attended to both the spatial response sequence and color stimulus sequence at the same time, they could develop their spatial representations of the sequence earlier (i.e., early development of the effector-independent learning), but might not be able to enhance their motor representations of the sequence (i.e., late development of the effector-dependent learning). Thus, the undeveloped effector-dependent representations in the colored sequence group directly led to a long performance time in the transfer sequence. Copyright.

    DOI: 10.3389/fpsyg.2017.00937

  • Cross preferences for colors and shapes 査読

    Na Chen, Kanji Tanaka, Daisuke Matsuyoshi, Katsumi Watanabe

    Color Research and Application   41 ( 2 )   188 - 195   2016年4月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Preferences for colors and geometric shapes vary considerably across individuals. Studies have demonstrated these variations in preference separately for colors and shapes, but the relationships between preference variations for colors and shapes are not yet known. By measuring individual preferences for basic colors and shapes, we found that color preferences and shape preferences were partly, but systematically, correlated. People who preferred some simple shapes (e.g., cone, pyramid) tended to prefer some light or warm colors (e.g., yellow, orange). In contrast, people who preferred some complex shapes (e.g., scrambled truncated-pyramid, scrambled pyramid) tended to prefer some dark or cold colors (e.g., blue, blue-green). That is, people who like "simple" or "complex" visual features might tend to like "light or warm" or "dark or cold" visual features. These results indicate that individual preferences for colors and shapes might not be independent, but could be correlated and intertwined to some extent. We suggest that the semantic information associated with colors and shapes underlies the cross preferences.

    DOI: 10.1002/col.21958

  • Color-shape associations in deaf and hearing people 査読

    Na Chen, Kanji Tanaka, Miki Namatame, Katsumi Watanabe

    Frontiers in Psychology   7 ( MAR )   2016年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Studies have contended that neurotypical Japanese individuals exhibit consistent color-shape associations (red-circle, yellow-triangle, and blue-square) and those color-shape associations could be constructed by common semantic information between colors and shapes through learning and/or language experiences. Here, we conducted two experiments using a direct questionnaire survey and an indirect behavioral test (Implicit Association Test), to examine whether the construction of color-shape associations entailed phonological information by comparing color-shape associations in deaf and hearing participants. The results of the direct questionnaire showed that deaf and hearing participants had similar patterns of color-shape associations (red-circle, yellow-triangle, and blue-square). However, deaf participants failed to show any facilitated processing of congruent pairs in the IAT tasks as hearing participants did. The present results suggest that color-shape associations in deaf participants may not be strong enough to be proved by the indirect behavior tasks and relatively weaker in comparison to hearing participants. Thus, phonological information likely plays a role in the construction of color-shape associations.

    DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00355

  • Impacts of visuomotor sequence learning methods on speed and accuracy Starting over from the beginning or from the point of error 査読

    Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe

    Acta Psychologica   164   169 - 180   2016年2月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    The present study examined whether sequence learning led to more accurate and shorter performance time if people who are learning a sequence start over from the beginning when they make an error (i.e., practice the whole sequence) or only from the point of error (i.e., practice a part of the sequence). We used a visuomotor sequence learning paradigm with a trial-and-error procedure. In Experiment 1, we found fewer errors, and shorter performance time for those who restarted their performance from the beginning of the sequence as compared to those who restarted from the point at which an error occurred, indicating better learning of spatial and motor representations of the sequence. This might be because the learned elements were repeated when the next performance started over from the beginning. In subsequent experiments, we increased the occasions for the repetitions of learned elements by modulating the number of fresh start points in the sequence after errors. The results showed that fewer fresh start points were likely to lead to fewer errors and shorter performance time, indicating that the repetitions of learned elements enabled participants to develop stronger spatial and motor representations of the sequence. Thus, a single or two fresh start points in the sequence (i.e., starting over only from the beginning or from the beginning or midpoint of the sequence after errors) is likely to lead to more accurate and faster performance.

