Updated on 2024/12/09

Information

 

写真a

 
NAGANUMA SHOTARO
 
Organization
Promoting Organization for Future Creators Associate Professor
Title
Associate Professor
Contact information
メールアドレス
Tel
0928026079
Profile
未来人材育成機構(旧教育改革推進本部): 未来人材育成機構の専任教員の任務として、主に以下の業務に携わっている。 ・TA制度・PFFPの運営(2019年10月〜) ・K-SPRINGの運営(2022年4月〜) ・QFC-SPの運営(2022年4月〜)
External link

Degree

  • 学士(京都大学工学部)

  • Ph.D. (Graduate School of Advanced Integrated Studies in Human Survivability, Kyoto University)

Research History

  • 京都大学高等教育研究開発推進センター   

Research Interests・Research Keywords

  • Research theme: Development of Interdisciplinary Education Programs

    Keyword: Interdisciplinary Education, Knowledge building, AI, boundary crossing

    Research period: 2023.4 - 2027.3

  • Research theme: Comparative Analysis of Learning Theories

    Keyword: Learning theory

    Research period: 2023.4 - 2027.3

  • Research theme: Evaluation of the effectiveness of pre-FD (or PFFP)

    Keyword: pre-FD, PFFP, evaluation

    Research period: 2020.4 - 2024.3

  • Research theme: Understanding the mechanisms of interest development

    Keyword: development of interest, swing away from science, educational psychology, environmental psychology, evolutionary psychology

    Research period: 2019.4 - 2025.3

Awards

  • 日本科学教育学会 奨励賞

    2023.9   日本科学教育学会   大学生のSTEM と文系学問分野の関係性の認識に関する研究―混合研究法を用いて

  • 2022年度第4回JSSE研究会 ベストプレゼンテーション賞

    2022.12   2022年度第4回JSSE研究会(若手活性化委員会開催)   高校3年生の興味プロフィールについての基礎的検討

  • 2021年度第2回JSSE研究会 ベストプレゼンテーション賞

    2021.12   2021年度第2回JSSE研究会(若手活性化委員会開催)   項目毎の理科離れ層の変動の可視化

  • AXIES 2019年度年次大会 優秀論文賞

    2019.11   AXIES   MOOC・SPOCを核とした持続的な教育改善・質的向上をどう実現するか

  • 博士課程教育リーディングプログラムフォーラム2017ポスターセッション Academia Future Leader Award受賞

    2017.10   Development and Assessment of Science Learning Aids for Students in Humanities course (SLASH)

  • サステナブルキャンパス構築プロジェクトコンテスト 優秀賞受賞

    2014.6   日本古来の絵善物文化と持続可能性の融合

▼display all

Papers

  • Use of Generative AI for Boundary Crossing in Interdisciplinary Collaborative Research Reviewed International journal

    Naganuma, S, Minematsu, T, Matsueda, K, Oshima, J

    CSCL Proceedings (ISLS Annual Meeting 2024)   2024.6

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Attitudinal decline toward school science: a focus group approach with Japanese undergraduate students Reviewed International journal

    Shotaro Naganuma

    INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION   2023.2

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2023.2183099

  • 専門分野の相対化を促す大学院授業の実践-対話型ゲームとアウトリーチ活動を通して Reviewed

    小林 良彦,長沼 祥太郎

    2022.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • コロナ禍中の学生アンケート結果の変化の比較 Reviewed

    長沼 祥太郎, 鄭 漢模, 野瀬 健

    2022.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • プレFD科目のマイクロティーチング用ルーブリックの開発 Reviewed

    長沼 祥太郎, 鄭 漢模

    2021.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • Development of A Science Teaching and Learning Aversion Scale (STLAS) and Classification of Undergraduate Students Reviewed International journal

    Shotaro Naganuma

    2021.12

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 大学教育のコースデザインにおける逆向き設計論の適用上の課題に関する一考察 Reviewed

    長沼祥太郎

    2021.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 大学生のSTEMと文系学問分野の関係性の認識に関する研究-混合研究法を用いて Reviewed

    長沼祥太郎

    2021.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    AIやロボットをはじめとする社会の先端技術は、従来のHSS(人文・社会科学)とSTEMの区別を超えて、STEM能力を要求している。STEM教育研究は進展しているものの、先行研究ではSTEMとHSSの学問領域間の理解については検討されていない。そこで本研究では、STEM分野とHSS分野の関係についての学部学生の理解を理解するために、2段階の混合研究法を用いた。研究1(フェーズ1)では、22名の学部生と大学院生が、STEMといくつかのHSS分野の関係についての理解をコンセプトマップに描いた。アンケート項目は、コンセプトマップの質的分析から作成された。研究2(フェーズ2)では、320名の大学生(オンラインモニター)を対象に、これらの項目を用いてアンケートを実施し、彼らの考え方を把握するとともに、4つの要因の影響を定量的に検討した。その結果、1)心理学や経済学は文学や法学よりもSTEM分野に強く関連すると認識されていること、2)そのような関連性を選択する理由には違いがあること、3)「性別」や「理科が好き」はそのような理解に関連するが、学年や専攻は関連しないこと、が示された。本研究は、STEM分野とHSS分野の関係についての学生の理解について、望ましい学習成果についての今後の議論を促すことが期待される。

  • Why Students’ Interest in Science Declined? On Focus Group of Japanese Undergraduate Students International journal

    Shotaro NAGANUMA

    2021.4

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 「理科離れ」を対象とした研究の方法論に関する批判的考察―過去50年のJ-STAGE登録論文を対象に― Reviewed

    長沼祥太郎

    2021.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 九州大学におけるティーチング・アシスタント制度改革 : 1 年間の記録 Reviewed

    鄭漢模・長沼祥太郎・野瀬健・丸野俊一

    2021.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    Repository Public URL: http://hdl.handle.net/2324/4363544

  • 文系生徒のための科学学習補助教材(SLASH)の開発と評価 Reviewed

    長沼祥太郎・松下佳代

    2020.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • パフォーマンス評価における学生の自己評価・相互評価は妥当な評価に近づきうるか-市民的オンライン推論能力を素材として- Reviewed

    長沼祥太郎・杉山芳生・澁川幸加・浅川裕子・松下佳代

    2019.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • An assessment of civic scientific literacy in Japan: development of a more authentic assessment task and scoring rubric Reviewed International journal

    Shotaro Naganuma

    2017.5

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 理科離れの動向に関する一考察-実態及び原因に焦点を当てて- Reviewed

    長沼祥太郎

    2015.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Characterising high school students' interest trajectory profiles

    Naganuma, S; Xu, RJ

    INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION   2024.8   ISSN:0950-0693 eISSN:1464-5289

     More details

    Publisher:International Journal of Science Education  

    Students’ declining interest in science has become a significant concern. We approached this problem from multiple interests perspective. This study aimed to classify high school senior students’ interest trajectory profiles and extract the characteristics of each profile. 653 students in Japan answered online questionnaires with two-month interval about their interest in STEM, Humanities and Social Science (HSS), and non-academic subjects. We also collected data on self-efficacy and growth mindset. Latent Growth Curve Modelling revealed an overall decline in students’ interest across these three areas of interest. Latent Growth Class Analysis revealed seven interest trajectory profiles. ANOVA tests showed no self-efficacy variations across profiles but found lower growth mindsets in the favourable profile characterised by its high and sustained interest across all categories. Our findings suggest that the observed decrease in STEM interest was not associated with an increase in interest in other areas. In other words, during the survey period, there seems no indication of a competitive relationship between the interest in STEM and the other areas, as increases in interest were absent across these three areas of interests. Additionally, the finding suggests two implications for developing the multiple interests perspective: narrowing or expanding its scope.

