2025/05/26 更新

お知らせ

 

写真a

アゼモト リサコ
畔元 里沙子
AZEMOTO RISAKO
所属
言語文化研究院 言語環境学部門 助教
職名
助教
連絡先
メールアドレス

研究分野

  • 人文・社会 / 言語学

学位

  • 修士(言語学) ( 2019年10月 )

  • 学士(文学) ( 2018年3月 九州大学 )

学歴

  • 九州大学   地球社会統合科学府  

    2020年4月 - 2025年3月

  • ランカスター大学   MA Language and Linguistics  

    2018年10月 - 2019年9月

      詳細を見る

    国名:グレートブリテン・北アイルランド連合王国(英国)

  • 九州大学   文学部   人文社会学科

    2014年4月 - 2018年3月

論文

  • CEFR レベル別英語教科書における基準特性の重要度 : CVLA の指標を用いて 査読

    畔元、里沙子, 内田 諭

    言語文化論究   48   35 - 47   2022年3月   ISSN:13410032

     詳細を見る

    記述言語:日本語   出版者・発行元:九州大学大学院言語文化研究院  

    This study aims to reveal the importance of criterial features for the CEFR levels using CVLA, an online application for estimating the CEFR level of a given text. The indicators used in this study are BperA, VperSent, ARI, and AvrDiff, which are employed in CVLA. The data used in this study is a corpus that consists of CEFR-based English textbooks. The values of the four indicators of each text were calculated using CVLA, and then a decision tree model that predicts the CEFR level of each text was created to identify which indicator has the strongest influence on the prediction. Our results show that VperSent marked the highest variable importance, which means that it contributed the most to predicting the CEFR level of a text. However, the prediction accuracy was about 55%, which is not sufficiently reliable. Therefore, additional decision tree models were made for the adjacent levels (A1-A2, A2-B1, B1-B2, and B2-C1) to examine the most important indicator for distinguishing the neighboring levels. Consequently, VperSent was the strongest on A1-A2 and A2-B2 decision trees, BperA and AvrDiff on B1-B2, and ARI on B2-C1. This means that when the text level goes up from A1 to A2 and A2 to B1, the constructions of the sentences become more complex. The results also show that the distinction between B1 and B2 levels relies on the vocabulary level. Lastly, it was shown that the difference between B2 and C1 lies mainly in the length of sentences.

    DOI: 10.15017/4773109

    CiNii Research

担当授業科目

  • 学術英語・CALL2

    2025年10月 - 2026年3月   後期

  • 学術英語・CALL1

    2025年10月 - 2026年3月   後期

  • 学術英語・CALL2

    2025年4月 - 2025年9月   前期

  • 学術英語・CALL1

    2025年4月 - 2025年9月   前期

FD参加状況

  • 2025年4月   役割:参加   名称:令和7年度 第1回全学FD(新任教員FDの研修)The 1st All-University FD (training for new faculty members) in FY2025

    主催組織:全学