    DOI: 10.1016/j.actpsy.2016.01.010

  • Effects of learning duration on implicit transfer 査読

    Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe

    Experimental Brain Research   233 ( 10 )   2767 - 2776   2015年10月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Implicit learning and transfer in sequence acquisition play important roles in daily life. Several previous studies have found that even when participants are not aware that a transfer sequence has been transformed from the learning sequence, they are able to perform the transfer sequence faster and more accurately; this suggests implicit transfer of visuomotor sequences. Here, we investigated whether implicit transfer could be modulated by the number of trials completed in a learning session. Participants learned a sequence through trial and error, known as the m × n task (Hikosaka et al. in J Neurophysiol 74:1652–1661, 1995). In the learning session, participants were required to successfully perform the same sequence 4, 12, 16, or 20 times. In the transfer session, participants then learned one of two other sequences: one where the button configuration Vertically Mirrored the learning sequence, or a randomly generated sequence. Our results show that even when participants did not notice the alternation rule (i.e., vertical mirroring), their total working time was less and their total number of errors was lower in the transfer session compared with those who performed a Random sequence, irrespective of the number of trials completed in the learning session. This result suggests that implicit transfer likely occurs even over a shorter learning duration.

    DOI: 10.1007/s00221-015-4348-z

  • Associations between color and shape in Japanese observers 査読

    Na Chen, Kanji Tanaka, Daisuke Matsuyoshi, Katsumi Watanabe

    Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts   9 ( 1 )   101 - 110   2015年2月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Albertazzi et al. (2013) showed naturally biased associations between geometric shapes and colors in Italian participants, suggesting that the "warmth" and "lightness" of color might account for the color-shape associations. In the present study, we replicated the previous study in Japanese participants to examine whether color-shape associations were unlikely influenced by differences between languages and cultures. Results showed that Japanese participants associated shapes with specific colors, and these color-shape associations, by and large, were consistent with those in the previous literature. In addition, correspondence analysis indicated that most of the color-shape associations could be interpreted by congruent "warmth" perception for colors and shapes. Therefore, semantic associations between visual features of color and shape might lead to the color-shape associations.

    DOI: 10.1037/a0038056

  • Color-shape associations revealed with Implicit Association Tests 査読

    Na Chen, Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe

    PloS one   10 ( 1 )   2015年1月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Kandinsky proposed a correspondence theory that suggests associations between specific colors and shapes (i.e., circle-blue, square-red, triangle-yellow). Makin and Wuerger tested the theory using the Implicit Association Test (IAT) and did not find clear evidence for Kandinsky's color-shape associations among British participants. In the present study, we first replicated the previous study among Japanese participants and found similar results to those of Makin and Wuerger, showing little support for Kandinsky's theory. In the subsequent experiment, we tested another set of color-shape associations that had been revealed by using an explicit matching method (circle-red, square-blue, triangle-yellow) in Japanese participants. The IAT tests showed that response times were significantly faster when circle-red, square-blue, and triangle-yellow combinations were mapped onto the same response key, rather than different key combinations, indicating that these colorshape combinations were encoded. These results provide the first empirical evidence that color-shape associations can be measured by indirect behavioral methods, and in particular, Japanese people' s color-shape associations (circle-red, square-blue, triangle-yellow) can be observed by both direct and indirect experimental methods.

    DOI: 10.1371/journal.pone.0116954

  • Implicit transfer of spatial structure in visuomotor sequence learning 査読

    Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe

    Acta Psychologica   153   1 - 12   2014年11月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Implicit learning and transfer in sequence learning are essential in daily life. Here, we investigated the implicit transfer of visuomotor sequences following a spatial transformation. In the two experiments, participants used trial and error to learn a sequence consisting of several button presses, known as the m×. n task (Hikosaka et al., 1995). After this learning session, participants learned another sequence in which the button configuration was spatially transformed in one of the following ways: mirrored, rotated, and random arrangement. Our results showed that even when participants were unaware of the transformation rules, accuracy of transfer session in the mirrored and rotated groups was higher than that in the random group (i.e., implicit transfer occurred). Both those who noticed the transformation rules and those who did not (i.e., explicit and implicit transfer instances, respectively) showed faster performance in the mirrored sequences than in the rotated sequences. Taken together, the present results suggest that people can use their implicit visuomotor knowledge to spatially transform sequences and that implicit transfers are modulated by a transformation cost, similar to that in explicit transfer.