    DOI: 10.1080/09500693.2024.2394706

    Web of Science

    Scopus

  • Researchers’ Descriptions of Embodiment in Conjecture Mapping Reviewed International journal

    Naganuma, S

    ICLS Proceedings (ISLS Annual Meeting 2024)   2024.6

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • オンライン研究コミュニティを基盤とした科学教育の新しい研究活動-若手研究者が取り組む対話と共創- Reviewed

    中村大輝, 雲財寛, 荒谷航平, 長沼祥太郎

    科学教育研究   2024.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • New Research Endeavors in Science Education Based on Online Communities: Dialogues and Collaborative Research by Early Career Researchers

    NAKAMURA Daiki, UNZAI Hiroshi, ARAYA Kohei, NAGANUMA Shotaro

    Journal of Science Education in Japan   48 ( 2 )   147 - 156   2024   ISSN:03864553 eISSN:21885338

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>The purpose of this study is to provide suggestions for future research activities required of early-career researchers through a case study analysis of an online community of science education. We analyzed the management of an online community for science education and the implementation of an online community-based book club, research methodology study group, and international collaborative research project. The results of the analysis indicate the importance of efforts to realize free and diverse discussions that are not limited by time and space through online research communities. It was also suggested that efforts such as the use of technology and ensuring the diversity of research communities could contribute to solving current issues in the field of science education.</p>

    DOI: 10.14935/jssej.48.147

    CiNii Research

  • Gender Differences in Secondary School Student’s Interest in Science

    OKABE Mai, NAGANUMA Shotaro, NAKAMURA Daiki, KAWASAKI Kosaku, ISHITOBI Mikiharu

    JSSE Research Report   38 ( 2 )   177 - 182   2023.12   eISSN:18824684

     More details

    Language:English   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>本研究は,現在,日本で行われているROSES(Relevance of Science Education-Second)のデータを用いて,中学3年生の科学への興味の男女差が,前回調査のROSE(2003)からどのように変動したかを明らかにすることを目的としている.比較した結果,ROSE調査からROSES調査の20年の間で科学への興味は全体的に増加傾向であると推察された.また,男女差に着目した場合,女子が興味を示す項目としては医学・医療や疑似科学等に関する項目であり,男子が興味を示す項目としては,理科学習における化学分野,科学技術等に関する項目であった.これらの傾向はROSEと同様の傾向であり,特に大きな変動はないことが推察された.</p>

    DOI: 10.14935/jsser.38.2_177

    CiNii Research

  • A Comparative Study on Interests In and Attitudes Toward Science

    NAGANUMA Shotaro, OKABE Mai, NAKAMURA Daiki, ISHITOBI Mikiharu

    JSSE Research Report   38 ( 2 )   183 - 186   2023.12   eISSN:18824684

     More details

    Language:English   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>ROSES(Relevance of Science Education-Second:第2回国際科学技術関心度調査)は,15歳段階の生徒の理科や科学,科学技術に関する情意面を調査する国際比較調査プロジェクトである.本研究では,現時点までに日本で集めたデータを用いて,生徒を理科好嫌度に関して4つの群(理科好き群,隠れ理科好き群,理科嫌い群,消極的理科好き群)に分類し,その割合が2003年の前回調査(ROSE)からどれほど変化したか,STEM職業に対する意識に関して,4群の回答にどのような変化があるのか比較を行った.その結果,男女ともに理科好き群,隠れ理科好き群が微増し,理科嫌い群が微減していた.一方で,STEM職業に対する意識は,理科好き群,隠れ理科好き群において,全体的にマイナス方向への変化が見られた.</p>

    DOI: 10.14935/jsser.38.2_183

    CiNii Research

  • Attitudinal decline toward school science: a focus group approach with Japanese undergraduate students

    Naganuma, S

    INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION   45 ( 13 )   1053 - 1073   2023.9   ISSN:0950-0693 eISSN:1464-5289

     More details

    Publisher:International Journal of Science Education  

    Despite efforts to make school science appealing, students’ negative attitude toward it persists globally. This qualitative study elucidates how and why undergraduate students in Japan had declining attitudes toward school science during primary and secondary school. Twenty-two first- and second-year students at a Japanese national university participated in small focus group discussions. Data sources were the participants’ focus group data and written accounts on factors that influenced their attitudes toward school science. The grounded theory approach was applied to code the data, which resulted in 42 codes under 11 domains. As the analysis progressed from lower to higher grades, the domains diversified and the frequency of codes increased. The resulting hypothetical model comprising 10 code domains reveals the complex interrelationships that cause attitudinal decline toward school science. ‘Understanding’ is positioned at the centre of the model, thus indicating the importance of cognitive aspects when considering this affective issue. The findings indicate that the development of two teaching methods is urgent: a mathematics-centric approach and innovative hands-on learning.

    DOI: 10.1080/09500693.2023.2183099

    Web of Science

    Scopus

  • A Comparative Study of Impacts of RSE in Japan in Comparison with TIMSS Reviewed International journal

    Shotaro Naganuma

    ESERA 2023 - 15th Biennial Conference of the European Science Education Research Association, Cappadocia, TURKEY   2023.9

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 1977–2020年の『科学教育研究』のテーマと方法に関する研究動向 Reviewed

    荒谷航平;雲財寛;大谷洋貴;小川博士;川崎弘作;下平剛司;田中秀志;中村大輝;長沼祥太郎;岡部舞;藤原聖輝;三浦広大;渡辺理文

    科学教育研究   47 ( 4 )   423 - 438   2023.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 高大連携事業QFC-SPから見る「高大接続」と「大学の人材育成」 Reviewed

    副島 雄児, 小島 健太郎, 長沼 祥太郎

    2023.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • ポストコロナにおける大学生の生活・健康・心理の状態

    梶谷 康介, 岸本 裕歩, 土本 利架子, 長沼 祥太郎, 鄭 漢模, 野瀬 健, 田中 真理, 丸山 徹, 丸野 俊一

    大学のメンタルヘルス   5   56 - 60   2023.3   ISSN:2433-2615

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(NPO)全国大学メンタルヘルス学会  

    新型コロナウイルス感染症(COVID-19)の世界的流行は、多くの人々の生活・健康に悪影響を及ぼしており、これは大学生も例外ではない。そこで我々は2020年6月1日から6月9日にかけて、九州大学の学部生と大学院生を対象に生活・健康に関するアンケートを実施した。その結果、1.居住形態は自宅(実家)が全体の5割弱であり、特に学部1年生においては7割近くの学生が自宅であった、2.生活リズムについては概ね守られている、3.大半の学生は概ね適切な睡眠時間を確保できていた、4.全体の4割以上の学生が体調不良を訴えた、5.教員とのコミュニケーションが十分で無い学生が6割近くいる一方、友人とのコミュニケーションについては6割以上取れている、6.悩みについては勉学・将来・経済的問題が上位であった、7.悩みの相談先は大学入学前の友人、家族が多い、8.全体の4割の学生が気分の落ち込みを経験している、9.全体の4割近い学生が孤独感・孤立感を感じている、10.全体の4割近い学生が大学生活に「満足している」あるいは「まあまあ満足してる」一方、2割の学生が「やや不満」「不満」と感じている(学部1年生は4割が「やや不満」「不満」と回答)。今回のアンケート結果から、学生への支援を行うにあたり、様々な側面からのサポートが必要であることが明らかになった。コロナ禍の学生への支援はいまだに何が正解か分からないが、学生からのニーズを吸い上げ、支援のあり方を柔軟に変化させ、大学側も「ウィズコロナ」に適応することが重要である。(著者抄録)

  • “High School/University Articulation” and “Human Resources Development in University” as seen from the Implementation of “High School-University Collaborative Projects”, namely QFC-SP.

