Updated on 2025/06/09

Information

 

写真a

 
AZEMOTO RISAKO
 
Organization
Faculty of Languages and Cultures Department of Linguistic Environment Assistant Professor
Title
Assistant Professor
Contact information
メールアドレス

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Linguistics

Degree

  • MA Language and Linguistics ( 2019.10 )

  • 学士(文学) ( 2018.3 Kyushu University )

Education

  • Kyushu University   地球社会統合科学府  

    2020.4 - 2025.3

  • Lancaster University   MA Language and Linguistics  

    2018.10 - 2019.9

      More details

    Country:United Kingdom

  • Kyushu University   文学部   人文社会学科

    2014.4 - 2018.3

Research Interests・Research Keywords

  • Research theme: Difficulty Assessment of English Collocations

    Keyword: コロケーション

    Research period: 2025.4

Awards

  • 学生優秀発表賞

    2022.10   英語コーパス学会   高校英語教科書におけるコロケーション:基本動詞に着目して

    畔元里沙子

Papers

  • The relationship between text levels and collocation levels in English textbooks

    Azemoto, R

    International Journal of Languages, Literature and Linguistics   11 ( 2 )   79 - 83   2025

  • 高校英語教科書におけるコロケーションの特徴分析

    畔元里沙子

    Journal of Corpus-based Lexicology Studies   5   24 - 38   2023

  • The Importance of Criterial Features for CEFR-based textbooks: A Case Study Using CVLA Reviewed

    AZEMOTO Risako, UCHIDA Satoru

    言語文化論究   48   35 - 47   2022.3   ISSN:13410032

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Faculty of Languages and Cultures, Kyushu University  

    This study aims to reveal the importance of criterial features for the CEFR levels using CVLA, an online application for estimating the CEFR level of a given text. The indicators used in this study are BperA, VperSent, ARI, and AvrDiff, which are employed in CVLA. The data used in this study is a corpus that consists of CEFR-based English textbooks. The values of the four indicators of each text were calculated using CVLA, and then a decision tree model that predicts the CEFR level of each text was created to identify which indicator has the strongest influence on the prediction. Our results show that VperSent marked the highest variable importance, which means that it contributed the most to predicting the CEFR level of a text. However, the prediction accuracy was about 55%, which is not sufficiently reliable. Therefore, additional decision tree models were made for the adjacent levels (A1-A2, A2-B1, B1-B2, and B2-C1) to examine the most important indicator for distinguishing the neighboring levels. Consequently, VperSent was the strongest on A1-A2 and A2-B2 decision trees, BperA and AvrDiff on B1-B2, and ARI on B2-C1. This means that when the text level goes up from A1 to A2 and A2 to B1, the constructions of the sentences become more complex. The results also show that the distinction between B1 and B2 levels relies on the vocabulary level. Lastly, it was shown that the difference between B2 and C1 lies mainly in the length of sentences.

    DOI: 10.15017/4773109

    CiNii Research

  • CEFRレベル別英語教科書における基準特性の重要度: CVLAの指標を用いて

    畔元里沙子・内田諭

    言語文化論究   48   35 - 47   2022

  • Missing collocations in L2 learners’ language production: Are only incongruent collocations difficult for L2 learners?

    Azemoto, R

    Learner Corpus in Asia and the World   5   49 - 66   2020

  • 高校英語教科書のCEFRレベル:CEFR-J Wordlistに基づ いた語彙の数量的分析

    畔元里沙子・内田諭

    言語処理学会第24回年次大会発表論文集   24   468 - 471   2018

▼display all

Presentations

  • 基本動詞のコロケーションパターン:英語教材コーパスとBNCの 比較から

    畔元里沙子

    JACET英語語彙・英語辞書・リーディング研究合同研究会  2018 

  • 高校英語教科書のCEFRレベル:CEFR-J Wordlistに基づ いた語彙の数量的分析

    畔元里沙子・内田諭

    言語処理学会第24回年次大会  2018 

  • ICNALEにおける日本人英語学習者のコロケーション産出:母語 の影響の観点から

    畔元里沙子

    学習者コーパス国際シンポジウム  2020 

  • CEFR準拠教科書における英語コロケーションの難易度変化要因 の特定

    畔元里沙子

    英語コーパス学会  2021 

  • 高校英語教科書におけるコロケーション:基本動詞に着目して

    畔元里沙子

    英語コーパス学会  2022 

  • EFL教科書におけるコロケーションについて

    畔元里沙子

    2023年度第2回メ ソドロジー研究会・九大内田科研研究会  2023 

  • 大規模言語モデルを用いた日英差のあるコロケーショ ンの抽出

    畔元里沙子・内田諭

    英語コーパス学会  2024 

▼display all

Professional Memberships

  • 英語コーパス学会

Educational Activities

  • 日本語を母語とする英語学習者にとって英語コロケーション(語と語の自然な組み合わせ)の産出が難しくなる要因を明らかにし、その難易度を自動的に推定するアルゴリズムの構築を目指している。従来の英語表現リストは学習者全般を対象としており、母語の影響には十分対応していません。本研究では、日本語からの直訳で誤りやすい表現や、逆に習得しやすい表現の傾向を定量的に分析し、日本語母語話者に特化した産出難易度付きコロケーションリストを作成している。さらに、学習者コーパスや教科書を用いてその妥当性と教育的有用性を検証し、英語教育において学習者の特性に応じた語彙指導を実現することを目指す。

Class subject

  • 学術英語・CALL2

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 学術英語・CALL1

    2025.10 - 2026.3   Second semester

  • 学術英語・CALL2

    2025.4 - 2025.9   First semester

  • 学術英語・CALL1

    2025.4 - 2025.9   First semester

FD Participation

  • 2025.4   Role:Participation   Title:令和7年度 第1回全学FD(新任教員FDの研修)The 1st All-University FD (training for new faculty members) in FY2025

    Organizer:University-wide