    DOI: 10.1016/j.actpsy.2014.09.003

  • Implicit Transfer of Reversed Temporal Structure in Visuomotor Sequence Learning 査読

    Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe

    Cognitive Science   38 ( 3 )   565 - 579   2014年1月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Some spatio-temporal structures are easier to transfer implicitly in sequential learning. In this study, we investigated whether the consistent reversal of triads of learned components would support the implicit transfer of their temporal structure in visuomotor sequence learning. A triad comprised three sequential button presses ([1][2][3]) and seven consecutive triads comprised a sequence. Participants learned sequences by trial and error, until they could complete it 20 times without error. Then, they learned another sequence, in which each triad was reversed ([3][2][1]), partially reversed ([2][1][3]), or switched so as not to overlap with the other conditions ([2][3][1] or [3][1][2]). Even when the participants did not notice the alternation rule, the consistent reversal of the temporal structure of each triad led to better implicit transfer; this was confirmed in a subsequent experiment. These results suggest that the implicit transfer of the temporal structure of a learned sequence can be influenced by both the structure and consistency of the change.

    DOI: 10.1111/cogs.12098

  • Interference between accustomed number-space mappings and unacquainted letter-space mappings in a button press task 査読

    Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe

    Human Factors   55 ( 6 )   1088 - 1100   2013年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Objective: We aimed to investigate how ordered mappings (e.g., left-to-right and right-to-left order representations) would interfere with each other. Background: Mental representations of numbers and letters are linked with spatial representation and can be changed intentionally. Method: The experiment consisted of three sessions. In the digit-alone session, two digits randomly selected from [1], [2], and [3] were shown. If the two digits were the same, participants pressed the button corresponding to the digit, and if the digits differed, they pressed the remaining button. The response buttons were ordered [1][2][3] from the left. In the letter-alone session, three different button configurations were prepared: sequential [A][B][C], reversed [C][B][A], or partially reversed [B][A][C]. The same-versus-different rules were basically identical to those in the digit task. In the mixed session, trials of the digit task and those of the letter task were randomly mixed. Results: We found that two ordinal representations did not interfere with each other when they shared the same direction of order ([1][2][3] vs. [A][B][C]), two ordinal mappings interfered with each other when they had different directions of order ([1][2][3] vs. [C][B] [A]), and an ordinal mapping ([1][2][3]) was affected by a nonordinal mapping ([B][A][C]), but the nonordinal mapping was less affected by the ordinal mapping. Conclusion: The mapping between ordinal information and space can be modulated by top-down processes, and it is prone to interference depending on the nature of another coexisting mapping. Application: Our findings may be used in designing response assignments for input devices for multiple functions.

    DOI: 10.1177/0018720813484352

  • Dynamic neural network reorganization associated with second language vocabulary acquisition A multimodal imaging study 査読

    Chihiro Hosoda, Kanji Tanaka, Tadashi Nariai, Manabu Honda, Takashi Hanakawa

    Journal of Neuroscience   33 ( 34 )   13663 - 13672   2013年8月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    It remains unsettled whether human language relies exclusively on innately privileged brain structure in the left hemisphere or is more flexibly shaped through experiences, which induce neuroplastic changes in potentially relevant neural circuits. Here we show that learning of second language (L2) vocabulary and its cessation can induce bidirectional changes in the mirror-reverse of the traditional language areas. A cross-sectional study identified that gray matter volume in the inferior frontal gyrus pars opercularis (IFGop) and connectivity of the IFGop with the caudate nucleus and the superior temporal gyrus/supramarginal (STG/SMG), predominantly in the right hemisphere, were positively correlated withL2 vocabulary competence.We then implemented acohort study involving 16 weeks of L2 training in university students. Brain structure before training did not predict the later gain in L2 ability. However, training intervention did increase IFGop volume and reorganization of white matter including the IFGop-caudate and IFGop-STG/SMG pathways in the right hemisphere. These "positive" plastic changes were correlated with the gain in L2 abilityin the trained group but were not observed in the control group. We propose that the right hemispheric network can be reorganized into language-related areas through use-dependent plasticity in young adults, reflecting a repertoire of flexible reorganization of the neural substrates responding to linguistic experiences.