    SOEJIMA Yuji, KOJIMA Kentaro, NAGANUM Shotaro

    基幹教育紀要   9   69 - 82   2023.2   ISSN:21892571 eISSN:2189258X

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Faculty of Arts and Science, Kyushu University  

    Over the past eight years, Kyushu University has implemented the “Global Science Campus (GSC)”, a high-school-university collaborative science project supported by Japan Science and Technology Agency (JST). This project aims to discover high school students who have excellent qualities in the fields of science and technology, and to nurture young researchers who will play an active role in the world in the future. For this purpose, Kyushu University has established the Future Creators in Science Project (QFC-SP). In the project, professors conduct high school students in scientific research activities on the university campus. This article reports the implementation status of the project: education program, management organization, various data on the project and so on. In addition, we will report observations on the future state of the so-called “High School/University Articulation” and “Human Resources Development in University”, which emerged through the implementation of QFC-SP.

    DOI: 10.15017/6770260

    CiNii Research

  • Validation of Estimation and Longitudinal Comparison of Science and Mathematics Interest Network Models in Japan

    HONDA Masahiro, ITO Takamichi, NAGANUMA Shotaro

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education   47 ( 0 )   671 - 674   2023   ISSN:21863628 eISSN:24332925

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>本研究では,理科の興味に関するネットワークモデル(Science Interest Network Model, SINM)を参照し,OECDが公開する日本のPISA調査データを用いて,我が国の理科や数学の興味ネットワークモデルを推定した.また各教科を経年比較し,ネットワーク構造の違いや中心性について検証した.理科の経年比較(2006年と2015年)では,ネットワーク構造に違いが確認されたものの,数学の経年比較(2003年と2012年)では,ネットワーク構造に違いが確認されなかった.理科において,2006年では,科学に関する本を借りることや買う行動が中心であり,2015年では,科学についての知識を得ることの楽しさが中心であることが示唆された.数学において,2003年,2012年ともに,数学で学ぶ内容への興味が中心であることが示唆された.</p>

    DOI: 10.14935/jssep.47.0_671

    CiNii Research

  • Proposing a “Dual-Route Theory for Interest Generation”in a New Object

    NAGANUMA Shotaro, TAKASHIMA Kaito, HONDA Masahiro

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education   47 ( 0 )   675 - 678   2023   ISSN:21863628 eISSN:24332925

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>市販の本を活用し豊かな学びをもたらす科学教育教材が開発されている.しかし,アメリカの教材を直接日本で用いるのは困難であり,先行研究では日本の幼児向け理科読プログラムを5Eモデルに基づき開発した.実践から,幼児に科学的な気付きや更なる学びへの動機づけをもたらすことに加え,保育者らがより豊かな学習活動を意欲的に展開する等の効果が示されてきた.本研究では,理科の学習開始以前の小学校低学年期に着目し,子どもの生活の一部としての「食」に焦点を当てた理科読プログラムが,幼児期の科学的な気付きや思考を円滑に発展させる一助となり得るとの仮説に基づきプログラム開発を試みた.その結果「①絵本からの気付きをまとめる」活動により視点を整理し,その気付きを活用する「②カードを使って動物クイズを出題し合う」活動へとつなげ,さらに学んだことを発表する「③ふりかえり」という活動を新たに取り入れた.</p>

    DOI: 10.14935/jssep.47.0_675

    CiNii Research

  • 国際共同研究プロジェクトROSESの運営体制

    NAGANUMA Shotaro

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education   47 ( 0 )   293 - 294   2023   ISSN:21863628 eISSN:24332925

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>国際共同研究プロジェクトROSES(第2回国際科学技術関心度調査)は,中学3年生を対象とした科学教育に関する国際調査である.これは,義務教育が終了する15歳段階の生徒に焦点を当てている.今回は20年ぶりの実施となり,50カ国以上が参加を表明している.日本では,2022年6月より若手研究者を中心に17名のメンバーで準備を進めてきた.準備過程ではオンラインツールが活用され,翻訳,依頼文書作成,報告書執筆の各ステージでAIツールを積極的に利用してきた.このような国際共同研究プロジェクトに若手研究者が取り組むことの意義とオンライン環境におけるプロジェクト進行上の難しさについて,最後に考察した.</p>

    DOI: 10.14935/jssep.47.0_293

    CiNii Research

  • Research Trends in Themes and Methods of the <i>Journal of Science Education in Japan</i> in 1977–2020

    ARAYA Kohei, UNZAI Hiroshi, OTANI Hiroki, OGAWA Hiroshi, KAWASAKI Kosaku, SHIMODAIRA Tsuyoshi, TANAKA Hideshi, NAKAMURA Daiki, NAGANUMA Shotaro, OKABE Mai, FUJIHARA Seiki, MIURA Kodai, WATANABE Masafumi

    Journal of Science Education in Japan   47 ( 4 )   423 - 438   2023   ISSN:03864553 eISSN:21885338

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>It is an essential basic work to discuss the future of science education research in Japan to clarify the themes and methods used in the <i>Journal of Science Education in Japan</i>. This study examines the research themes, methods, and their combinations used in 1,109 articles published in the journal from 1977 to 2020, using the categories proposed by Tsai and Wen (2005) and those devised by us. Results reveal that research on teaching using quasi-experimental designs and interpretive approaches has been conducted more frequently since 2000 than before. Further, the results partially support the concerns by Ohtaka (2001) about a lack of diversity in science education research. Finally, this study discusses the factors that contributed to the results of this study and proposes suggestions to achieve diversity in science education research.</p>

    DOI: 10.14935/jssej.47.423

    CiNii Research

  • A Basic Study of Interest Profiles of High School Seniors

    NAGANUMA Shotaro

    JSSE Research Report   37 ( 4 )   189 - 192   2022.12   eISSN:18824684

     More details

    Language:English   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>本研究では今後の「理科離れ」研究の基礎資料とするために,近年注目されている「興味の複数性」の視点に立ち,高校3年生がどのような興味プロフィールを持っているのかを明らかにすることを目的とする.この目的のため,本研究では3つの興味(STEMへの興味,人文・社会科学(HSS)への興味,非学術的な興味)を測定する質問30項目を開発し,調査を行った.2022年7月に,高校3年生1,200名からオンラインで回答を集め,潜在プロフィール分析を用いて分析した.その結果,12種類の興味プロフィールが確認され,STEMに興味を持ちながらHSSには興味がない(プロフィール10),STEMに興味を持たずにHSSに興味を持つ(プロフィール11)など多様なプロフィールが見られた.また,プロフィール内の性別やコース所属にも差が見られた.STEMへの興味が低い生徒の興味を向上させるために,HSSへの興味や非学術的な興味は,①利用可能な資源であり,競合しない,②利用可能な資源であるが,競合して低下する,という2つの可能性が考えられる.そのため,仮にSTEMへの興味を高める介入を実施した場合には,女性や文系コース所属者の興味の構造を大きく変えてしまう可能性があることに留意すべきかもしれない.</p>

    DOI: 10.14935/jsser.37.4_189

    CiNii Research

  • Comparison of Changes in Student Survey Results during the Corona Pandemic

    NAGANUMA Shotaro, JEONG Hanmo, NOSE Takeru

    基幹教育紀要   8   137 - 153   2022.2   ISSN:21892571 eISSN:2189258X

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Faculty of Arts and Science, Kyushu University  

    This report compared the common items in the two questionnaires on online classes conducted at Kyushu University in 2020 and 2021. The following five findings were obtained: 1) there was an overall increase in student life satisfaction between 2020 and 2021; 2) when comparing the ease of learning in online classes with face-to-face classes, there was a slight increase in the total percent of "better", "slightly better", and "almost the same" for online classes; 3) the troubles with online classes decreased from 2020 to 2021; 4) a comparison of attitudes and impressions of online classes showed that faculty members and students seemed to be adapting to online classes, whereas negative trends were also observed seemingly due to "online classes habituation"; 5) with regard to points for improvement of online classes, there was a decrease in the number of opinions pointing out problems in all question items. These results may reflect the university's sincere efforts to implement online classes over the past year. On the other hand, certain issues still persist, so we pointed out the importance of continuing to address these issues in the future if we welcome online classes even after corona pandemic.

    DOI: 10.15017/4773095

    CiNii Research

  • A practice of graduate school course to promote relativization of discipline through interactive games and outreach activities

    KOBAYASHI Yoshihiko, NAGANUMA Shotaro

    基幹教育紀要   8   123 - 136   2022.2   ISSN:21892571 eISSN:2189258X

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Faculty of Arts and Science, Kyushu University  

    In present society, which is facing various social issues, the need for “comprehensive knowledge” through the fusion of different disciplines is increasing. Graduate school education is changing due to the social needs. This paper focused on the course "Outreach 2" of the KIKAN Education for Graduate Schools in 2019 and 2020. In particular, we reported the course design that aims to promote relativization of discipline. Furthermore, students' learning was analyzed through their outreach performances and essays. The scores of outreach performances and essays suggested that this course promoted students’ relativization of discipline. In addition, qualitative analysis of students’ essays revealed eight students' learning gains: “Avoidance of technical term usage”, “Demonstration of background and motivation”, “Arousal of audiences’ interest”, “Imagination for the audience”, “Knowledge retention as an expert”, “Ingenuity of communication method”, “Consideration for the slide design” and "Quantitative adjustment of contents".

    DOI: 10.15017/4773094

    CiNii Research

  • Development of a High School Science Teaching and Learning Aversion Scale

    Naganuma Shotaro

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education   46 ( 0 )   385 - 388   2022   ISSN:21863628 eISSN:24332925

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>本研究では,高校の理科の教授・学習への態度を「嫌い」という感情に焦点を当てて測定できる尺度として「高校理科の教授・学習に対する嫌悪感」尺度を開発することを目的とした.この目的のため,まず大学生22名へのインタビュー調査から17項目を作成した.その上で,オンライン調査で高校生219名から回答を集め,開発した尺度の妥当性を,内容的側面,構造的側面,一般化可能性の側面,外的側面という4つの側面から検討した.その結果,一部を除き,想定通りの結果が得られた.また,項目反応理論を用いて選択肢の機能の検討をおこなったところ,問題なく機能していることが確認された.本研究で開発した尺度のうち,3つの構成概念(抽象度の高い内容,数学的要素,暗記)は,高校生の科学に対しての「嫌い」という感情を捉えるために用いる上で,一定の妥当性を有していることが示された.</p>

    DOI: 10.14935/jssep.46.0_385

    CiNii Research

  • 理科基礎のカリキュラム評価の論点提出-STEM教育の評価事例の検討から-

    NAGANUMA Shotaro

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education   46 ( 0 )   263 - 266   2022   ISSN:21863628 eISSN:24332925

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>高等学校理科4領域が独立に指導されている現状を問題視し,現在検討が進められている総合的・基礎的な理科必修科目の「理科基礎(仮称)」の評価に関して示唆を得ることを目的とする.この目的のため,STEM教育の評価方法に関して行われた包括的なレビュー論文を概観し,論文に記載の事例も元論文に遡り検討した上で,「理科基礎」の評価内容・方法を考える上での論点を抽出した.その結果,1) 理科基礎における「学際性」を特定する必要があること,2)「教科間のつながり」を評価指標として積極的に検討する必要があること,3)理科基礎において「超学際的知識」「超学際的プラクティス」に該当するものがないかを検討する必要があること,4) カリキュラム内での成果物を評価するのか,それとも,カリキュラム内で獲得された能力を別の方法で追加的に評価するのかの検討が必要であること,が明らかとなった.</p>

    DOI: 10.14935/jssep.46.0_263

    CiNii Research

  • Reviewing Theoretical and Empirical Research that Offered Frameworks for Practical Research

    Sato Machi, Nakajima Hidehiro, Naganuma Shotaro, Hatano Kai, Saito Yugo

    JOURNAL OF JAPAN ASSOCIATION FOR COLLEGE AND UNIVERSITY EDUCATION   44 ( 1 )   39 - 43   2022   ISSN:13442449 eISSN:27586510

     More details

    Language:Japanese   Publisher:JAPPAN ASSOCIATION FOR COLLEGE AND UNIVERSITY EDUCATION  

    <p>  This paper provides an overview of the findings from theoretical and empirical studies that offer frameworks for the overall research project “Promoting Faculty Expert Judgement and Institutional Change by Facilitating the Use of Learning Outcomes Assessment Tools”. The fieldwork at the Institute on General Education and Assessment, IGEA, and the Frontiers of Science, FoS, shows underlying contexts and interplays between individuals, groups, the institution, and external organizations that support changes. The survey studies developed an original scale to capture the expert judgements of faculty at an individual level and examined the effectiveness of the FD program at the surveyed university. The theoretical studies applied the 4I framework to examine how the transformation to the learning system paradigm occurs.</p>

    DOI: 10.60182/jacuejournal.44.1_39

    CiNii Research

  • 実践的研究の基盤となった理論・実証研究の再整理

    佐藤 万知, 中島 英博, 長沼 祥太郎, 畑野 快, 斎藤 有吾

    大学教育学会誌   44(1)   39 - 43   2022

     More details

  • Examining the Relationship Between Active Learning Attitudes, Grades, and a Sense of Gaining Competence:

    Hatano Kai, Naganuma Shotaro, Saito Yugo

    JOURNAL OF JAPAN ASSOCIATION FOR COLLEGE AND UNIVERSITY EDUCATION   44 ( 2 )   20 - 28   2022   ISSN:13442449 eISSN:27586510

     More details

    Language:Japanese   Publisher:JAPPAN ASSOCIATION FOR COLLEGE AND UNIVERSITY EDUCATION  

    <p>  Examining the relationship between out-of-class learning time and outcomes has revealed that the correlation is not significant. For students to acquire learning outcomes, it is necessary to focus on the time spent studying outside of class and their “active attitude” toward learning. This study aimed to examine the relationship between out-of-class study time, active learning attitude, grades, and a sense of gaining competence. The participants were 800 university students (50% female, mean age=20.21, SD=1.21). Hierarchical multiple regression analysis indicated that active learning attitudes were positively correlated with grades and a sense of gaining competence. However, out-of-class learning time was weakly related to learning outcomes. Furthermore, the interaction effects between out-of-class learning time and active learning attitudes were not significantly related to the achievement of grades and the sense of gaining competence. These results suggest that the importance of an active learning attitude is more important in the acquisition of learning outcomes. Finally, the study limitations and future directions are discussed.</p>

    DOI: 10.60182/jacuejournal.44.2_20

    CiNii Research

  • Utilizing the Tuning Test Item Bank for the Management of Teaching and Learning

    Nakajima Hidehiro, Fukahori Satoko, Tanaka Ikko, Saito Yugo, Naganuma Shotaro

    JOURNAL OF JAPAN ASSOCIATION FOR COLLEGE AND UNIVERSITY EDUCATION   44 ( 1 )   35 - 38   2022   ISSN:13442449 eISSN:27586510