    DOI: 10.1523/JNEUROSCI.0410-13.2013

  • Effects of learning with explicit elaboration on implicit transfer of visuomotor sequence learning 査読

    Kanji Tanaka, Katsumi Watanabe

    Experimental Brain Research   228 ( 4 )   411 - 425   2013年6月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Intervals between stimuli and/or responses have significant influences on sequential learning. In the present study, we investigated whether transfer would occur even when the intervals and the visual configurations in a sequence were drastically changed so that participants did not notice that the required sequences of responses were identical. In the experiment, two (or three) sequential button presses comprised a "set," and nine (or six) consecutive sets comprised a "hyperset." In the first session, participants learned either a 2×9 or 3×6 hyperset by trial and error until they completed it 20 times without error. In the second block, the 2×9 (3×6) hyperset was changed into the 3×6 (2×9) hyperset, resulting in different visual configurations and intervals between stimuli and responses. Participants were assigned into two groups: the Identical and Random groups. In the Identical group, the sequence (i.e., the buttons to be pressed) in the second block was identical to that in the first block. In the Random group, a new hyperset was learned. Even in the Identical group, no participants noticed that the sequences were identical. Nevertheless, a significant transfer of performance occurred. However, in the subsequent experiment that did not require explicit trial-and-error learning in the first session, implicit transfer in the second session did not occur. These results indicate that learning with explicit elaboration strengthens the implicit representation of the sequence order as a whole; this might occur independently of the intervals between elements and enable implicit transfer.

    DOI: 10.1007/s00221-013-3573-6

  • Understanding characteristics of the transfer of mental models in the use of electrical devices 査読

    Kanji Tanaka, Toshiki Yamaoka

    Psychologia   53 ( 4 )   256 - 266   2010年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    It has been emphasized that understanding mental models is critical in problem solving, design, and reasoning. It also has been claimed that grasping mental models is difficult because mental models likely depend on our knowledge and experience. We focused attention on the transfer of mental models because we assumed that transfer probably has some common cognitive characteristics.this study, the transfer group (A-B) and the non-transfer group (B) were prepared.the transfer group, participants operated product A and product B in turn. By contrast, participants in the non-transfer group operated product B first. Operational time for product B in both groups was compared to examine how well mental models were transferred. We found that reducing the number of operational procedures could trigger the positive transfer of mental models if the other operational procedures were congruent.

    DOI: 10.2117/psysoc.2010.256

  • Extracting and understanding the relationship between components of the capacity in elderly people in terms of electrical device comprehension. 査読

    Kanji Tanaka, Toshiki Yamaoka

    Journal of human ergology   39 ( 2 )   121 - 131   2010年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    The purpose of this study is to extract components of the capacity which elderly people have in comprehending electrical devices and determine its relationship with the components. Initially, we proposed a hypothesis through examining previous studies. The hypothesis states that the capacity which elderly people have mainly consists of four components, i.e., motivation, working memory, logical thinking and experience with personal computers (PC) or mobile phones. Then, some tests were conducted to examine the hypothesis. In this research, elderly people were interviewed about their impressions and experience with electrical devices. Moreover, three tests were conducted including, card sorting, tasks using digital video cameras and a test to measure working memory. As analysis methods, the Quantification 1 was used to see which component was important. In addition, Boolean algebra was conducted to simplify the components and understand some relationships. As a result, a relationship with the components in electrical devices was revealed. Furthermore, the use of Boolean algebra and the Quantification 1 suggested that the experience with PCs or mobile phones was the most important component for elderly people.

▼全件表示

講演・口頭発表等

  • ビデオゲームにおける視覚効果が運動主体感に与える影響

    林元浩・田中観自

    14th Society for Tokyo Young Psychologists  2024年3月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年3月

    記述言語:日本語  

    開催地:早稲田大学   国名:日本国  

  • 運動主体感と皮膚電気活動の関係性:ジョイスティック操作課題を用いた予備的検討

    吉良瑞希・小林麻衣子・林元浩・渡邊克巳・田中観自

    14th Society for Tokyo Young Psychologists  2024年3月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年3月

    記述言語:日本語  

    開催地:早稲田大学   国名:日本国  

  • 行為と知覚結果のカテゴリの連合による行為選択のバイアス

    田中拓海・Felice Tavera・Hilde Haider・田中観自

    日本基礎心理学会第42回  2023年12月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年12月 - 2023年11月

    記述言語:日本語  

    国名:日本国  

  • 主体的な行為の認知システム 招待

    @田中観自

    若手創発ユニット「ヒトの適応を促すヒトー機械システム研究ユニット」ワークショップ  2023年3月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年3月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:名古屋大学   国名:日本国  

  • Go/No-go課題における運動処理が課題無関連な刺激の記憶を促進する

    @島根大輔,@田中拓海,@渡邉克巳,@田中観自

    日本心理学会第86回大会  2022年9月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2022年9月

    記述言語:日本語  

    開催地:日本大学文理学部   国名:日本国  

  • 主体的な行為を支える認知システム 招待

    @田中観自

    第21回感性学研究会  2022年2月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2022年2月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Online   国名:日本国  

  • 行動結果に対する視覚的注意は時間的予測性に依存する

    田中拓海,@田中観自

    日本基礎心理学会第40回大会  2021年12月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年12月

    記述言語:日本語  

    開催地:Online   国名:日本国  

  • 視聴覚間における感覚間協応の因子構造の探索

    #大竹裕香,@田中観自,@山本健太郎

    日本心理学会 第85回大会  2021年9月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年9月

    記述言語:日本語  

    開催地:Online   国名:日本国  

  • The flash-grab effect decreases when the flash is caused by action 国際会議

    Takumi Tanaka, @Kanji Tanaka

    The 32nd International Congress of Psychology  2021年7月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年7月

    記述言語:英語  

    開催地:Online   国名:日本国  

  • The temporal window of attention to self-generated stimuli 国際会議

    Takumi Tanaka, @Kanji Tanaka

    The 2021 Vision Sciences Society meeting  2021年5月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年5月

    記述言語:英語  

    開催地:Online   国名:その他  

  • 行動の直後に知覚された刺激の記憶は増強される

    田中拓海・島根大輔・渡邊克巳・田中観自

    日本心理学会  2020年9月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2020年9月

    記述言語:日本語  

    開催地:オンライン   国名:日本国  

  • Immediate action-effects facilitate response speed via stimulus-response association 国際会議

    Tanaka, T., Watanabe, K., & Tanaka, K.

    42nd Annual Virtual Meeting of the Cognitive Science Society  2020年7月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2020年7月 - 2020年8月

    記述言語:英語  

    開催地:オンライン   国名:日本国  

  • 課題非関連なフィードバックによる反応の促進は運動に依存する

    田中拓海・渡邊克巳・田中観自

    日本基礎心理学会  2019年11月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年11月 - 2019年12月

    記述言語:日本語  

    開催地:兵庫県神戸市   国名:日本国  

  • 行為選択の自由度が行為―結果間の時間知覚に与える影響

    大石博之・田中観自・渡邊克巳

    日本基礎心理学会  2019年11月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年11月 - 2019年12月

    記述言語:日本語  

    開催地:兵庫県神戸市   国名:日本国  

  • 自己生成された接近-回避に関する命題が図形の評価に与える影響

    杉本 海里・田中観自・渡邊克巳

    日本基礎心理学会  2019年11月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年11月 - 2019年12月

    記述言語:日本語  

    開催地:兵庫県神戸市   国名:日本国  

  • What can audiovisual illusions teach us about gaze vs. action related spatial attention? 国際会議

    Loria, T., Tanaka, K., Watanabe, K., & Tremblay, L.

    Society for Neuroscience  2019年10月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年10月

    記述言語:英語  

    開催地:Chicago  

  • Increased central bias in time reproduction in schizophrenia with predominantly positive symptoms 国際会議

    Ueda, N., Tanaka, K., Maruo, K., Sumiyoshi, T., Watanabe, K. & Hanakawa, T.

    WPA World Congress of Psychiatry  2019年8月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年8月

    記述言語:英語  

    開催地:Lisbon   国名:ポルトガル共和国  

  • Sense of agency in continuous action is influenced by outcome feedback in one-back trials 国際会議

    Oishi, H., Tanaka, K., & Watanabe, K.

    the Association for the Scientific Study of Consciousness  2019年6月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年6月

    記述言語:英語  

    開催地:Ontario   国名:カナダ  

  • The deployment of spatial attention during goal-directed action alters audio-visual integration 国際会議

    Loria, T., Hajj, J., Tanaka, K., Watanabe, K., & Tremblay, L.

    Vision Sciences Society  2019年5月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年5月

    記述言語:英語  

    開催地:Florida  

  • Sense of agency for action-effect grouping with illusory visual events 国際会議

    Tanaka, K. & Watanabe, K.