     More details

    Language:Japanese   Publisher:JAPPAN ASSOCIATION FOR COLLEGE AND UNIVERSITY EDUCATION  

    <p>  This study empirically examined how higher education institutions are transformed through the development of a teaching and learning management system. Under the cooperation of the mechanical engineering faculty at Kyushu University, we discuss how program-level educational goals are reflected in subject-level educational goals within a group of faculty members and how they are evaluated in charge of the subjects. The main conclusions are as follows. First, expert judgment was cultivated at a high level among faculty members, regardless of whether they had experience in teaching and learning management. The feature of the discipline of mechanical engineering and the organizational routines contribute to enhancing the expert judgment among faculty members. Second, organizational routines sharing educational goals and evaluation tasks between skilled and junior faculty members and the sharing of educational goals at the program level through the confirmation of graduate school entrance exam questions are the keys to enhancing organizational learning.</p>

    DOI: 10.60182/jacuejournal.44.1_35

    CiNii Research

  • Tuningテスト問題バンクの教学マネジメントへの活用

    Fukahori Satoko

    大学教育学会誌   44(1)   35 - 38   2022

     More details

  • STEAMの理念を取り入れた総合的・基礎的な理科必修科目に関するカリキュラム研究

    AGATA Hidehiko, YAMASAKI Yuki, IMAI Izumi, KOMORI Jiro, UENO Munetaka, KAIFU Kenzo, TOMITA Akihiko, NAGANUMA Shotaro

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education   46 ( 0 )   247 - 250   2022   ISSN:21863628 eISSN:24332925

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>本研究課題においては,学習指導要領に実装可能な次世代の高校理科教育のカリキュラムを中学校教育との接続も視野に入れて多角的に検討を行う.高等学校理科4領域が,現在はほぼ独立して指導されている一方,その内実は相互に関連しながら現代社会の問題に密接に関連していることを重視し,科学教育の意義・目的と現代社会における役割を再考し,生徒の課題解決能力の育成を主眼とした総合的かつ基礎的な必修理科科目を構想し,実践・評価することを目的に研究を進めている.本発表では途中経過を報告し全体構想を提示する. </p>

    DOI: 10.14935/jssep.46.0_247

    CiNii Research

  • A Review of “Journal of Science Education in Japan” in 1977-2020: How have we been researching?

    UNZAI Hiroshi, ARAYA Kohei, OTANI Hiroki, OGAWA Hiroshi, KAWASAKI Kosaku, SHIMODAIRA Tsuyoshi, TANAKA Hideyuki, NAKAMURA Daiki, NAGANUMA Shotaro, NISHIUCHI Mai, FUJIHARA Seiki, MIURA Kodai, WATANABE Masafumi

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education   46 ( 0 )   467 - 470   2022   ISSN:21863628 eISSN:24332925

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>本研究の目的は,1977~2020年の『科学教育研究』において,どのような研究方法が用いられてきたのかを明らかにすることである.本研究では,『科学教育研究』の第1巻First号~第44巻4号に掲載された研究論文を「1.理論的・哲学的研究」「2.実証研究(自然)」,「3.実証研究(人間・社会)」(「3.1実験」「3.2準実験」「3.3 観察」「3.4 その他(量的研究)」「3.5歴史学的アプローチ」「比較教育学的アプローチ」「解釈学的・現象学的アプローチ」「3.8その他(質的研究)」)という分類カテゴリーにもとづきコーディングした.1,109編の論文を対象に,複数カウントを認めコーディングした結果,1988年以降から,実証研究(人間・社会)(量的研究・質的研究)が上位,理論的・哲学的研究と実証研究(自然)が下位となり,傾向が固定化していることなどが明らかになった.</p>

    DOI: 10.14935/jssep.46.0_467

    CiNii Research

  • A Review of “Journal of Science Education in Japan” in 1977-2020: What have we been researching?

    ARAYA Kohei, UNZAI Hiroshi, OTANI Hiroki, OGAWA Hiroshi, KAWASAKI Kosaku, SHIMODAIRA Tsuyoshi, TANAKA Hideshi, NAKAMURA Daiki, NAGANUMA Shotaro, NISHIUCHI Mai, FUJIHARA Seiki, MIURA Kodai, WATANABE Masafumi

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education   46 ( 0 )   463 - 466   2022   ISSN:21863628 eISSN:24332925

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>本研究の目的は,1977~2020年の『科学教育研究』において,どのような研究テーマが取り扱われてきたのかについて明らかにすることである.本研究ではTsai and Wen(2005)の分類カテゴリーを修正して1109編の論文の研究テーマを分類した.その結果,各研究テーマの論文の割合は降順に「指導」,「目標と政策,カリキュラム,および評価」,「学習―文脈」,「教育テクノロジー」,「学習―概念」,「教師教育」,「インフォーマルの学習」,「文化,社会,およびジェンダーの問題」,そして「歴史,哲学,認識論,および科学の本質」であった.研究テーマの経年変化について見ると,近年,「指導」と「インフォーマルの学習」の論文が増加してきた一方で,これら以外の研究テーマの論文が減少していったこと等が明らかになった.</p>

    DOI: 10.14935/jssep.46.0_463

    CiNii Research

  • MOOC・SPOCを核とした持続的な教育改善・質的向上をどう実現するか

    山田剛史,勝間理沙,長沼祥太郎,岡本雅子,酒井博之

    2021.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  • エキスパート・ジャッジメントと組織変容

    畑野快,斎藤有吾,長沼祥太郎,中島英博

    2021.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • エキスパート・ジャッジメントを捉える指標

    斎藤 有吾・長沼 祥太郎・畑野  快

    2020.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

▼display all

Books

  • 看護教員のための 問題と解説で学ぶ教育設計力トレーニング

    大串, 晃弘, 佐藤, 浩章(Role:Joint author)

    医学書院  2023.6 

     More details

    Language:Japanese   Book type:General book, introductory book for general audience

  • 実践する総合生存学

    池田 裕一・京都大学総合生存学研究会編

    2021.1 

     More details

    Language:Japanese  

Presentations

  • 新たな対象に興味を抱く際の「興味生成の二重ルート理論」の提唱

    長沼祥太郎, 高嶋魁人, 本田真大

    科学教育学会年会  2023.9 

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • Japanese Undergraduate Students’ Attitudes toward School Science: A Typology with Latent Profiles International conference

    Naganuma Shotaro

    ESERA  2021.9 

     More details

    Event date: 2021.8 - 2021.9

    Language:English  

    Venue:オンライン開催   Country:Japan  

  • Relationship among STEM measurements

    Shotaro NAGANUMA

    ASERA  2021.8 

     More details

    Event date: 2021.8

    Language:English  

    Country:Japan  

  • 実行可能性に考慮したデジタル・リテラシー評価の開発

    長沼祥太郎・杉山芳生・澁川幸加・浅川裕子・Jeong Hanmo・土岐智賀子・山田勉・松下佳代

    2018.3 

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • Development and Assessment of Science Learning Aids for Students in Humanities course (SLASH) International conference

    Shotaro Naganuma

    2017.10 

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:English  

    Country:Japan  

  • The Examination of Impact of Interest in Science of School Stage on Adults’ Scientific Literacy - Focusing on Decision-Making and Relevant Components- International conference

    Shotaro Naganuma

    2016.8 

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:English  

    Country:Japan  

  • ルーブリックのフィードバック機能に関する一考察

    長沼祥太郎

    2019.6 

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 理科に対する生徒の興味・態度に関する比較研究 -国際調査ROSEとROSESの比較を通して-

    長沼祥太郎, 岡部舞, 中村大輝, 石飛幹晴

    科学教育学会研究会  2023.12 

     More details

    Event date: 2023.12

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 中学生の科学への興味の男女差 -ROSE(2003)とROSES(2023)の比較-

    岡部舞, 長沼祥太郎, 中村大輝, 川崎弘作, 石飛幹晴

    科学教育学会研究会  2023.12 

     More details

    Event date: 2023.12

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 日本の理科と数学の興味ネットワークモデルの推定と経年比較の検証

    本田真大, 伊藤崇達, 長沼祥太郎

    科学教育学会年会  2023.9 

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 国際共同研究プロジェクトROSESの運営体制

    長沼祥太郎

    科学教育学会年会  2023.9 

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • A COMPARATIVE STUDY OF IMPACTS OF ROSE IN JAPAN IN COMPARISON WITH TIMSS International conference

    Naganuma, S.