    International Convention of Psychological Science  2019年3月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年3月

    記述言語:英語  

    開催地:Paris   国名:フランス共和国  

  • Modulation of audio-visual processes at attended vs. unattended spatial locations 国際会議

    Loria, T., Tanaka, K., Watanabe, K., & Tremblay, L.

    Society for Neuroscience  2018年11月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2018年11月

    記述言語:英語  

    開催地:San Diego  

  • Unpredictable feedback of results in continuous action retrospectively influences sense of agency 国際会議

    Oishi, H., Tanaka, K., & Watanabe, K.

    the Association for the Scientific Study of Consciousness  2018年6月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2018年6月

    記述言語:英語  

    開催地:Krakow   国名:ポーランド共和国  

  • Attentional modulation of multisensory event perception in a voluntary reaching movement 国際会議

    Loria, T., Tanaka, K., Tremblay, L., & Watanabe, K.

    Annual International Multisensory Research Forum  2018年6月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2018年6月

    記述言語:英語  

    開催地:Toronto   国名:カナダ  

  • Race at First Sight 国際会議

    Lasrado, S., Sokhn, N,. Tanaka, K., Watanabe, K., & Caldara, R.

    Vision Sciences Society  2018年5月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2018年5月

    記述言語:英語  

    開催地:Florida  

  • 継続行為における行為主体感の予期的・遡及的変調

    大石博之・田中観自・渡邊克巳

    日本認知心理学会  2019年5月 

     詳細を見る

    記述言語:日本語  

    開催地:京都府京都市   国名:日本国  

  • Visual attention influences audiovisual event perception and the susceptibility to the fusion illusion 国際会議

    Loria, T., Hajj, J., Tanaka, K., Watanabe, K., & Tremblay, L.

    Canadian Society for Psychomotor Learning and Sport Psychology  2018年10月 

     詳細を見る

    記述言語:英語  

    開催地:Toronto   国名:カナダ  

▼全件表示

所属学協会

  • 日本基礎心理学会

  • 日本認知心理学会

  • 日本認知科学会

学術貢献活動

  • 学術論文等の審査

    役割:査読

    2023年

     詳細を見る

    種別:査読等 

    外国語雑誌 査読論文数:6

    日本語雑誌 査読論文数:0

    国際会議録 査読論文数:0

    国内会議録 査読論文数:0

  • 学術論文等の審査

    役割:査読

    2022年

     詳細を見る

    種別:査読等 

    外国語雑誌 査読論文数:2

    日本語雑誌 査読論文数:0

    国際会議録 査読論文数:0

    国内会議録 査読論文数:0

  • 学術論文等の審査

    役割:査読

    2021年

     詳細を見る

    種別:査読等 

    外国語雑誌 査読論文数:1

    日本語雑誌 査読論文数:0

    国際会議録 査読論文数:0

    国内会議録 査読論文数:0

  • 学術論文等の審査

    役割:査読

    2020年

     詳細を見る

    種別:査読等 

    外国語雑誌 査読論文数:2

    日本語雑誌 査読論文数:0

    国際会議録 査読論文数:0

    国内会議録 査読論文数:0

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 多様なアクション状況におけるモチベーションの形成に主体感が果たす役割の解明

    2023年4月 - 2027年3月

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

  • 多様なアクション状況におけるモチベーションの形成に主体感が果たす役割の解明

    研究課題/領域番号:23H03703  2023年 - 2026年

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(B)

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者  資金種別:科研費

  • 行為なき結果に対する自己主体感

    2022年6月 - 2025年3月

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

  • 行為なき結果に対する自己主体感

    研究課題/領域番号:22K18649  2022年 - 2024年

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  挑戦的研究(萌芽)

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者  資金種別:科研費

  • 系列学習におけるアクションエフェクト系列の役割の検討

    2022年 - 2023年

    二国間交流事業 ドイツとの共同研究(DAAD)

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者  資金種別:受託研究

  • 系列学習におけるアクションエフェクト系列の役割の検討 国際共著

    2020年4月 - 2024年3月

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

  • 系列学習におけるアクションエフェクト系列の役割の検討

    2020年 - 2021年

    二国間交流事業 ドイツとの共同研究(DAAD)

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者  資金種別:受託研究

  • 学習可能な追体験システムの実装に向けた総合的研究

    研究課題/領域番号:18H03505  2018年 - 2022年

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(B)