    15th Biennial Conference of the European Science Education Research Association,  2023.9 

     More details

    Event date: 2023.8 - 2023.9

    Language:English   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Country:Turkey  

  • 高校理科必修科目に関するカリキュラム研究(I)

    縣秀彦, 山崎友紀, 今井泉, 小森次郎, 上野宗孝, 海部健三, 富田晃彦, 長沼祥太郎

    日本天文学会年会  2023.4 

     More details

    Event date: 2023.4

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 高校3年生の興味プロフィールについての基礎的検討

    長沼祥太郎

    科学教育学会研究会  2022.12 

     More details

    Event date: 2022.12

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 理科基礎のカリキュラム評価の論点提出-STEM教育の評価事例の検討から-

    長沼祥太郎

    科学教育学会年会  2022.9 

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 高校理科の教授・学習に対する嫌悪感尺度の開発

    長沼祥太郎

    科学教育学会年会  2022.9 

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 項目毎の理科離れ層の変動の可視化

    長沼祥太郎

    科学教育学会研究会  2021.12 

     More details

    Event date: 2021.12

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 博士人材の育成を目指す京都大学薬学部における初年次アクティブラーニング科目「SGD演習」の試み

    高須清誠・山下富義・津田真弘・柿澤 昌・矢野義明・長沼祥太郎・松下佳代

    2019.3 

     More details

    Event date: 2021.6

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 汎用的能力は評価することができるのか

    松下佳代・深堀聰子・長沼祥太郎・平山朋子・斎藤有吾・飯尾 健・溝口 侑・澁川幸加・杉山芳生・大森俊典・岩田貴帆・周孝誠・梁琳娟

    2019.3 

     More details

    Event date: 2021.6

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • Why Students’ Interest in Science Declined? On Focus Group of Japanese Undergraduate Students International conference

    Shotaro NAGANUMA

    New Perspectives in Science Education  2021.3 

     More details

    Event date: 2021.6

    Language:English  

    Country:Japan  

  • ポストコロナにおける大学生の生活・健康・心理の状態, 特定非営利活動法人全国大学メンタルヘルス学会誌「大学のメンタルヘルス」,

    梶谷康介、岸本裕歩、土本利架子、長沼祥太郎、鄭漢模、野瀬 健、田中真理、丸野俊一、丸山 徹,

    2021.3 

     More details

    Event date: 2021.6

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 大学生・大学院生の STEM の関係性の認識に関する研究

    長沼祥太郎

    2020.8 

     More details

    Event date: 2021.6

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • インクルーシブな STEM テスト開発の試み-新型コロナ問題を題材に

    長沼祥太郎

    2020.8 

     More details

    Event date: 2021.6

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 「九州大学のオンライン授業に関する学生アンケート(春学期)について」

    野瀬健・長沼祥太郎

    2020.7 

     More details

    Event date: 2021.6

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 大学教員の「エキスパート・ジャッジメントの涵養」と大学組織の「学修システム・パラダイムへの転換」大学組織変容のメカニズム

    深堀聰子・松下佳代・伊藤通子・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾・長沼 祥太郎

    2020.6 

     More details

    Event date: 2021.6

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 九州大学におけるティーチング・アシスタント制度改革の取り組み―学生参加による全学的な教育の質向上に向けて―

    鄭 漢模・長沼祥太郎・野瀬 健・丸野俊一

    2020.3 

     More details

    Event date: 2021.6

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容-組織変容の要件に注目して

    深堀聰子・松下佳代・伊藤通子・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾・長沼 祥太郎

    2019.11 

     More details

    Event date: 2021.6

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 九州大学におけるティーチング・アシスタント(TA)制度改革・改善の取り組み ―アンケート調査結果を踏まえて―

    長沼祥太郎、鄭漢模、野瀬健、丸野俊一

    2021.6 

     More details

    Event date: 2020.6 - 2021.6

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 日本では「理科離れ」問題にどのようにアプローチしてきたか?–研究の種類と方法を中心に–

    長沼祥太郎

    日本科学教育学会 若手活性化委員会  2019.12 

     More details

    Event date: 2020.2

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • MOOC・SPOCを核とした持続的な教育改善・質的向上をどう実現するか

    山田剛史・勝間理沙・長沼祥太郎・岡本雅子・酒井博之

    大学ICT推進協議会2019年度年次大会  2019.12 

     More details

    Event date: 2020.2

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 日本におけるサイエンスコミュニケーション活動事例の分類と課題の考察-学生の社会参加という観点から-

    長沼祥太郎・松下佳代

    2014.3 

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • 京都大学薬学部における初年次アクティブラーニング科目「薬学研究SGD演習」の効果検証の枠組の設計

    長沼祥太郎・松下佳代・高須清誠・山下富義・津田真弘

    2019.3 

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  • How do personality traits related to academic achievement and generic skills? International conference

    Kai Hatano, Yugo Saito, Shotaro Naganuma

    2018.1 

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:English  

    Country:Japan  

▼display all

Professional Memberships

  • 科学教育学会

  • 大学教育学会

  • 日本教育工学会

  • European Science Education Research Association (ESERA)

  • International Society of the Learning Sciences (ISLS)

Academic Activities

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2023

     More details

    Type:Peer review 

    Number of peer-reviewed articles in foreign language journals:2

    Number of peer-reviewed articles in Japanese journals:2

    Proceedings of International Conference Number of peer-reviewed papers:4

    Proceedings of domestic conference Number of peer-reviewed papers:0

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2022

     More details

    Type:Peer review 

    Number of peer-reviewed articles in Japanese journals:2

    Proceedings of International Conference Number of peer-reviewed papers:4

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2021

     More details

    Type:Peer review 

    Number of peer-reviewed articles in Japanese journals:1

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2020

     More details

    Type:Peer review 

    Number of peer-reviewed articles in Japanese journals:2

  • Screening of academic papers

    Role(s): Peer review

    2019

     More details

    Type:Peer review 

    Number of peer-reviewed articles in Japanese journals:1

Research Projects

  • 意思決定エージェントとしての市民を育成する変革的リスクリテラシー教育プログラム

    Grant number:24K00467  2024.4 - 2027.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    坂本 美紀, 村山 留美子, 大島 律子, 山口 悦司, 川崎 弘作, 長沼 祥太郎

      More details

    Grant type:Scientific research funding

    2024年度は,変革型リスクリテラシーの理論化を進めるとともに,その指導法と評価法を構築する。2025年度以降は,変革的リスクリテラシーを涵養する教育プログラムの開発と,研究実践フィールドにおける実証実験を推進する。授業実験とその成果評価に基づく内容改善を反復し,理論と実証データに基づく教育プログラムを提案する。