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者  資金種別:科研費

  • 行動の追体験の学習効果と学習コンテンツへの応用

    研究課題/領域番号:15J06570  2015年 - 2017年

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  特別研究員奨励費

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者  資金種別:科研費

  • 系列学習における共同学習に関する研究

    研究課題/領域番号:26730072  2014年 - 2016年

    科学研究費助成事業  若手研究(B)

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者  資金種別:科研費

  • メンタルモデル転移の顕在的・潜在的過程の解明

    研究課題/領域番号:11J10609  2011年 - 2013年

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  特別研究員奨励費

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者  資金種別:科研費

▼全件表示

教育活動概要

  • 基幹教育では,「心理学入門(文系ディシプリン科目)」,「基幹教育セミナー」および「課題協学科目」を担当している.

担当授業科目

  • 認知情報学特論Ⅱ

    2024年12月 - 2025年2月   冬学期

  • 心理学入門

    2024年10月 - 2025年3月   後期

  • 認知情報学特論Ⅰ

    2024年10月 - 2024年12月   秋学期

  • 基幹教育セミナー

    2024年6月 - 2024年8月   夏学期

  • 認知行動学特論Ⅱ

    2024年6月 - 2024年8月   夏学期

  • 認知行動学講究

    2024年4月 - 2025年3月   通年

  • 特別研究

    2024年4月 - 2025年3月   通年

  • 心理学入門

    2024年4月 - 2024年9月   前期

  • 心理学研究法特講

    2024年4月 - 2024年6月   春学期

  • 認知行動学特論Ⅰ

    2024年4月 - 2024年6月   春学期

  • 認知情報学特論Ⅱ

    2023年12月 - 2024年2月   冬学期

  • 心理学入門

    2023年10月 - 2024年3月   後期

  • 課題協学科目

    2023年10月 - 2024年3月   後期

  • 認知情報学特論Ⅰ

    2023年10月 - 2023年12月   秋学期

  • 認知行動学特論Ⅱ

    2023年6月 - 2023年8月   夏学期

  • 基幹教育セミナー

    2023年6月 - 2023年8月   夏学期

  • 基幹教育セミナー

    2023年6月 - 2023年8月   夏学期

  • 認知行動学講究

    2023年4月 - 2024年3月   通年

  • 心理学入門

    2023年4月 - 2023年9月   前期

  • 認知行動学特論Ⅰ

    2023年4月 - 2023年6月   春学期

  • 認知情報学特論Ⅱ

    2022年12月 - 2023年2月   冬学期

  • 課題協学科目

    2022年10月 - 2023年3月   後期

  • 心理学入門

    2022年10月 - 2023年3月   後期

  • 認知情報学特論Ⅰ

    2022年10月 - 2022年12月   秋学期

  • 基幹教育セミナー

    2022年6月 - 2022年8月   夏学期

  • 認知行動学特論Ⅱ

    2022年6月 - 2022年8月   夏学期

  • 認知行動学講究

    2022年4月 - 2023年3月   通年

  • 心理学入門

    2022年4月 - 2022年9月   前期

  • 認知行動学特論Ⅰ

    2022年4月 - 2022年6月   春学期

  • 認知情報学特論Ⅱ

    2021年12月 - 2022年2月   冬学期

  • 心理学入門

    2021年10月 - 2022年3月   後期

  • 課題協学科目

    2021年10月 - 2022年3月   後期

  • 心理学入門

    2021年10月 - 2022年3月   後期

  • 認知情報学特論Ⅰ

    2021年10月 - 2021年12月   秋学期

  • 基幹教育セミナー

    2021年6月 - 2021年8月   夏学期

  • 基幹教育セミナー

    2021年6月 - 2021年8月   夏学期

  • 基幹教育セミナー

    2021年6月 - 2021年8月   夏学期

  • 認知行動学講究

    2021年4月 - 2022年3月   通年

  • 心理学入門

    2021年4月 - 2021年9月   前期

  • 心理学入門

    2021年4月 - 2021年9月   前期