    CiNii Research

  • 多分対応型学習理論ガイドマップの開発

    2023.4 - 2027.3

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  • 学際共同研究を志向した教育プログラムにおける研究マッチング手法の提案

    2023.4 - 2025.3

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  • Development of a Multi-disciplinary Applicable Learning Theory Guide Map

    Grant number:23K12798  2023 - 2027

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Early-Career Scientists

    長沼 祥太郎

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

    FD(教育研修)やプレFDなどの教育スキル向上の機会では、分野固有の学習理論の提示はほとんどない。大学教育の更なる質向上のためにも、 各分野で使用可能な学習理論を同定していくことは重要な研究課題である。 本研究では、すでに提案されている様々な学習理論をガ イドマップに整理する。このマップを現在のFDやプレFDに組み 込むことができれば、一般的な学習理論を超えて、分野固有の学習理論に則った授業をデザ インし、授業の質の向上を実現することが期待できる。以上から、申請者は既存の学習理論を整理することを通して、大学教育の授業デザインに有用な学習理論のガイドマップを開発することを目指す。

    CiNii Research

  • 学際共同研究を志向した教育プログラムにおける研究マッチング手法の提案

    2023 - 2024

    人社系学際融合プログラム

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:On-campus funds, funds, etc.

  • 科学に対する意識・態度の実態把握を⽬的とした国際調査ROSESの国内実施

    2022.10 - 2023.12

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  • STEAMの理念を取り入れた総合的・基礎的な理科必修科目に関するカリキュラム研究

    2022.8

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  • Curriculum research on comprehensive and basic science required courses that incorporate STEAM principles

    Grant number:23K22342  2022.4 - 2026.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    縣 秀彦, 亀田 直記, 海部 健三, 加納 安彦, 山崎 友紀, 今井 泉, 長沼 祥太郎, 小森 次郎, 上野 宗孝, 富田 晃彦

      More details

    Grant type:Scientific research funding

    (1)歴史的経緯およびSTEAM教育など海外の動向についての調査、(2)現職教員等関係者への聞き取りやアンケート調査等の多角的な検討を並行して行った後に、(3)新カリキュラム案要素を親和図法等により構造化し複数のモデルを構築する。このモデルに沿って指導案、教科書、教材等を作成する。
    さらに(4)複数のモデルごとに授業実践(部分的)を協力校にて複数回行い、その統計分析により効果測定を行う。また、各カリキュラム案に対しアンケート調査や必要に応じてフォーカスグループインタビューなどを実施する。
    (5)以上の結果を取りまとめ、比較分析することで、最終的な新カリキュラム案を発表する。

    CiNii Research

  • STEAMの理念を取り入れた総合的・基礎的な理科必修科目に関するカリキュラム研究

    2022.4 - 2025.3

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Other funds from industry-academia collaboration

  • STEAMの理念を取り入れた総合的・基礎的な理科必修科目に関するカリキュラム研究

    2022 - 2025

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Scientific research funding

  • 科学に対する意識・態度の実態把握を⽬的とした国際調査ROSESの国内実施

    2022

      More details

    Grant type:Donation

  • ROSES(Relevance of Science Education-Second) International coauthorship

    2020.4 - 2024.3

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid) 

  • 教学マネジメントの基盤となる大学院生向けプレFDモデルの構築に関する研究(基盤B)

    2020.4 - 2024.3

  • Research on Development of Pre-FD Model for Graduate Students, which is the basis of Educational Management

    Grant number:20H01696  2020.4 - 2024.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    佐藤 浩章, 家島 明彦, 岡田 有司, 村上 正行, 長沼 祥太郎, 渡邉 文枝, 根岸 千悠, 大山 牧子, 浦田 悠

      More details

    Grant type:Scientific research funding

    研究目的を達成するために,下記の3点について研究を行う.
    (1)国内,海外の現状を把握するためのプレFD に関する文献・質問紙・訪問調査の実施
    (2)大学院生の教育能力を育成するためのプレFDプログラムの開発
    プレFDプログラムに関するカリキュラム設計,授業案,教材の開発、実践結果に基づいたカリキュラム・教材の評価
    (3)(1)(2)の結果に基づいた,大学院生向けプレFDモデルの構築
    これらの実現により,全国的なプレFD担当者コミュニティを構築し,大学の教学マネジメントを担う力量を十分に備えた大学教員を養成するシステムの全国展開に貢献する.

    CiNii Research

  • 理科の見方・考え方が習得できる科学教育プログラム開発とICTを用いた評価指標構築(基盤B)

    2020.4 - 2023.3

  • 教学マネジメントの基盤となる大学院生向けプレFDモデルの構築に関する研究(基盤B)

    2020.4 - 2021.6

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Other funds from industry-academia collaboration

  • 理科の見方・考え方が習得できる科学教育プログラム開発とICTを用いた評価指標構築(基盤B)

    2020.4 - 2021.6

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Other funds from industry-academia collaboration

  • 教学マネジメントの基盤となる大学院生向けプレFDモデルの構築に関する研究

    2020 - 2023

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Scientific research funding

  • Understanding the Transformation and Declining Process of Interest in Science

    Grant number:20K14115  2020 - 2022

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Early-Career Scientists

    NAGANUMA Shotaro

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Scientific research funding

    The results of Study 1 showed that although it was assumed that there were several types of science dislike, in fact there was a strong element-by-element relationship, such that learners who disliked "calculation" also disliked "abstract concepts" and "content unrelated to life." The results of Study 2 showed that the process of having aversion to science almost invariably involves a decline in understanding of science. Study 3 results did not confirm the impact of increased interest in non-STEN activities on attenuated interest in STEM with respect to 6 months of high school senior year. In addition to these findings, measures to assess high school students aversion to science teaching and learning were developed.
    <BR>
    Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

    CiNii Research

  • 九州大学教育改革推進プロジェクト「教員の教育活動・教育能力測定方法の開発」

    2019.8

  • 学修成果アセスメント・ツールの活用を通した学習システム・パラダイムへの転換(基盤B)

    2019.4 - 2022.3

  • 学修成果アセスメント・ツールの活用を通した学習システム・パラダイムへの転換

    2018.4 - 2022.3

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Other funds from industry-academia collaboration

  • 九州大学教育改革推進プロジェクト「全学的TA教育プログラムの開発と実施と大学教員養成プログラムの推進」

    2018.4 - 2021.3

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  • 理科の見方・考え方が習得できる科学教育プログラム開発とICTを用いた評価指標構築

    2018 - 2022

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Scientific research funding

  • 学修成果アセスメント・ツールの活用を通した学習システム・パラダイムへの転換

    2018 - 2022

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Scientific research funding

  • 学修成果アセスメント・ツールの活用を通した学習システム・パラダイムへの転換

    Grant number:18H01033 

    深堀 聡子, 松下 佳代, 伊藤 通子, 中島 英博, 佐藤 万知, 田中 一孝, 畑野 快, 斎藤 有吾, 長沼 祥太郎

      More details

    Grant type:Scientific research funding

    本研究では,教育のデザインと評価にかかる大学教員の専門性(エキスパート・ジャッジメント)を鍛えることを通して,大学組織はいかに学修者本位の教育(学習システム・パラダイム)への転換を果たし得るのか,その転換を導く上で鍵となる条件とは何か,すなわち,大学教員の変容を基盤として大学組織はいかに変容し得るのかを明らかにすることを目指した.
    個人変容と組織変容に関する理論・実証研究,及びそれを援用した実践的研究の成果として,個人変容・組織変容を往還的プロセスとして捉えるとともに,学問分野の特性や学修成果アセスメント・ツール活用支援に留まらない組織ルーチンを加味した検討を行う必要性が示唆された.