  • 課題協学科目

    2020年10月 - 2021年3月   後期

  • 課題協学科目

    2020年10月 - 2021年3月   後期

  • 心理学入門

    2020年10月 - 2021年3月   後期

  • 課題協学科目

    2020年10月 - 2021年3月   後期

  • 基幹教育セミナー

    2020年6月 - 2020年8月   夏学期

  • 基幹教育セミナー

    2020年6月 - 2020年8月   夏学期

  • 基幹教育セミナー

    2020年6月 - 2020年8月   夏学期

  • 心理学入門

    2020年4月 - 2020年9月   前期

  • 心理学入門

    2019年10月 - 2020年3月   後期

  • 基幹教育セミナー

    2019年6月 - 2019年8月   夏学期

  • 心理学入門

    2019年4月 - 2019年9月   前期

▼全件表示

FD参加状況

  • 2024年5月   役割:参加   名称:【全学FD】(DX推進本部)学内で簡単に被験者実験のモニタを勧誘・謝礼支払いができる学内リサーチコラボコラボレータシステムについて

    主催組織:全学

  • 2024年3月   役割:参加   名称:令和5年度春季基幹教育院FD

    主催組織:部局

  • 2023年11月   役割:参加   名称:GakuNin RDMデータ活用セミナー : これからの研究データ管理を探る

    主催組織:全学

  • 2023年9月   役割:参加   名称:令和5年度夏季基幹教育院FD

    主催組織:部局

  • 2023年9月   役割:参加   名称:九州大学ラーニングアナリティクスセンター第2回シンポジウム「生成系AIとラーニングアナリティクスによる新たな教育学習支援の可能性」

    主催組織:部局

  • 2023年3月   役割:参加   名称:令和4年度春季基幹教育院FD

    主催組織:部局

  • 2022年9月   役割:参加   名称:令和4年度夏季基幹教育院FD

    主催組織:部局

  • 2022年3月   役割:参加   名称:リベラルサイエンス教育開発FD「今、教養教育に求められるもの:イギリス教養史にみる科学の受容から」

    主催組織:部局

  • 2022年3月   役割:参加   名称:令和3年度基幹教育院春季FD

    主催組織:部局

  • 2022年3月   役割:参加   名称:リベラルサイエンス教育開発FD「今、教養教育に求められるもの:イギリス教養史にみる科学の受容から」

    主催組織:部局

  • 2022年3月   役割:参加   名称:令和3年度基幹教育院春季FD

    主催組織:部局

  • 2021年9月   役割:参加   名称:令和3年度 基幹教育院夏季 FD

    主催組織:部局

  • 2021年9月   役割:参加   名称:令和3年度 基幹教育院夏季FD

    主催組織:部局

  • 2021年5月   役割:参加   名称:課題協学科目FD

    主催組織:部局

  • 2021年5月   役割:参加   名称:基幹教育セミナーFD

    主催組織:部局

  • 2021年3月   役割:参加   名称:令和2年度 基幹教育院春季FD

    主催組織:部局

  • 2021年3月   役割:参加   名称:オンライン授業におけるアクティブラーニングの科目の実施状況:アクティブラーニングの今後を考える

    主催組織:部局

  • 2021年3月   役割:参加   名称:基幹教育ガイダンス研究会FD

    主催組織:部局

  • 2021年3月   役割:参加   名称:基幹教育院春季FD

    主催組織:部局

  • 2020年9月   役割:参加   名称:課題協学科目FD

    主催組織:部局

  • 2020年9月   役割:参加   名称:夏季基幹教育院FD

    主催組織:部局

  • 2019年9月   役割:参加   名称:M2B学習支援システム講習会☆入門編☆(伊都地区)09:30~11:30

    主催組織:全学

  • 2019年9月   役割:参加   名称:令和元年度基幹教育院夏季FD

    主催組織:部局

  • 2019年4月   役割:参加   名称:基幹教育セミナーFD

    主催組織:部局

▼全件表示

学内運営に関わる各種委員・役職等

  • 2023年12月 - 現在   その他 基幹教育院・データ管理委員会 構成員

  • 2022年7月 - 現在   その他 基幹教育院・基幹教育セミナー班, 班員

  • 2021年4月 - 2023年3月   全学 ハラスメント委員会 調査部会委員

  • 2020年4月 - 2023年11月   その他 基幹教育院・アクティブラーナー尺度評価改善WG 構成員

  • 2019年6月 - 現在   その他 基幹教育院・修学アンケート班 班員

  • 2019年6月 - 現在   その他 基幹教育院・文系ディシプリン科目班・心理系専門チーム, 班員

  • 2019年6月 - 2023年3月   その他 基幹教育院・学生支援対応チーム 構成員

▼全件表示