    CiNii Research

  • 理科の見方・考え方が習得できる科学教育プログラム開発とICTを用いた評価指標構築

    Grant number:18H01070 

    加納 圭, 水町 衣里, 長沼 祥太郎, 後藤 崇志, 塩瀬 隆之

      More details

    Grant type:Scientific research funding

    NHK「考えるカラス~科学の考え方~」「カガクノミカタ」を活用した教育プログラムを多数開発した。特に「比較する」(小学校3年生の学年目標)といった理科の考え方や、仮説をたてる力や仮説通りだとしたらどのような結果になるのかを見通す力に注目した教育プログラムを開発し、実施した。また、主として平成30年度全国学力・学習状況調査の問題を用い、理科・国語・算数の学力を測定するコンピュータ適応型テスト「学力・学習チャレンジアプリ」を開発した。

    CiNii Research

▼display all

Educational Activities

  • ・大学院基幹教育科目「大学の授業をデザインする(九州大学PFFP)」(2020年度〜)
    ・大学院基幹教育科目「大学の授業を彩る」(2022年度)
    ・大学院基幹教育科目「アウトリーチ2」(2019年度〜)
    ・基幹教育科目「基幹教育セミナー」(2019〜2021年度)

Class subject

  • 大学の授業をデザインする

    2023.10 - 2024.3   Second semester

  • アウトリーチ2

    2023.10 - 2024.3   Second semester

  • 大学の授業をデザインする

    2023.10 - 2023.12   Fall quarter

  • 大学の授業をデザインする

    2023.4 - 2023.9   First semester

  • 大学の授業をデザインする

    2023.4 - 2023.6   Spring quarter

  • 大学の授業をデザインする

    2022.10 - 2023.3   Second semester

  • アウトリーチ2

    2022.10 - 2023.3   Second semester

  • 大学の授業をデザインする

    2022.10 - 2023.3   Second semester

  • 大学の授業をデザインする

    2022.10 - 2022.12   Fall quarter

  • 大学の授業をデザインする

    2022.10 - 2022.12   Fall quarter

  • 大学の授業を彩る

    2022.10 - 2022.12   Fall quarter

  • 大学の授業を彩る

    2022.10 - 2022.12   Fall quarter

  • 大学の授業をデザインする

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • 大学の授業をデザインする

    2022.4 - 2022.9   First semester

  • 大学の授業をデザインする

    2022.4 - 2022.6   Spring quarter

  • 大学の授業をデザインする

    2022.4 - 2022.6   Spring quarter

  • 大学の授業をデザインする

    2021.10 - 2022.3   Second semester

  • アウトリーチ2

    2021.10 - 2022.3   Second semester

  • 大学の授業をデザインする

    2021.10 - 2021.12   Fall quarter

  • 基幹教育セミナー

    2021.6 - 2021.8   Summer quarter

  • 大学の授業をデザインする

    2021.4 - 2021.9   First semester

  • 大学の授業をデザインする

    2021.4 - 2021.6   Spring quarter

  • アウトリーチ2

    2020.10 - 2021.3   Second semester

  • 大学の授業をデザインする

    2020.10 - 2020.12   Fall quarter

  • 基幹教育セミナー

    2020.6 - 2020.8   Summer quarter

  • 大学の授業をデザインする

    2020.6 - 2020.8   Summer quarter

  • 大学の授業をデザインする

    2020.4 - 2020.9   First semester

  • アウトリーチ2

    2019.10 - 2020.3   Second semester

  • 基幹教育セミナー

    2019.6 - 2019.8   Summer quarter

  • インストラクショナル・スキルズ2

    2019.4 - 2019.9   First semester

▼display all

FD Participation

  • 2022.7   Role:Participation   Title:カリキュラム設計担当者養成プログラム「教育プログラムにおけるルーブリック導入の方法、課題と組織的対応」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2022.7   Role:Participation   Title:カリキュラム設計担当者養成プログラム「教育プログラムにおけるルーブリック導入の方法、課題と組織的対応」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2022.3   Role:Planning   Title:リベラルサイエンス教育開発FD「今、教養教育に求められるもの:イギリス教養史にみる科学の受容から」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2022.3   Role:Speech   Title:大学教職員職能開発FD「TA制度の未来を考える〜九州大学の実践例を参考に〜」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2022.3   Role:Planning   Title:リベラルサイエンス教育開発FD「今、教養教育に求められるもの:イギリス教養史にみる科学の受容から」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2022.3   Role:Speech   Title:大学教職員職能開発FD「TA制度の未来を考える〜九州大学の実践例を参考に〜」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2021.12   Role:Participation   Title:電子教材著作権講習会

    Organizer:University-wide

  • 2021.12   Role:Participation   Title:電子教材著作権講習会

    Organizer:University-wide

  • 2021.9   Role:Participation   Title:JST 次世代研究者挑戦的研究プログラム 説明会

    Organizer:University-wide

  • 2021.9   Role:Participation   Title:JST 次世代研究者挑戦的研究プログラム 説明会

    Organizer:University-wide

  • 2021.4   Role:Moderator   Title:2021年度新任教員教育セミナー

    Organizer:University-wide

  • 2021.4   Role:Participation   Title:オンライン授業実施の”いろは”

    Organizer:University-wide

  • 2021.4   Role:Participation   Title:オンライン授業実施の”いろは”

    Organizer:University-wide

  • 2021.3   Role:Moderator   Title:FD講演会「九州大学オンライン授業のグッドプラクティス 〜 リアルタイム型授業編〜」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2021.3   Role:Moderator   Title:FD講演会「九州大学オンライン授業のグッドプラクティス 〜 リアルタイム型授業編〜」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2021.3   Role:Moderator   Title:FD講演会「九州大学オンライン授業のグッドプラクティス 〜 オンデマンド型授業編〜」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2021.2   Role:Speech   Title:FD講演会「ルーブリックを活用した評価と授業改善」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2020.2   Role:Participation   Title:リベラルサイエンス教育開発FD「科学の考え方を育てる授業開発ワークショップ」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2020.2   Role:Participation   Title:九州大学アクティブラーニング教室「授業・学習改善に向けてICTができること:ラーニングアナリティクス」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2020.2   Role:Participation   Title:リベラルサイエンス教育開発FD「科学の考え方を育てる授業開発ワークショップ」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2020.2   Role:Participation   Title:九州大学アクティブラーニング教室「授業・学習改善に向けてICTができること:ラーニングアナリティクス」

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2019.12   Role:Participation   Title:英語によるSTEM教育に関するFD (Day2) / Faculty Development: New Teaching Approaches in STEM Education through EMI (Day2)

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2019.12   Role:Participation   Title:英語によるSTEM教育に関するFD (Day2) / Faculty Development: New Teaching Approaches in STEM Education through EMI (Day2)

    Organizer:[Undergraduate school/graduate school/graduate faculty]

  • 2019.7   Title:学生支援セミナー「九州大学における合理的配慮の取り組み」

  • 2019.5   Title:リベラルサイエンス教育開発FD「科学の 見方・ 考え方を養う教材開発の経験と勘」

  • 2019.4   Role:Participation   Title:平成31年度 第1回全学FD(新任教員の研修)

    Organizer:University-wide

▼display all

Social Activities

  • 熊本県立八代清流高校外部指導者

    2021.6

     More details

    Audience:Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Other

  • 「令和4年度からの高等学校における学習評価の在り方について」~そのために、令和3年度から我々が取り組めることとは~

    2020.11

     More details

    Audience:Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students

    Type:Seminar, workshop

  • QFC評価委員

    2019.8

     More details

    Audience:Infants, Schoolchildren, Junior students, High school students